Planten > Schaduwplanten

Hepatica 2011

<< < (2/28) > >>

Wim Boens:

--- Citaat van: Bert Stegeman op 28 januari 2011, 20:31:47 ---Het zijn inderdaad schitterende foto's luc.
Hier nog een foto van vorig jaar met een lieveheersbeestje erbij.
Klopt het dat bij de hepatica eerst de bloemen bloeien voordat de bladeren groen worden.
bij deze zoals je ziet zijn de bladeren nog bruin.
is er iemand die me er mee kan helpen :D.
alvast bedankt

--- Einde van citaat ---

Bert,

leuke foto.
Het is idd zo dat bij Hepatica's de bloemen verschijnen voordat de bladeren zich ontplooien.
Meestal houdt de plant wel nog de bladeren van vorig jaar vast. Bij tentoonstellingsplanten (bvb. in Japan) worden deze oude bladeren er vaak afgesneden.

Wim Boens:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 28 januari 2011, 20:35:23 ---
--- Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 januari 2011, 18:20:10 ---Hoog tijd om een topic over Hepatica's te openen - er komt beweging is.

Deze "gewone" Hepatica Nobilis is een close up waard vind ik.



--- Einde van citaat ---

Jouw foto's zijn niet alleen heel goed, Luc, tegenwoordig staan uw planten toch zo vroeg in bloei, zo ook deze Hepatica. Blijkbaar liggen de temperaturen al wat hoger in het zuiderse Harelbeke. :D

--- Einde van citaat ---

Ik ben het volledig eens met Frankie 'on both counts'. Frankie, misschien moeten we toch maar naar het zuiden van onze provincie gaan wonen ;)

Cor van Kapel:

--- Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 januari 2011, 18:38:57 ---(voorlopig... ?) meer de tijd om ook met statief en bijgevolg een veel kleiner diafragma te werken...  ;)

--- Einde van citaat ---
Dat is wel de sleutel voor het succes Luc, statief, klein difragma en daardoor langere sluitertijd ::) ::)

Maar de Hepatica staat zeker niet in de open tuin ??? ????? Bij mij staat hij (noordzijde woning), in de opentuin, amper met een paar dikke knoppen boven de grond :( :(

Luc Gilgemyn:
Bert,
Ik snij de oude bladen altijd af net voor de bloei - dat ziet er dan veel mooier uit !!  ;)

Cor, Wim en Frankie !
Ja, hier in't zuiden van de provincie is't al bloedheet natuurlijk - ik moet al dagelijks gieten....  ;D ;D ;D

Zonder geintjes, ik hou van een paar geliefkoosde soorten ook een paar exemplaren in pot, dan haal ik die net voor de bloei binnen en kan ik ze van dichtbij, in de comfortabele warmte van de veranda bewonderen...  ;) en de planten vinden dit nog leuk ook...  8)

Chris Vermeire:
hier een paar foto's van planten die je op de Helleborustentoonstelling in Kalmthout kunt bewonderen vanaf morgen tot zondag

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie