Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding

Bollendrama

(1/5) > >>

Gerrit Eijkelenboom:
Vandaag was het een treurige dag voor mij op botanisch gebied. Het zijn maar spullen, het is allemaal wel vervangbaar, het kost geld,
Vandaag ging ik de potten inspecteren die onder het tablet in de kas staan. Potten met bollen, die pas in het voorjaar bloeien. Ik zag het meteen, een ravage, overal de buitenste rokken van de bollen, diepe gaten in de potten. Muizen hadden huis gehouden.

22 potten waren leeg, geen bol meer. Tecophylliaea, Nomocharis, 10 Fritillaria's, oa purdyi, kotschyana, stenanthera, kurdica, camschatcensis. Al mijn tulpen....weg. oa. de blauwe humilus Álba Coerulea Oculata, clusiana soorten, diverse humilus. Vaak met vele in een pot. Colchicum 'Velebit Star'.

En dat na mijn teleurstelling van de virus krokussen.

Moesten daar nog bollen zijn?

Ruben Billiet:
Gerrit,

Muizen, ratten en andere 'knaagdieren' zijn gek op bollen. Het zijn voor hun de beste snoepjes uit de winkel.
Al je bollen in een pot houd moet je altijd erg voorzichtig zijn. Zeker als ze binnen staan en/of ze nog eens dicht bij elkaar plaatst.

Ik plant alles in volle grond + in vijvermandjes. Ik heb tot op heden nog geen bollen gepakt geweest door knaagdieren- dit na 2 volledige jaren.
Al er steentjes op liggen, bij mij zo een 2 cm dan zijn ze zeker niet gek om te graven.

Ik heb ook het jaar door 3 verdelgdozen staan voor ratten met 3 verschillende vormen rattenvergif. Ik wissel af voor gewenning te voorkomen.
Ik kan populaties goed indijken en heb nog weinig tot geen last.

Iemand die denkt dat hij geen muizen of ratten heeft is veelal verkeerd. Ze zitten overal. Ze zijn erg slim en lopen altijd dicht bij afsluiting, nemen altijd dezelfde weg. Ze zijn veel slimmer als we denken.

Geef de moed niet op Gerrit, spijtig voor de bollen maar volgende keer ben jij ze wel slimmer af!

Danny Bonnez:
Oeps wat jammer Gerrit !!!

Zoals Ruben al zei , zeker de moed niet opgeven ! Het systeem dat Ruben toepast is een heel goede optie . Bij mij staat ook alles in volle grond , heb ook nog geen bol verloren door muizen .

Frankie Wulleman:
I know the feeling, Gerrit. Ik heb dit jaar hetzelfde meegemaakt, al was de schade al bij al nog zo groot niet als bij u. Mijn bollen lagen allemaal in een doos (afzonderlijk gestockeerd) in het tuinhuis. De eerste nacht al hadden ze (muizen) de doos ontdekt en een aantal soorten opgevreten. Ook nog enkele soorten door elkaar gerommeld.
Volgend jaar ga ik ze elders onderbrengen.
Inderdaad, ratten en vooral muizen zitten echt bijna overal.

Luc Gilgemyn:
 >:(
Ik kan mij voorstellen dat een mens daarbij heel erg van de kaart is, Gerrit.
Dan doe je er al alles aan om die soms wispelturige dingen in leven te houden en dan zoiets...  2-)(
Ik had dit jaar ook wat vraatschade bij mijn Pleiones, gelukkig bleef de schade beperkt - slechts een vijftal bulben ... wellicht ook muizen ... die daarbij misschien betrapt en gestoord werden door de plaatselijke kattenbevolking (die ik in het verleden nochtans al vaker heb verwenst) waardoor de schade beperkt bleef...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie