Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 32615 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Crocus 2023
« Gepost op: 1 januari 2023, 09:54:52 »
Moeilijk om een mooiere Crocus (mijn mening uiteraard) te vinden om het jaar mee in te zetten dan Crocus fauseri die na Kerstmis in bloei is gekomen.  Hij blijft maar bloemen bij naar boven sturen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crocus 2023
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2023, 10:57:52 »
Moeilijk om een mooiere Crocus (mijn mening uiteraard) te vinden om het jaar mee in te zetten dan Crocus fauseri die na Kerstmis in bloei is gekomen.  Hij blijft maar bloemen bij naar boven sturen.
Inderdaad prachtig Luc! Juist een spetterend nieuwjaar!  )vw)
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2023
« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2023, 13:53:55 »
Moeilijk om een mooiere Crocus (mijn mening uiteraard) te vinden om het jaar mee in te zetten dan Crocus fauseri die na Kerstmis in bloei is gekomen.  Hij blijft maar bloemen bij naar boven sturen.
Its a beauty Luc.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2023, 19:13:02 »
Moeilijk om een mooiere Crocus (mijn mening uiteraard) te vinden om het jaar mee in te zetten dan Crocus fauseri die na Kerstmis in bloei is gekomen.  Hij blijft maar bloemen bij naar boven sturen.

Prachtige soort om het nieuwe jaar in te zetten Luc !

Hier staat deze beauty ook in bloei (reeds getoond in crocus 2022 ) , maar dit weekend kwamen deze Italiaanse krokussen ook in bloei , zoals elk jaar rond nieuwjaar .

Crocus suaveolens 'De Jager'
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2023, 19:15:55 »
En deze groep Crocus suaveolens
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2023, 09:15:47 »
Moeilijk om een mooiere Crocus (mijn mening uiteraard) te vinden om het jaar mee in te zetten dan Crocus fauseri die na Kerstmis in bloei is gekomen.  Hij blijft maar bloemen bij naar boven sturen.

Aha , de eerste zondag van het nieuwe jaar en de mannen zijn al begonnen met de fameuze Crocus sundays ..... -2( -2( 8) 8) Dan moeten we ons karretje wel maar meteen aanpikken  ;)

Beter en mooier dan fauseri wordt meteen ne lastige hoor Luc .... Zal eens kijken wat we in de aanbieding hebben ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2023, 09:17:09 »
En deze groep Crocus suaveolens

Tiens , tiens ....waarom heb ik die nog nooit in de tuin geplant ... ((--11 ((--11 Heel erg de moeite hoor Danny !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2023, 09:25:03 »
Aha , de eerste zondag van het nieuwe jaar en de mannen zijn al begonnen met de fameuze Crocus sundays ..... -2( -2( 8) 8) Dan moeten we ons karretje wel maar meteen aanpikken  ;)
Zal eens kijken wat we in de aanbieding hebben ....

Gisteren op nieuwjaarsdag even een streepje zon hier ....en dus als een speer even naar buiten met de camera . En onder geweldige tijdsdruk , want nog een resem familiale verplichtingen uiteraard op 1 januari , toch nog snel wat foto's genomen . Ik was verbaasd hoe snel alles naar boven was gekomen na de erg warme nacht van oud naar nieuw  :o :o :o Of waren ze geschrokken van het vuurwerk ?
De eerste die opviel was deze Crocus sieheanus ....Deze plant komt nog van bij Hendrik vandaan . Uiteindelijk een soort die we niet zo heel vaak in collecties zien denk ik . De bloemen zijn eerder klein van formaat maar de felle kleur maakt dat ze toch niet onopgemerkt blijven ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2023, 10:05:02 »
Er was meteen wat te beleven in de tuin door de extreem zachte nacht ....snel ook nog wat potten inspecteren .En we blijven nog even in dezelfde kleuren van daarnet en voegen nog een dotje zwart toe .Ook de eerste Crocus gembosii 'Sunspot ' had zich aan de sprong gewaagd ...
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2023, 16:54:42 »
En deze groep Crocus suaveolens

Tiens , tiens ....waarom heb ik die nog nooit in de tuin geplant ... ((--11 ((--11 Heel erg de moeite hoor Danny !

Meerdere Italiaanse soorten zijn de moeite hoor Kris , zoals ook biflorus en neglectus , groeien op lage hoogte in het noorden en zijn niet moeilijk , dus heel goed geschikt voor onze tuinen , wel een beschaduwde standplaats ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2023, 16:59:56 »
Aha , de eerste zondag van het nieuwe jaar en de mannen zijn al begonnen met de fameuze Crocus sundays ..... -2( -2( 8) 8) Dan moeten we ons karretje wel maar meteen aanpikken  ;)
Zal eens kijken wat we in de aanbieding hebben ....

Gisteren op nieuwjaarsdag even een streepje zon hier ....en dus als een speer even naar buiten met de camera . En onder geweldige tijdsdruk , want nog een resem familiale verplichtingen uiteraard op 1 januari , toch nog snel wat foto's genomen . Ik was verbaasd hoe snel alles naar boven was gekomen na de erg warme nacht van oud naar nieuw  :o :o :o Of waren ze geschrokken van het vuurwerk ?
De eerste die opviel was deze Crocus sieheanus ....Deze plant komt nog van bij Hendrik vandaan . Uiteindelijk een soort die we niet zo heel vaak in collecties zien denk ik . De bloemen zijn eerder klein van formaat maar de felle kleur maakt dat ze toch niet onopgemerkt blijven ...

Uw snelle interventie is wel heel goed gelukt , Kris  2))  De sieheanus is best wel mooi !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #11 Gepost op: 2 januari 2023, 17:01:22 »
Meerdere Italiaanse soorten zijn de moeite hoor Kris , zoals ook biflorus en neglectus , groeien op lage hoogte in het noorden en zijn niet moeilijk , dus heel goed geschikt voor onze tuinen , wel een beschaduwde standplaats ......

Daar ben ik ondertussen eindelijk achter gekomen Danny ...te lang gefocust op allerlei Griekse en Turkse soorten ....Maar dankzij jouw posts komt het toch weer goed .... ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2023, 17:02:50 »
Er was meteen wat te beleven in de tuin door de extreem zachte nacht ....snel ook nog wat potten inspecteren .En we blijven nog even in dezelfde kleuren van daarnet en voegen nog een dotje zwart toe .Ook de eerste Crocus gembosii 'Sunspot ' had zich aan de sprong gewaagd ...

Ja , super mooi hé , heel bijzonder en is bezig zich te vermeerderen , ziet er goed uit Kris  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #13 Gepost op: 2 januari 2023, 17:02:57 »
Uw snelle interventie is wel heel goed gelukt , Kris  2))  De sieheanus is best wel mooi !

Klein maar fijn Danny  ;) Houd van een heel droge zomerrust ....Als hij zich verder vermeerdert bezorg ik je wel eens wat ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #14 Gepost op: 2 januari 2023, 17:04:05 »
Meerdere Italiaanse soorten zijn de moeite hoor Kris , zoals ook biflorus en neglectus , groeien op lage hoogte in het noorden en zijn niet moeilijk , dus heel goed geschikt voor onze tuinen , wel een beschaduwde standplaats ......

Daar ben ik ondertussen eindelijk achter gekomen Danny ...te lang gefocust op allerlei Griekse en Turkse soorten ....Maar dankzij jouw posts komt het toch weer goed .... ;)

 ((14
Ieper , West-Vlaanderen