Planten > Galanthus - Sneeuwklokjes

galanthus en kalk?

(1/1)

Lily-Anne Vereecken:
ik heb al gelezen dat galanthus graag een kalkrijke grond heeft - Ik heb daar verschillende vragen over :
1) zijn er tekens waaraan je kan zien dat je extra kalk moet geven ?
2) ik vraag me af of het nuttig zou zijn om schelpengrit of hoe heet het , dat ze aan de duiven geven onder de grond te mengen zodat dit verschillende jaren zijn kalk kan afgeven .
3) is het beter om ieder jaar wat koraalkalk te strooien
4) wanneer geef je best die kalk ?
5) Hoe weet je hoeveel je dan moet geven ?
groetjes
Lily-Anne

Valentin Wijnen:
Zelf heb ik geen weet van onmiddellijke tekens die specifiek zijn geboden aan kalktekort, maar een vergelend blad kàn een teken zijn.
Ik geef aan alle mengsels in mijn mandjes een handvol grit mee. Dit kan duivengrit zijn of gemalen oesterschelpen. Daarmee geef je niet alleen kalk mee maar ook zorg je voor betere drainage. Ik denk dat dat steeds belangrijker wordt met het regelmatig natter zijn dan normaal in winter of zomer.
Ik bekalk elk jaar mijn gazon en borders. Voor mijn 9 are geef ik telkens een 20 kilogram GROENkalk. Dit bevat ook meer sporenelementen als Mg (magnesium)...naast de kalk. Maar let op, als je beendermeel geeft, geef je in feite al wat calcium (bouwelement van kalk) mee!
Ik vertelde in dit verband al eerder dat ik basalt- of lavameel meng.

Lily-Anne Vereecken:
Bedankt Valentin,
ik zal eens wat vogelgrit gaan kopen
nb
goed dat je een foto van jezelf hebt geplaatst , zo leren we je allemaal kennen ( voor wie je nog niet kent ) - ik zal ook eens een foto zoeken
groetjes
Lily-Anne

Cor van Kapel:
Lily-Anne,

Aanvullend op het antwoord van Valentin 8);
Galanthus kunnen zowel op neutrale, licht zure als iets kalkhoudende grond geplant worden. Om te weten wat de zuurgraad van je grond is, zul je dit moeten (laten) onderzoeken. Er zijn pH-testjes voor particulieren in de handel. Om de pH blijvend enkele tienden te verhogen (of verlagen) zul je er enkele jaren aan moeten werken. Dat kun je doen door kalk toe te voegen aan de bodem, doe dit echter met mate, nimmer boven de aangegeven dosis.
Je kunt ook teveel kalk toedienen en dan veroorzaak je weer andere problemen :o (zie het artikel dat ik je per e-mail stuurde). Als je b.v. bemest met beendermeel, zoals Valentin al schreef, geef je ook wat kalk en nog wat andere elementen die planten nodig hebben. Het werkt ook lekker langzaam ::). Duiven- of kippengrit (gemalen schelpen) onder je bolletjes geeft én drainage én zeer geleidelijk een beetje kalk.
Gele varianten zeker niet te veel kalk geven, anders bestaat de mogelijkheid dat ze lichtgroen i.p.v. geel worden ???. Daar moet je eerder wat (tuin-)turf toevoegen (volgens 'Sneeuwklokjes' van Hanneke van Dijk).
Beendermeel kun je het best alleen in het groeiseizoen geven. Kalk in het najaar of vroege voorjaar. Dosering staat op de verpakking.

Valentin Wijnen:
Cor, ik vermeldde het al eerder...een goeie gele Galanthus -cv is goed geel op élke bodem. Hier groeien meer dan twintig verschillende geeltjes op een basische bodem. G plic Bill Clark,G nivalis Ray Cobb, G nivalis Grakes Yellow, G nivalis Grakes Gold, G nivalis Golden Boy, G nivalis sandersii ex WIndesheim, G niv sandersii ex Lowick, G plic Sarah Dumont, ...ze zijn diepgeel op mijn basische bodem. Minderwaardige gelen koop je gewoon beter niet. Je bodem plaatselijk aanpassen met tuinturf is in feite nutteloos en vooral milieuonvriendelijk (veengebieden zijn bedreigd!). De dosis tuinturf raakt snel uitgebufferd en zal als medium snel mee de pH van je bodem aannemen.
De laatste tijd komen gelen op de markt die basisch niet goed inkleuren. Bekende vb zijn Fiona's Gold (maar groeit wel goed, is wel klein) en de nieuwe Bohemia Gold en andere...

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie