Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Alles over vermeerderen

Zaaien van rotsplanten

<< < (5/93) > >>

Bert Stegeman:
Vind het altijd mooi om te zien zo al die zaaipotjes.
Het mooiste is als alles uitkomt.
Ik heb vandaag een stuk plexiglas gehaald om mijn potjes in de bak af te dekken tegen de vele regen.
Weet nu gelukkig al wat meer van het zaaien af. ;)
Ik heb aleen de pech dat ik als ik wil zaaien ik dit buiten moet doen.
Heb een klein schuurtje.
Wil er wel een zaaitafel in gaan zetten.
is toch wel leuk het zaaien dit is het 2e/3e jaar.
dus ben nog in de begin fase.
Groetjes aan iedereen hier
Bert

Kris De Raeymaeker:
Het is nu de beste periode om de meeste rotsplanten te zaaien. Maar de meeste zaadlijsten zijn nog niet uit of de zaden zijn nog niet besteld en uitgeleverd.Ik heb toch reeds de potjes waarvan er de vorige jaren niets of weinig was van gekiemd terug boven gehaald.
Ze waren ondertussen droog gekomen en nu laat ik ze opnieuw weer nat worden.Dat is in deze periode niet zo moeilijk ,gewoon blootstellen aan de weersomstandigheden buiten.Ik laat ze heel de winter buiten in de kou en in het  nat etc...
Hopelijk kiemt er toch nog wat het komend voorjaar...   

Luc Scheldeman:

--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 oktober 2010, 16:39:24 ---Het is nu de beste periode om de meeste rotsplanten te zaaien. Maar de meeste zaadlijsten zijn nog niet uit of de zaden zijn nog niet besteld en uitgeleverd.Ik heb toch reeds de potjes waarvan er de vorige jaren niets of weinig was van gekiemd terug boven gehaald.
Ze waren ondertussen droog gekomen en nu laat ik ze opnieuw weer nat worden.Dat is in deze periode niet zo moeilijk ,gewoon blootstellen aan de weersomstandigheden buiten.Ik laat ze heel de winter buiten in de kou en in het  nat etc...
Hopelijk kiemt er toch nog wat het komend voorjaar...   

--- Einde van citaat ---
Denk je dat het wenselijk is om de zaaipotten te laten uitdrogen ? Ik heb wel geen ervaring met het zaaien van rotsplanten, maar de zaaipotten van bolgewassen laat ik niet volledig uitdrogen als er nog geen kieming opgetreden is.
Je moet weten dat beginnende kieming niet altijd bovengronds te zien is.

Luc Scheldeman:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 14 september 2010, 21:13:44 ---
Dit lijkt wel de start van Scheldemans bulbsnursery  ;D

--- Einde van citaat ---
De "start" van het zaaien is al 20 jaar terug genomen. Het klopt wel dat ik nu grotere hoeveelheden zaai omruilvoorraad te hebben.
Ondertussen zijn het aantal zaaipotten al opgelopen tot meer dan 150. Ik zal stilaan moeten gaan uitkijken naar een grotere eigendom.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Luc Scheldeman op 24 oktober 2010, 18:59:20 ---Denk je dat het wenselijk is om de zaaipotten te laten uitdrogen ? Ik heb wel geen ervaring met het zaaien van rotsplanten, maar de zaaipotten van bolgewassen laat ik niet volledig uitdrogen als er nog geen kieming opgetreden is.
Je moet weten dat beginnende kieming niet altijd bovengronds te zien is.

--- Einde van citaat ---

Waarschijnlijk goed voor sommigen en helemaal niet goed voor anderen.Het zal ook afhangen van de plaatsen waar ze afkomstig van zijn veronderstel ik ? Ook in de natuur zijn er droogteperiodes voor sommigen.Nu hoedanook zou je dat plant per plant moeten bekijken.Ik had dit voorjaar nogal veel Zuid-Amerikanen gezaaid en ik veronderstel dat die ginder een tijdje droogte hebben ?
Voor bolgewassen zal ik er nu in ieder geval rekening mee houden...dus bedankt voor de tip.Iemand nog meer ervaringen ???   

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie