Algemeen > Ontspanning

Plantenmomenten van 2018

<< < (3/23) > >>

Frankie Wulleman:
Een vierde verdiende plaats is weggelegd voor Iris paradoxa atrata, de Armeense schoonheid met de donkere bloemen. Een prachtding en bovendien vrij makkelijk in cultuur, een echte 'tuinonco' dus.

De vierde plaats wordt gedeeld met Callianthemum anemonoides. Een aantal exemplaren uit zaad opgekweekt gaf in het prille voorjaar  een mooie vertoning.

Frankie Wulleman:
De derde plaats is wederom goed voor een uitstap in de natuur, en ditmaal niet eens zo ver, amper aan de andere kant van Belgiƫ, waar een grote kolonie Pulsatilla vulgaris de show steelt. Een vertoning die ik maar al te graag elk jaar eens wil zien.

Frankie Wulleman:
En ook de derde plaats is gedeeld. Diezelfde dag toen ik de pulsatilla's ging spotten, botste ik ook nog op een stukje natuur dat kan wedijveren met de wildemanskruiden. Het betreft een afgelegen stukje bos, waar enkel het geluid van de stilte en het gefluit van de vogels te horen is. De zonnestralen priemen door het bladerloze dak van het bos en lichten miljoenen Anemone nemorosa op. Als krenten in de pap staan er hier en daar mooie pollen Narcissus pseudonarcissus. Geen aparte planten dus, maar wel een moment om te koesteren en geef toe...wat een mooie plantencombinatie toch?

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 december 2018, 14:15:03 ---Op nummertje 5 staat deze Pulsatilla grandis ....Ja inderdaad , eigenlijk een gewone Pulsatilla mss voor velen . Maar toch lang moeten zoeken naar een goede vorm ...


Onze P. grandis moet die vijfde plek wel delen met deze Iberis  candolleana . Deze heel compacte vorm zie je echt weinig . Deze plant komt van een Duitse kweker.
Bij de verhuis van de tuin heeft hij erg gekwijnd en op een gegeven moment dacht ik dat ik hem kwijt was ...Het hing allemaal aan een zijden draadje . En precies dit jaar herpakte de plant zich ....met dit resultaat . De inspanning heeft hem een top 5 plaats bezorgd ...

--- Einde van citaat ---

Meteen een mooi duo om mee te starten, Kris. Over die Iberissen hebben we het ooit nog eens gehad. Prachtige planten zijn het, maar de naamgeving is niet makkelijk.

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 december 2018, 15:35:28 ---Leuk initiatief Kris !  Goede ideeĆ«en verdienen herhaling.
Geeft ons weer eens een aanleiding om door de foto's van dit jaar te "browsen"

De keuze is natuurlijk niet gemakkelijk - toch een poging :

Op 5 staat bij mij ook al een vrij "gewone" plant : Phlox 'Mc Daniel's Cushion' - Ik heb hem al vele jaren, hij is gemakkelijk, laat zich gemakkelijk vermeerderen en bloeit goed.  Veel meer kan men van een plant niet verwachten.  Toch trok hij de aandacht door de overvloedige bloei die bijna de perfectie benaderde van dit exemplaar.

--- Einde van citaat ---

Veel phloxen zijn niet makkelijk in cultuur. Deze dus wel, en wat een prachtexemplaar. Ik hou me al aanbevolen voor een stekje, Luc,  ))2

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie