Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Diversen

Gesteentemeel als toeslagstof

(1/6) > >>

Cor van Kapel:
Ik ben doende met het maken van een tweetal schalen met daarin een tufa steen als basis (Ja, ja ook van Cathy). Daar moet natuurlijk ook wat grond omheen, enerzijds om de tufsteen stevigheid te geven en anderzijds om ook nog wat planten in te kunnen zetten.
Op zoek naar een geschikte samenstelling van deze grond (of substraat) zat ik er aan te denken om daar ook wat gesteentemeel (basalt of lava) aan toe te voegen.
Mijn vraag is of iemand daar ervaring mee heeft?

Mvrgr

CorvK

Frankie Wulleman:
Dag Cor, een nieuw lid op ons forum, welgekomen. Hopelijk kun je hier wat bijleren of kunnen wij wat van u op steken. Uw naam klinkt Nederlands, of vergis ik me.
Om op uw vraag te antwoorden, ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Als er een tufsteen in uw schaal ligt, ga ik er van uit dan het dan vooral planten zullen zijn die van een neutrale of kalkhoudende bodem houden. Ikzelf gebruik een mix van gewone potgrond, brekerzand en dolomietgruis als het grond betreft rond een tufsteen, dan heb ik een mengseltje die èn kalkhoudend is, èn doorlatend.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Cor van Kapel op 11 september 2010, 16:53:31 ---Ik ben doende met het maken van een tweetal schalen met daarin een tufa steen als basis (Ja, ja ook van Cathy). Daar moet natuurlijk ook wat grond omheen, enerzijds om de tufsteen stevigheid te geven en anderzijds om ook nog wat planten in te kunnen zetten.
Op zoek naar een geschikte samenstelling van deze grond (of substraat) zat ik er aan te denken om daar ook wat gesteentemeel (basalt of lava) aan toe te voegen.
Mijn vraag is of iemand daar ervaring mee heeft?
Mvrgr
CorvK

--- Einde van citaat ---

Dag Cor ,van harte welkom op ons forum !  Het toevoegen van lavameel of basaltmeel kan nooit kwaad m.i. Ik voeg dit ook wel eens toe aan mijn substraten.In deze beide producten zitten allerlei mineralen en dat kan nooit kwaad.Basaltmeel wordt heel veel gebruikt in de bioteelt omdat het natuurlijke stoffen bevat die planten sterker maken tegen bepaalde ziektes. (ik zou opnieuw moeten opzoeken in mijn boeken tegen dewelke)Nu als ik het toevoeg gebruik ik het als poedersuiker ,dus nooit teveel .
Succes met je schalen en ik hoop dat je ze ons toont op dit forum als ze beplant zijn .

Cor van Kapel:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 11 september 2010, 22:06:55 ---Uw naam klinkt Nederlands, of vergis ik me.

--- Einde van citaat ---
Klopt Frankie, uit Brabant. Ben lid van de NRV (net als Ger). Jullie Forum is wat actiever >:(, vandaar mijn aanmelding alhier.

Kris, ik hoop t.z.t. dat me het gaat lukken om hier wat foto's te uploaden. Anders roep ik wel om hulp. ::)

Mvrgr

CorvK.nl

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Cor van Kapel op 11 september 2010, 22:29:16 ---
--- Citaat van: Frankie Wulleman op 11 september 2010, 22:06:55 ---Uw naam klinkt Nederlands, of vergis ik me.

--- Einde van citaat ---
Klopt Krankie, uit Brabant. Ben lid van de NRV (net als Ger). Jullie Forum is wat actiever >:(, vandaar mijn aanmelding alhier.

Kris, ik hoop t.z.t. dat me het gaat lukken om hier wat foto's te uploaden. Anders roep ik wel om hulp. ::)

Mvrgr

CorvK.nl

--- Einde van citaat ---

Wij wachten met ongeduld op meer foto's vanuit Nederland, Cor. Ik zou zeggen, laat maar komen, Grietje.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie