Auteur Topic: grondmengsel cyclamen in rotstuin ?  (gelezen 4947 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
grondmengsel cyclamen in rotstuin ?
« Gepost op: 21 augustus 2010, 22:15:12 »
Hallo,
Ik heb verschillende cyclaampjes  en ieder jaar veel zaailingen ,die het in de schaduwborder vrij goed doen - ik had er al eens een paar in de rotstuin gezet, maar daar willen ze het niet doen en verdwijnen na een tijdje.De rotstuin heeft in de zomer wel vrij veel zon en kan redelijk droog worden- bestaat voor het grootste deel uit zandgrond - de grond is wel afgedekt met Japans split- kan ik onder die omstandigheden toch cyclamen laten groeien of kan ik de grond verbeteren zodat ze het wel kunnen overleven ?
groetjes
Lily-Anne

Roland de Boer

  • Junior
  • **
  • Berichten: 70
Re:grondmengsel cyclamen in rotstuin ?
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2010, 23:07:46 »
Hallo Anne

Je grootste probleem is de zon en niet je zandgrond
de meeste redelijk winterharde soorten hebben een hekel
aan teveel zon
de meeste cyclamen zijn bos planten
die zeer goed ochtend en avond zon verdragen
maar het heetst van de dag graag wat shaduw hebben
aan een natte plek of zeer droge plek hebben ze ook een hekel
je kunt ze heel goed achter een iets grotere plant zetten
zodat ze van mei tot sept wat schaduw krijgen

Roland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:grondmengsel cyclamen in rotstuin ?
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2010, 19:45:13 »
Ja Roland ik heb zowel hederifolium als purpurascens en cilicium in de volle zon in de rotstuin.En ook nu dit jaar met grote hitte en droogte stond purpurascens heel goed te bloeien in juli (en nu ook nog)en heeft er niet van geweten.En wij hebben nochtans een "hete"tuin.
Ook in de natuur zie je ze wel eens elders dan in de bossen.Meermaals kon ik ze spotten op screes en zonnige hellingen ,droge muurtjes etc...Zelfs bossoorten bij uitstek als cyprium en peloponnesiacum zag ik meermaals op zonnige en drogere hellingen.
Maar ze zullen wel vlotter groeien bij wat schaduw.Dat wil ik niet tegenspreken.
Toch vind ik planten onder zonnige omstandigheden mooier van blad en vaak ook compacter.
Trouwens zijn de soorten als hederifolium en cilicium in rust op de heetste en warmste dagen van het jaar.Ik plant ze wel iets dieper in de rotstuin en pas het grondmengsel aan (verteerd beukeblad -klein beetje klei - kalkgrit )Als ze dan met hun knol een beetje onder een steen kunnen zitten voelen ze zich net als in de natuur heb ik de indruk.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:grondmengsel cyclamen in rotstuin ?
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2010, 20:03:46 »
Hier zo'n voorbeeld van Cyclamen cyprium (ook meestal als bosplant genoemd )op een zeer droge en zonnige helling in Cyprus.
Uiteraard is cyprium bij ons niet winterhard al wil ik dat ooit nog wel eens testen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:grondmengsel cyclamen in rotstuin ?
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:42:49 »
Over Cyclamen gesproken, Kris. In mijn tuin heb ik C. hederifolium, C. coum en C. alpinum staan. Deze drie zijn winterhard. Zijn C. purpurascens en C cilicium dat dan ook? En op welk tijdstip bloeien deze dan juist?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:grondmengsel cyclamen in rotstuin ?
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2010, 22:02:09 »
Over Cyclamen gesproken, Kris. In mijn tuin heb ik C. hederifolium, C. coum en C. alpinum staan. Deze drie zijn winterhard. Zijn C. purpurascens en C cilicium dat dan ook? En op welk tijdstip bloeien deze dan juist?

Hey Frankie, zowel purpurascens als cilicium hebben in mijn rotstuin de voorbije 2 winters overleefd .Na zulke winters mag je wel stellen dat ze dan winterhard zijn zeker.Enkele ciliciums met speciale bladvormen heb ik wel afgedekt met glas ,dit omdat hun bladeren er anders nogal slordig uitzien bij onze natte winters.Purpurascens start met bloeien in juni of juli en houd het vol tot bij de eerste vorst .De hoofdbloei en meeste bloemen geeft hij doorgaans in juli.Cilicium volgt hederifolium op in bloei .Dat is dus ergens in september.
Bijgevoegde foto van purpurascens is genomen op 25 juni .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:grondmengsel cyclamen in rotstuin ?
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2010, 22:07:07 »
Over Cyclamen gesproken, Kris. In mijn tuin heb ik C. hederifolium, C. coum en C. alpinum staan. Deze drie zijn winterhard. Zijn C. purpurascens en C cilicium dat dan ook? En op welk tijdstip bloeien deze dan juist?

Hey Frankie, zowel purpurascens als cilicium hebben in mijn rotstuin de voorbije 2 winters overleefd .Na zulke winters mag je wel stellen dat ze dan winterhard zijn zeker.Enkele ciliciums met speciale bladvormen heb ik wel afgedekt met glas ,dit omdat hun bladeren er anders nogal slordig uitzien bij onze natte winters.Purpurascens start met bloeien in juni of juli en houd het vol tot bij de eerste vorst .De hoofdbloei en meeste bloemen geeft hij doorgaans in juli.Cilicium volgt hederifolium op in bloei .Dat is dus ergens in september.
Bijgevoegde foto van purpurascens is genomen op 25 juni .   

Dat is leuk te horen, nu er nog enkel zien aan te raken. Als ik het goed voorheb, kun je bijna het hele jaar door een bloeiend cyclaampje hebben in de tuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:grondmengsel cyclamen in rotstuin ?
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2010, 22:16:34 »
Hier nog foto's van mijn ciliciums en purpurascens in de rotstuin genomen eind november 2009.Allebei nog in bloei.
Ik kan je evtl nog wel cilicium bezorgen Frankie.En als ik volgend jaar purpurascens-zaailingen verpot kan er waarschijnlijk ook wel ééntje af...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:grondmengsel cyclamen in rotstuin ?
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2010, 22:20:42 »
Het hele jaar door is misschien net iets te optimistisch Frankie,  maar het zal toch niet veel schelen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:grondmengsel cyclamen in rotstuin ?
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2010, 22:28:59 »
Hier nog foto's van mijn ciliciums en purpurascens in de rotstuin genomen eind november 2009.Allebei nog in bloei.
Ik kan je evtl nog wel cilicium bezorgen Frankie.En als ik volgend jaar purpurascens-zaailingen verpot kan er waarschijnlijk ook wel ééntje af...

Thanks, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:grondmengsel cyclamen in rotstuin ?
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2010, 07:31:52 »
Ja Roland ik heb zowel hederifolium als purpurascens en cilicium in de volle zon in de rotstuin.En ook nu dit jaar met grote hitte en droogte stond purpurascens heel goed te bloeien in juli (en nu ook nog)en heeft er niet van geweten.En wij hebben nochtans een "hete"tuin.
Ook in de natuur zie je ze wel eens elders dan in de bossen.Meermaals kon ik ze spotten op screes en zonnige hellingen ,droge muurtjes etc...Zelfs bossoorten bij uitstek als cyprium en peloponnesiacum zag ik meermaals op zonnige en drogere hellingen.
Maar ze zullen wel vlotter groeien bij wat schaduw.Dat wil ik niet tegenspreken.
Toch vind ik planten onder zonnige omstandigheden mooier van blad en vaak ook compacter.
Trouwens zijn de soorten als hederifolium en cilicium in rust op de heetste en warmste dagen van het jaar.Ik plant ze wel iets dieper in de rotstuin en pas het grondmengsel aan (verteerd beukeblad -klein beetje klei - kalkgrit )Als ze dan met hun knol een beetje onder een steen kunnen zitten voelen ze zich net als in de natuur heb ik de indruk.
Als ik het zo lees, dan is er nog hoop om cyclamen in onze rotstuin te houden - ik zal binnenkort eens enkele cooum bolletjes een aangepast grondmensel geven met extra stenen en hoop dat er iemand van de bovengenoemde soorten een plantje wil verkopen aan mij op de najaarsbijeenkomst - Ik sta ook wel verbaasd dat er bijna het jaar rond , ergens in de rotstuin een cyclaam in bloei kan staan
groetjes
Lily-Anne