Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Diversen

Gesteentemeel als toeslagstof

(1/6) > >>

Cor van Kapel:
Ik ben doende met het maken van een tweetal schalen met daarin een tufa steen als basis (Ja, ja ook van Cathy). Daar moet natuurlijk ook wat grond omheen, enerzijds om de tufsteen stevigheid te geven en anderzijds om ook nog wat planten in te kunnen zetten.
Op zoek naar een geschikte samenstelling van deze grond (of substraat) zat ik er aan te denken om daar ook wat gesteentemeel (basalt of lava) aan toe te voegen.
Mijn vraag is of iemand daar ervaring mee heeft?

Mvrgr

CorvK

Frankie Wulleman:
Dag Cor, een nieuw lid op ons forum, welgekomen. Hopelijk kun je hier wat bijleren of kunnen wij wat van u op steken. Uw naam klinkt Nederlands, of vergis ik me.
Om op uw vraag te antwoorden, ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Als er een tufsteen in uw schaal ligt, ga ik er van uit dan het dan vooral planten zullen zijn die van een neutrale of kalkhoudende bodem houden. Ikzelf gebruik een mix van gewone potgrond, brekerzand en dolomietgruis als het grond betreft rond een tufsteen, dan heb ik een mengseltje die èn kalkhoudend is, èn doorlatend.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Cor van Kapel op 11 september 2010, 16:53:31 ---Ik ben doende met het maken van een tweetal schalen met daarin een tufa steen als basis (Ja, ja ook van Cathy). Daar moet natuurlijk ook wat grond omheen, enerzijds om de tufsteen stevigheid te geven en anderzijds om ook nog wat planten in te kunnen zetten.
Op zoek naar een geschikte samenstelling van deze grond (of substraat) zat ik er aan te denken om daar ook wat gesteentemeel (basalt of lava) aan toe te voegen.
Mijn vraag is of iemand daar ervaring mee heeft?
Mvrgr
CorvK

--- Einde van citaat ---