Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > In en rond onze rotstuinen
Peatbed
Kris De Raeymaeker:
--- Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 26 juli 2011, 12:03:56 ---ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen en verder fotoverslag -
ik wist niet dat het ook kon met bladgrond e.d. - uiteraard veel beter voor het milieu dan turf
het lijken wel vrij grote en mooie turven - zo heb ik er hier nog geen gezien , die zijn meestal veel platter
weer een topic om te volgen !!
bedankt dat we mogen mee genieten
Lily-Anne
--- Einde van citaat ---
Graag gedaan Lily-Anne , ik hoop jullie verder mee te nemen in mijn ervaringen die ik tot op heden heb gehad.
Kris De Raeymaeker:
--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 juli 2011, 13:01:57 ---Verder zie ik een stammetje van een boompje. Het lijkt erop, dat het een zonnig deel van je tuin is. Veel zuurminnende planten zijn ook bosplanten en willen wat schaduw. (sommige Primula's) Hoe doe je dat?
--- Einde van citaat ---
Hallo Gerrit , had het wel gedacht dat je als liefhebber van schaduwplanten interesse zou hebben in deze nieuwe topic ;D
Het bed is gericht op het Noorden tot Noordoosten. Maar onze tuin is helemaal vrij van obstakels , bomen ed........Maw schaduw is een probleem bij ons. Vooral wanneer het hoogzomer is en de zon loodrecht op onze aarde komt te staan. De schutting die je ziet geeft dan zelfs niet genoeg schaduw (dit is wel zo in de vroege lente en herfst)over het gehele bed.Nu wil ik ook weer geen diepe schaduw over het ganse bed en wil ik juist ook plekjes die gedurende een gedeelte van de dag weer nog wat zon krijgen...Ik hoop dit gedurende het vervolg van deze rapportage ook nog wat verder te duiden. Maar om toch nog voor wat gesluimerd licht te zorgen heb ik het boompje dat je ziet (en er oorspronkelijk ook stond )laten staan. Het is ook een boompje met een heel verhaal (zelfs met een ziel),dus kon ik er ook niet zomaar afscheid van nemen...
Kris De Raeymaeker:
--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 juli 2011, 13:01:57 ---Verder zie ik een stammetje van een boompje. Het lijkt erop, dat het een zonnig deel van je tuin is. Veel zuurminnende planten zijn ook bosplanten en willen wat schaduw. (sommige Primula's) Hoe doe je dat?
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2011, 19:48:49 ---Maar om toch nog voor wat gesluimerd licht te zorgen heb ik het boompje dat je ziet (en er oorspronkelijk ook stond )laten staan. Het is ook een boompje met een heel verhaal (zelfs met een ziel),dus kon ik er ook niet zomaar afscheid van nemen...
--- Einde van citaat ---
Dit boompje dat in de zomer het zonlicht nog wat extra moet dempen is een Sorbus. Maar niet zomaar een Sorbus, toch niet voor mij alleszins. Deze werd in 1990 uit zaad opgekweekt. De zaden werden verzameld in Oost Nepal in een plaatsje dat Khumbu noemt. De Sorbus gaat dus ook door het leven als Sorbus 'Khumbu' .Ik had destijds 3 zaailingen waarvan ik eentje heb overgehouden voor mezelf.De zaden zijn geoogst van een exemplaar dat slechts max 1.5m hoogte heeft bereikt. Van een soort mini-Sorbus dus ...
Hij groeit in ieder geval traag en is een ideaal object voor de kleine tuin. Hij is na al die jaren misschien hooguit 1.7 m hoog geworden . Ik snoei hem om de paar jaren ietsje terug in de breedte en haal ook de scheuten weg die vanonder beginnen groeien. Zo blijft hij heel compact en is netjes in toom te houden.Sommige jaren geeft hij een goede herfstkleur maar de witte bessen zijn ieder jaar wel trouw op post. Zo kennen jullie meteen de grootste bewoner van dit peatbed....
Kris De Raeymaeker:
--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 juli 2011, 13:01:57 --- Ik krijg de indruk, dat je huiverig bent om (wit) turfstrooisel te gebruiken en dit dus zo weinig mogelijk hebt gedaan. Ik wil daar tegen in brengen, dat door het kweken van zuurminnende planten je bijdraagt aan de biodiversiteit en kennis over specifieke planten. Denk hierbij aan je moeilijk te kweken Cyclamen parviflorum. Van mij mag je dus gerust wat meer peat gebruiken. Want anders is het een gewoon bloemenbed.
--- Einde van citaat ---
Huiverig is misschien niet het juiste woord Gerrit maar ik heb toch enkele kanttekeningen...Turf wordt een zeldzaam product en we weten allemaal dat de turfwinning wel erg ter discussie staat. Ook over de juiste kwaliteit turf die wij als particulier kunnen krijgen kan volgens mij meer dan 1 boompje worden opgezet. Wat me ook nog angst inboezemt is het feit dat turf eens het droog komt nog moelijk weer goed vochtig te krijgen is.Het zijn maar enkele kanttekeningen...Verder mogen we volgens mij niet alleen maar aan turf denken als we een substraat een lagere PH willen meegeven. Enkele voorbeelden : de halfverteerde schors die ik heb gebruikt neigt eerder naar de zure kant.Het is bijv ook een misvatting dat klei altijd kalkrijk is! De klei met een beetje turf die ik heb toegevoegd heeft een PH waarde van slechts 4.5 ! Ook bladgrond kan zowel zuur als kalkrijk zijn...
Buiten dat feit -en dat zal hopelijk in dit verhaal nog wel duidelijk worden- heb ik bepaalde planten wel een heel erg zuur milieu meegegeven! Sommige staan rechtstreeks uitgeplant in de turfblokken en zuurder kan dus niet denk ik ...Ook de planten die met hun wortels tussen de voegen van 2 turfblokken zijn geprangd krijgen mijn inziens te maken met een voornamelijk heel erg zuur milieu. De planten in de humus groeien dan misschien slechts in een iets genuanceerder zuurtegraad. Dus in dat opzicht vind ik persoonlijk wel dat we van een "peatbed" mogen spreken ...maar dan niet letterlijk vertaald....
Kris De Raeymaeker:
--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 juli 2011, 13:01:57 --- Veel zuurminnende planten zijn ook bosplanten en willen wat schaduw. (sommige Primula's) Hoe doe je dat?
--- Einde van citaat ---
Ook enkele Primula's zullen zeker de revue passeren Gerrit en dat is zeker een verhaal met ups en downs ....
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie