Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld

(1/3) > >>

Lily-Anne Vereecken:
hoe gaat het eigenlijk in zijn werk ,om een naam aan een eigen gevonden sneeuwklokje te geven ? Is daar een officiële instantie voor nodig - hoeveel exemplaren moet je daar van hebben om het een officiële naam te mogen geven ?
groetjes
Lily-Anne

Valentin Wijnen:
Jouw plant moet wezenlijk anders zijn en dit karakter tonen in verschillende tuinen gedurende enkele groeijaren. Je zorgt daarvoor dat een bolletje bij een (of twee) voor jou betrouwbare galantofiel(en) met ervaring staat. Zo kan je vergelijken en kijken of jouw 'afwijking' niet gebonden is aan jouw specifieke tuinomstandigheden zoals bodem..e.d..
Na minstens twee jaar in verschillende omstandigheden kan je dan een foto sturen naar één van de National Collection Holders on Galanthus sturen. Je stelt een naam voor. Die naam wordt dan gecontroleerd. Als deze naam al bestaat of refereert aan een al bestaande naam, zal je gevraagd worden een nieuwe voor te stellen ofwel doen zij dit. Als hij niet correct is, wordt dit ook verbeterd. Dat is bv indien het over een cv van een andere species gaat dan jij aangaf of omdat het vermoedelijk een hybride is.
Vervolgens wordt het met foto gepubliceerd met de correcte naam.
Als je dus wezenlijk wat anders hebt, is het best doenbaar.
Sommige vinders publiceeerden in het verleden erg snel nieuw benaamde sneeuwklokjes. Resultaat was dat de plant een naam had maar later wegviel, dus niet meer bestond! Daarom kweek je uiteraard best eerst een partijtje op bij minstens twee liefhebbers!

Valentin Wijnen:
Lily-Anne vroeg een tijdje terug hoe het in feite in zijn werk gaat om nieuw benaamde sneeuwklokjes te laten registreren In mijn antwoord ben ik toch wat onvolledig geweest.  Mijn vele Britse contacten in 'galantophilewalhalla' UK hebben me in de eerste fase alleen de Engelse registratie doen vermelden.
Maar terecht wordt me gevraagd vanuit Nederland om het volgende aan te vullen.

Je kan ook in Nederland je sneeuwklokje laten registreren bij de KABV in Hillegom. Logisch in feite dat het bollenland bij uitstek dit ook doet. Zelf heb ik de eerste aanmelding gedaan met Galanthus nivalis 'Valentine's Day'. Voor buitenlanders is dit aanmelden van nieuwe sneeuwklokjes vaak zonder extra kosten mogelijk. Wel vragen ze om eventueel één of enkele bollen bij hun op te planten in de (afgesloten) collectietuin van de KAVB, waar ze ook beoordeeld kunnen worden.

Hier 2 links van de KAVB registratie pagina's:

1:  http://kavb.back2p.soft-orange.com/kavb/kavbSG.nsf/plants-registered?OpenView&Count=18&RestrictToCategory=-G-
2: http://kavb.back2p.soft-orange.com/kavb/kavbSG.nsf/plants-registered?OpenView&Start=1.51&Count=18&Expand=1&RestrictToCategory=-G-#1

De KAVB is namelijk officieel aangemerkt als registratie-organisatie voor Galanthus.

Ik heb tot nog toe bij de KABV niet verder geregistreerd, omwille van het feit dat je één of enkele bollen bij hun best op laat planten. Vaak is een nieuw sneeuwklokje zeer zeldzaam en geef je er niet graag van uit handen. Wat gebeurt er immers met de 'offspring'?
Anderzijds herinner ik me ook dat ik de KABV voorstelde om enkele gelen (nl Galanthus nivalis 'Grakes Yellow' en Galanthus nivalis 'Grakes Gold' aan te melden. Bleek dat de kleur 'geel' (Yellow) en 'goud' (Gold) niet zomaar konden. De kleuromschrijving is er aan erg nauwe criteria gebonden. Die dateren natuurlijk uit de narcistteelt waar er tientallen tinten geel zijn. Ik kan dat best ook wel begrijpen, maar het beperkt je als vinder wel in je creativiteit.
Heb je natuurlijk specifieke doelen voor ogen naar bv. beschermde ('gepatenteerde') verkoop van het door  jou benaamde sneeuwklokje, dan meld je uiteraard best bij de KABV aan.


Luit van Delft:
Het VRV-forum wordt ook in de "hoogste bloembollen kringen" duidelijk ernstig genomen en daarom zou ik als pas geregistreerd nieuw forumlid aan de zeer interessante discussie over de registratie van sneeuwklokjes graag nog volgend bericht van de heer Johan van Scheepen van de KAVB (Koninklijke Algemene Vereniging voor Bloembollencultuur) ter aanvulling en verduidelijking willen toevoegen :

Registratie van Galanthus cultivars


De KAVB, Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur in Hillegom, Nederland is de internationale cultivar registratie autoriteit voor Galanthus cultivars. De werkzaamheden vinden plaats onder de paraplu van de ISHS (www.ishs.org).
Buitenlandse registranten kunnen volstaan met het insturen van een aanmeldingsformulier met daarop een beschrijving van de cultivar met een foto.
De voorgestelde cultivarnamen worden gecheckt aan de hand van de International Code of Nomenclature of cultivated plants. (zie website ISHS).
Uiteraard is het wenselijk om levend materiaal ter beschikking te stellen, maar dit is zeker geen vereiste. Ook hoeft dat natuurlijk niet in de “dure” periode wanneer de cultivar nieuw is. Het blijft geheel vrijwillig. Kortom op basis van een formulier met een foto kan er een (papieren) registratie gerealiseerd worden. Een keer per jaar publiceert de KAVB alle registraties, waaronder die van sneeuwklokjes, in een bijlage bij Bloembollenvisie.
Registratie van cultivars is van belang omdat het resulteert in een overzicht van alle cultivars.
Aanmeldingsformulieren zijn te vinden op de website van de KAVB: www.kavb.nl

Ik hoop dat dit schrijven een beetje de angst wegneemt voor moeilijke en kostbare procedures om een nieuwe Galanthus soort, welke werkelijk de moeite waard is om met een naam voor de cultuur behouden te blijven, te laten registreren.
Het is ongetwijfeld heel belangrijk voor de toekomst dat goede soorten ergens geregistreerd zijn, zodat ze altijd weer terug te vinden zijn met een beschrijving.
De enige plek waar dit kan is dus de KAVB.

Voor het gemak stuur ik hierbij een link naar De database Geregistreerde cultivars van de KAVB als voorbeeld.
Dan kunt U daar eens rondkijken hoe dat werkt.
Link 1:
http://kavb.back2p.soft-orange.com/kavb/kavbSG.nsf/plants-registered?OpenView&Count=18
en eentje naar een registratie van een Belgische cultivar.
Link 2:
http://kavb.back2p.soft-orange.com/kavb/kavbSG.nsf//0/C6DD2B42E2E3220CC125773C00443333?OpenDocument

Kris De Raeymaeker:
Nogmaals  welkom in Vlaanderen Luit ! Het is fijn om vast te stellen dat je interesse betoont in ons forum! Bedankt voor de toelichting.
Als ik jouw bericht zo lees lijkt het allemaal vrij simpel maar ik neem aan dat er ook aardig wat verworpen wordt door de KAVB ? Nu zullen zij natuurlijk ook best wat dubieuze inzendingen krijgen vrees ik. Een idee hoeveel zij er zo te verwerken krijgen ?   

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie