Auteur Topic: galanthus identificatie  (gelezen 23936 keer)

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:galanthus identificatie
« Reactie #75 Gepost op: 12 maart 2012, 21:59:39 »
hoeveel heb je er dan?(genoeg om uit te delen? ;)) en nog laat nog eens wat foto`s van de andere soortjes zien,wie weet zit er nog meer leuks tussen.

André Bourgonje

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 42
  • Geslacht: Man
Re:galanthus identificatie
« Reactie #76 Gepost op: 13 maart 2012, 22:50:37 »
Gert in de sneeuwklokjesbijbel (Bishop, Davis, Grimshaw) staat te lezen (pag 100) dat 'hololeucus' geen toegelaten naam is en dat 'hololeucus' daarom 'Danube Star' zou moeten heten. Heb hem trouwens zelf net een maand geleden aangeschaft.
André Bourgonje, Den Haag, Nederland

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:galanthus identificatie
« Reactie #77 Gepost op: 13 maart 2012, 23:25:16 »
Hoi mensen, ik heb deze man ooit een keer ontmoet op een seminar, nooit in zijn tuin geweest. Maar een keer wat geruild, ik heb een paar bolletjes onder de naam hololeucus gekregen, het zijn er nu een paar meer. Ik heb wel foto's gezien en hij heeft wel veel soorten, dus misschien wel een tuin hybride. De gewone nivalis heb ik in Nederland gekocht. Ik heb dus nog niets om weg te geven. :(

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:galanthus identificatie
« Reactie #78 Gepost op: 14 maart 2012, 09:41:30 »
Ook geen etiketje maken met ' Danube Star' want die is het dus ook niet.
Toch wel een leuk klokje,kun je die Tsjech nog vragen naar zijn 'hololeucus' ,of die ook gele vlekken heeft?

Bart Molenaers

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re:galanthus identificatie
« Reactie #79 Gepost op: 10 maart 2013, 20:34:57 »
Hallo allemaal, als startende 'Galanthofiel' vind ik het geheel nog allemaal spannend! Vooral de identificatie van nieuwe sneeuwklokjes,het kruisen, het vinden van nieuwe sneeuwklokjes, het zaaien van sneeuwklokjes ( met het lange wachten nadien ;) )...
Bij de identificatie speelt soms ook de bloemgrootte belang... maar wat heeft allemaal effect op deze grootte..
Je hebt natuurlijk het genetische aspect... maar als we binnen een species blijven, laat ons zeggen, Gal. Nivalis, en ik plant er twee in dezelfde grond.. hoe komt het dan dat eentje buitenste bloembladen van 3,5 cm heeft ( wat mij als een enorme bloem voorkwam), terwijl een andere een stuk kleiner is...
Beide bolletjes zijn bovendien van dezelfde leeftijd..

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #80 Gepost op: 14 maart 2013, 09:44:16 »
Welkom Bart op dit forum nadat we elkaar de voorbije week enkele malen ontmoet hebben. Goed dat er nog een Vlaming mee komt discussiëren.
De (meestal tijdelijke) afwijkingen van de buitenste bij fl-pl zijn vaak louter modificaties (= afwijkingen door voedselaanbod, zuurtegraad, weersomstandigheden enz...).
Veel succes nog met de galantofilie (en met je thesis!).
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'