Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Tuinproblemen en hun oplossingen (?) Natuurfenomenen ea.

Hittegolven van juli 2010 en juli 2013

<< < (2/9) > >>

Kris De Raeymaeker:
Sowieso kunnen een aantal Zuid Amerikaanse planten slecht tegen de aanhoudende hitte .Buiten de Benthamiella's zijn er ook Calceolaria's voor de bijl gegaan...
Nu ergens zou  ik ook weer niet verwonderd mogen zijn. Toen we in 2008 in Patagonie waren konden we de plaatselijke omstandigheden bekijken.En er is daar altijd enorm veel wind die voor afkoeling zorgt en het wordt daar ook niet  boven de dertig  vermoed ik (op de plaatsen waar deze planten stonden )
De zon schijnt daar wel heel erg en de UV stralen zijn er ook wel maar door extreme winden,andere ligging (korter bij de zuidpool),andere ondergronden zijn de omstandigheden natuurlijk wel helemaal verschillend van de onze...
We willen natuurlijk ook altijd planten kweken die hier helemaal niet thuishoren.
Toch geven we de moed (t)niet op en gaan we verder het steile pad op . ;)   

Frankie Wulleman:
Gisteren heb ik nog noodgedwongen een Gentiana angustifolia moeten uitgraven uit de rotstuin daar hij langs één kant helemaal begon kapot te branden.
De plant heb ik dan opgepot en onder vochtige omstandigheden in de halfschaduw probeer ik nu hem er door te krijgen. Ik was nochtans van mening dat dergelijke gentianen wel wat kunnen hebben.

Frankie Wulleman:
Deze Pinus leucodermis ‘schmidtti’ heeft helemaal geen last van droogte en hitte. Een hele sterke conifeer is dit.

Luc Gilgemyn:
Even een oud topic nieuw leven ingeblazen met wat actuele ervaringen in de rotstuin...  --13

Een rondgang door de tuin leverde vandaag onderstaande beeldjes op van planten met "brandwonden"...  :(

1 en 2 zijn twee Saxifraga's die allebei amper een 4 tal uren morgenzon te verwerken krijgen... en desondanks....

3 is Androsace sempervivoides die nog amper een 2 tal goede rozetten over houdt -  deze plant krijgt de eerste zon pas tegen 15 u.

4 is Androsace hedraeantha die ook naar de eeuwige jachtvelden is...

Luc Gilgemyn:
Wat meer positieve zaken nu :

1) Androsace hedraeantha heeft gelukkig voor een aantal nakomelingen gezorgd !  :D


2-3-4 : enkele oordeelkundig geplaatste stenen kunnen het verschil maken tussen leven in dood voor een plant in deze plantonvriendelijke omstandigheden hier 2 Primula's en een Androsace die het onheil wel hebben overleefd !

Andere ervaringen ??

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie