Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding

Plots afsterven van Daphnes

<< < (5/5)

Gerrit Eijkelenboom:
Als liefhebber en amateurtje is al dat gedoe met troggen niet zo erg, tijd is het probleem niet. Je creeert wel mooie mini-landschapjes. Maar als ik die aantallen zie waar jij het over  heb, ligt dat wel even anders.

Ik kom zeker op de 'doe-dag' en dan schuif ik meteen bij jouw bijdrage over dit onderwerp aan. Tot dan.

Gerrit.

Ger van den Beuken:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 25 november 2011, 22:23:22 ---Veel om over na te denken.
Dank je wel voor die lap tekst Bart.
De standplaats voor en trog, dat is een moeilijke zaak. In de mijne wilde ik vooral planten die niet te veel zon willen. Sanguinaria, Epimedium, Primula marginata, ea., varentjes. Daar hoort deze Daphne dus niet bij. Dat is me duidelijk. Dus mogelijk geen verwelkingsziekte, maar wortelrot. Ja, heel goed mogelijk. We hadden een zeer natte zomer.
Je moet van een trog volgens mij ook vaak de aarde vervangen. De bodemstructuur verdicht na een paar jaar en alle voeding is uit het medium inmiddels weggespoeld. En aarde vervangen, dat is iets wat je wel wil uitstellen. En dat heestertjes en de halfheesters het moeilijk hebben in een trog kan ik mij goed voorstellen. Maar dan denk ik terug aan de troggen bij Ger. Maar of hij Daphnes in de troggen heeft? Wel conifeertjes.



--- Einde van citaat ---
Gerrit, mijn ervaring is om de natuur over de jaren zijn gang te laten gaan en niet te veel te rommelen met troggen.
In de troggen die hier aangeplant zijn (minimaal 15 jaren geleden), zijn misschien op een paar planten na, die om welke reden dan ook zijn dood gegaan, vervangen voor een andere plant of soort. Een maal per jaar in het voorjaar licht bijmesten is hier ruim voldoende. Mooie compacte planten en rijke bloei zijn het gevolg.
Ook Daphnes hebben het het uitstekend naar hun zin in de trog. Wel natuurlijk selekteren op de kleine soorten. Daphne soorten die hier in de trog staan zijn. Daphne arbuscula 'Alba', Daphne cneorum 'Kripicka' (zeer kleine cneorum vorm ) Daphne petraea 'Grandiflora', Daphne petraea 'Lydora' en de prachtige compacte Daphne arbuscula 'Muran'.
Al deze soorten zijn door de jaren alleen maar mooier geworden, dus nogmaals mijn advies niet te veel bezig zijn met troggen maar wel veel geduld hebben.

Luc Gilgemyn:
Ik denk dat je de nagel op de kop slaat Ger !  ((14
Ongetwijfeld is een goede selectie van de juiste planten die geschikt zijn voor troggen en voor het compost dat je er in vult (zuur of kalkachtig) van doorslaggevende aard om mooie troggen als eindresultaat te hebben !  En ook voor "geduld" zou ik een lans breken ...   --9

Gerrit Eijkelenboom:

--- Citaat van: Ger van den Beuken op 28 november 2011, 08:57:45 ---
In de troggen die hier aangeplant zijn (minimaal 15 jaren geleden), zijn misschien op een paar planten na, die om welke reden dan ook zijn dood gegaan, vervangen voor een andere plant of soort. Een maal per jaar in het voorjaar licht bijmesten is hier ruim voldoende. Mooie compacte planten en rijke bloei zijn het gevolg.


--- Einde van citaat ---

Ik was in de zomer in je tuin Ger en heb de troggen aanschouwd en ik moet onderschrijven wat je zegt. Prachtige planten, waarvan niets bloeide omdat het augustus was. Een standplaats midden in je tuin.
Maar mag ik misschien hier zeggen, dat je wel iets afweet van planten en hun verzorging en dat je 'groene vingers' hebt is een understatement. Dat zeg ik, omdat het wellicht wat minder gemakkelijk is dan zoals je het stelt. Ik zie troggen, zoals in de 'Tuinen van Appeltern' en in de Botanische tuin van Utrecht, waar niet naar omgekeken wordt en die er niet uitzien.

Bedankt voor je bijdrage. Ik zal er mijn voordeel mee doen. De jarenlange ervaring van mensen zoals jij en Bart zijn heel belangrijk.

Ger van den Beuken:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 28 november 2011, 17:21:59 ---
--- Citaat van: Ger van den Beuken op 28 november 2011, 08:57:45 ---
In de troggen die hier aangeplant zijn (minimaal 15 jaren geleden), zijn misschien op een paar planten na, die om welke reden dan ook zijn dood gegaan, vervangen voor een andere plant of soort. Een maal per jaar in het voorjaar licht bijmesten is hier ruim voldoende. Mooie compacte planten en rijke bloei zijn het gevolg.


--- Einde van citaat ---

Ik was in de zomer in je tuin Ger en heb de troggen aanschouwd en ik moet onderschrijven wat je zegt. Prachtige planten, waarvan niets bloeide omdat het augustus was. Een standplaats midden in je tuin.
Maar mag ik misschien hier zeggen, dat je wel iets afweet van planten en hun verzorging en dat je 'groene vingers' hebt is een understatement. Dat zeg ik, omdat het wellicht wat minder gemakkelijk is dan zoals je het stelt. Ik zie troggen, zoals in de 'Tuinen van Appeltern' en in de Botanische tuin van Utrecht, waar niet naar omgekeken wordt en die er niet uitzien.

Bedankt voor je bijdrage. Ik zal er mijn voordeel mee doen. De jarenlange ervaring van mensen zoals jij en Bart zijn heel belangrijk.

--- Einde van citaat ---

Natuurlijk Gerrit hebben troggen ook onderhoud nodig. Die troggen die je dan bedoelt die er niet uitzien, missen dan ook dat onderhoud, en als onkruiden dan de overhand nemen is er in de kortste tijd niet veel moois meer te ontdekken. Nee, wat ik wil zeggen is: een goede plantkeuze maken vooraf en aangepast aan "zeer belangrijk zoals Luc ook aangeeft", een kalkrijk of zuur medium. Onderhoud is altijd nodig, maar nogmaals als planten zich gelukkig voelen, moet men de planten de tijd gunnen om zich te ontwikkelen en als het goed is gaat dat gelukkig heel erg langzaam.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie