Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > In en rond onze rotstuinen

Peatbed

<< < (6/349) > >>

Kris De Raeymaeker:
Dank je Luc, hoop ik eigenlijk zelf ook wel . De tijd brengt raad zullen we maar denken...Deze lowndesii is hier in onze tuin sowieso geen makkelijke plant ! Houd ook niet van warmte en ook niet van kalk.

Maken we een sprong naar midden maart met deze Daphne blagayana , deze groeit in het bed zelf. Ik snoei deze jaarlijks ietsje bij .

Verder ook in het bed (in maart)deze Erythronium dens-canis 'Old Aberdeen' . Mijn peatbed vangt nog wel redelijk wat zon gedurende bepaalde uren en deze Erythroniums stellen dat volgens mij wel op prijs ?

Kris De Raeymaeker:
Ik moet tussendoor ook opmerken dat bepaalde planten die ik hier toon in het peatbed in  andere tuinen allicht ook goed groeien in andere types rotstuin/tuin.
Onze tuin is droog ,warm in de zomer ,weinig wind etc ....Mijn peatbed is dan ook een stukje een vluchtroute voor planten die het elders in de tuin  te warm en te droog vinden. Zo denk ik dat het bijv bij Luc in de tuin in de winter warmer is als hier in Rumst maar in de zomer net iets koeler en iets meer wind dan bij ons ?

Kris De Raeymaeker:
In een peatbed mogen natuurlijk geen kleine Rhodo's ontbreken . Aangezien het echt geen groot peatbed is qua oppervlakte probeer ik echt te zoeken naar minisoortjes . Deze staat ook in het bed zelf . Met deze Rhododendron 'Wee Bee' zijn we op 10 april aanbeland. Is echt wel een minisoort.
Ook Rhododendron yungningense stond dan te bloeien. Ik vermoed dat deze na enkele jaren toch nog iets te groot zal worden daar.
Een week later bloeide ook Rhododendron 'Curlew' die ik nog bij Herman op de kop kon tikken. 

Van één van de allerkleinste uit het peatbed kon ik dit jaar geen foto nemen...Dit betreft Rhododendron 'Wren'

Kris De Raeymaeker:
Cassiope 'Muirhead' bloeide ook rond 10 april en deze heb ik als jonge/kleine plant in een voeg tussen 2 turfblokken geperst. Na verloop begint hij mooi over de voeg en de blokken te groeien.   

Gerrit Eijkelenboom:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 juli 2011, 10:25:56 ---Heb het artikel uit het Jubileumboek van de NRV, 'over veenbedden en turfmuurtjes' nog eens gelezen naast uw artikel, Frankie.

--- Einde van citaat ---

Ik denk, dat ik nu maar mijn gevorderde leeftijd er bij ga halen om me voor stommiteiten te verontschuldigen Fr...o nee Kris was het geloof ik.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie