Planten > Galanthus - Sneeuwklokjes

Bedrog op Ebay.co.uk

(1/1)

Valentin Wijnen:
Opgelet, het is belangrijk om te weten dat er op de biedingssite Ebay.co.uk iemand actief is die een echte bedrieger is. Hij plukt mooie foto's van sneeuwklokjes van diverse sites, zet ze te koop aan een 'Buy now'-prijs of je moet erop bieden. Gisteren stond een Galanthus elwesii 'Sweet Alice' (één van mijn selecties) te koop met als startprijs 35.00 pond. Een liefhebber heeft er mij meteen op geattendeerd.
Ik zag er ook te koop staan: 'Federschwingen' en 'Pausbäckchen' van Hagen Engelmann, ''Elizabeth Harrison' van Ian Christie, zelfs 'Trimming' (Avon Bulbs was er mee op de London Show) stond er op. Hij gaf een eigen naam 'Kai's Gold' aan een sneeuwklokje van Wolfgang Kletzing ('Wolfgangs Gold' van de site van Waldorf).
Al deze splinternieuwe sneeuwklokjes zijn nog niet (of nog niet in die mate) verspreid dat ze verkocht zouden kunnen worden. Ze werden soms nog maar mondjesmaat aan enkele liefhebbers bezorgd, vaak heeft alleen de vinder er enkele van....
Alle aanbiedingen van hem hebben als verkoper botanicalsandmore2011. Koop er nooit ook maar iets van. De man vraagt je vooraf te betalen. Eens dat je hebt betaald, stuurt hij in het beste geval een gewoon nivalisje of zo op, vaak helemaal niets.
De man is een zekere Kai Najda die ondermeer op orchideeënsites al een tijdje actief is. Er staat een thread online van zijn praktijken met naar verluid meer dan 133 pagina's.
Ook op de site van onze Schotse broertjes de Scottish Rock Garden Club,het srgc.org-forum,  is er een topic ("Galanthus mis-selling?") aan gewijd.

Als een sneeuwklokje van jouw eigen vondsten zo op Ebay komt, stuur die botanicalsandmore2011 dan meteen een mail met een stevige boodschap erin en een eis om de advertentie te verwijderen. Stuur ook een mail naar Ebay waarin je die wanpraktijken aanklaagt.

Een reden te meer om je sneeuwklokjes te kopen bij liefhebbers die je kent en die je betrouwbaar acht!

Een verwittigd galantofiel is een heel forum waard!


Lina Hesseling:
Het is toch wel vreselijk, dat mensen op die manier opgelicht worden. :o >:( Niet alleen de kopers, maar evenzo diegene die het sneeuwklokje gevonden hebben en benoemd hebben. Hier kan het forum van grote waarde zijn. Door elkaar te waarschuwen, kun je erger voorkomen. Dan maar een jaartje extra wachten op dat speciale sneeuwklokje, dat op je lijstje staat en het kopen als het via de vertrouwde adressen in omloop komt.

Valentin Wijnen:
OPGELET, de fraude breidt uit! Er staan momenteel (donderdag 17.30 u) meer dan 15 sneeuwklokjes op Ebay die frauduleus zijn. Steeds met de naam (soms foute foto) gevolgd door 'From Germany'). Verkoper is 'botanicalsandmore2011'.Ga er niet op in!
Bovendien krijg ik berichten van mensen die privé mails krijgen om bepaalde van mijn (en van andere liefhebbers)sneeuwklokjes te kopen. Verwittig zoveel mogelijk mensen van deze oplichting!

Cor van Kapel:
Niet dat ik gemakkelijk planten via Ebay zou kopen maar bedankt voor de oplettendheid en de waarschuwing Valentin :'( :'(.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie