Auteur Topic: Plantjes besteld maar niet kunnen planten.  (gelezen 2375 keer)

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Plantjes besteld maar niet kunnen planten.
« Gepost op: 19 maart 2020, 15:51:37 »
Ik heb een aantal (rots) plantjes besteld, 31 in totaal. Samen met de plantjes 50L potgrond voor cactussen en vetplanten besteld die intussen al geleverd is.
Nu had ik het idee opgevat om een mengsel te maken van deze catussen en vetplanten grond met perliet en universele potgrond.
De universele potgrond wou ik gaan kopen in de plaatselijke AVEVE, (alsook perliet) echter mogen zij in deze tijden geen non-food verkopen, gevolg is dat ik geen potgrond heb om mijn mengsel te maken.
De oplossing ... andere handelaar zoeken en online bestellen, maar ik stuit op het feit dat de potgrond en andere ofwel uitverkocht zijn en / of dat er serieuze vervoerskosten/verzendkosten worden gerekend.
Zo is er een bekende winkel met filialen in Belgie die vervoerskosten rekenen per product i.p.v. kilometervergoeding. Hierdoor was het bedrag voor verzending hoger dan de potgrond zelf.
Nu zoek ik een oplossing, maar voorlopig ziet het ernaar uit dat de plantjes tijdelijk gaan moeten overleven in de aangeleverde potjes ... kan dit? En hoelang?
Alvast bedankt voor jullie bijdragen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Plantjes besteld maar niet kunnen planten.
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2020, 17:08:14 »
Dat kan wel een tijdje, Steven - let echter op met het uitdrogen, in een potje kan dat vreselijk snel gaan.  Minstens om de andere dag gieten.  Houd ze best ook uit de volle zon (enkele uren per dag kan wel, maar zeker niet de hele dag)
Mocht je wat vloeibare tomatenmest bij de hand hebben dan kan het ook geen kwaad dit om de week of zo in het gietwater te mengen.
Zo houden ze't wel een paar maand vol indien nodig.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Plantjes besteld maar niet kunnen planten.
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2020, 20:06:45 »
Oké dat is toch al geruststellend. Zou zonden zijn moesten ze sneuvelen.
Ik ga mijn uiterste best doen ... tomaten meststof ... eens rondvragen bij vrienden.
Bedankt voor de hulp/uitleg.

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Plantjes besteld maar niet kunnen planten.
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2020, 12:03:28 »
Eerste levering is intussen al een tijdje geleden ontvangen, plantjes individueel verpakt in speciaal gemaakt plastiek bakjes. Perfecte service ook.
Maar nu verwacht ik nog een aantal plantjes, echter door problemen met achterstand postnl zitten de plantjes al ingepakt van 6 april, worden geleverd dinsdag 14 april ... ze zitten dan dus reeds 8 dagen in het duister en zonder extra water ... of deze nog te redden zullen zijn betwijfel ik ten zeerste.

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Plantjes besteld maar niet kunnen planten.
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2020, 13:25:57 »
Plantjes zijn vandaag geleverd, ik denk dat ze het wel gaan redden, zien er wel wat minder fris uit na 8 dagen onderweg te zijn geweest, maar ik hoop dat ze zich herstellen.
Bij de DIANTHUS HYBRIDE 'BERLIN SNOW' (Anjer) zie ik wel wat schimmelvorming, is dit schadelijk?

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Plantjes besteld maar niet kunnen planten.
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2020, 20:11:17 »
Contact afgelopen met leverancier, ik had er al een goed gevoel bij maar dat werd alleen maar beter. Na opsturen foto's was hun idee dat de meeste plantjes het wel zouden gaan redden/herstellen mits voldoende water geven.
Hun voorstel, helft van de aankoopsom krijg ik terug betaald, ik vind dat een wel erg mooi en aanvaardbaar voorstel.