Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > In en rond onze rotstuinen

Crevicegardening in een notendop

<< < (3/3)

Frankie Wulleman:
Horizontaal, verticaal, schuin stapelen onder gelijk welke hoek...je kan je eigen fantasie de vrije loop laten, Filip, afhankelijk ook van het soort stenen die je ter beschikking hebt.
Hou er wel rekening mee, dat hoe steiler je de helling maakt (meer dan 45 °) hoe gemakkelijker het substraat van tussen de stenen kan wegvloeien. M.a.w.: de aarde tussen de stenen is nog altijd afhankelijk van de zwaartekracht. Je kan de spleten ook zoveel mogelijk 'afsluiten' met andere dunnere stenen om zo wegvloeiing proberen te beperken, de ervaring echter leert, dat dit maar ten dele lukt, en er met de jaren toch substraat zal wegvloeien. Ik zou voorstellen om niet te steil te gaan, dat zal je later een hoop ellende besparen.
Oriëntering? Als je de helling pal op het zuiden legt, zullen de beplantingsmogelijkheden kleiner zijn, planten als saxifraga en androsace mag je dus vergeten. Een, west of zelfs noord gerichte ligging levert veel meer mogelijkheden op. Als je een helling aanlegt van minder dan 45 °,naar het noorden toe, maak je een 'afzonnige' helling, die voor veel alpiene planten de ideale standplaats op levert.
In bijlage, enkele foto's van mijn, recent aangelegde crevice.

Filip Wauters:
bedankt Frankie, echter wegens plaatsgebrek en omdat ik de rotswand 2 m hoog wil maken moet het wel zo steil zijn . Maar ik zal je opmerking over uitvloeiing ter harte nemen en de stenen naar binnen toe laten afhellen zodat het zand toch niet te veel wegspoelt . En helaas zal het een zuidelijke oriëntatie zijn . Spijtig voor de saxen maar ik kan nu eenmaal niet de zon verplaatsen. Alleen moet ik wel nog zien wat er dan wel in kan geplant worden . De funderingswerken zijn al gestart, maar de rest zal nog wat tijd in beslag nemen . Ik neem foto's en zal ze posten als alles klaar is .

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie