Algemeen > Fotografie ea.in onze hobby (Fotowedstrijden, over toestellen, gps...)

Fotografie met al zijn aspecten

<< < (4/12) > >>

Cor van Kapel:
Jij laat er geen gras over groeien Kees Jan ((11, je moet met een dergelijke groothoek wel rekening houden met de mogelijkheid van (enige) vignettering )))6 op de grootste beeldhoek stand. Ik neem aan dat je enige 'Riviews' van deze lens hebt gelezen, deze b.v. http://photo.net/equipment/canon/efs_10-22/. Deze lens is ook alleen maar geschikt voor camera's met een APS-c sensor, dat is voor jouw body overigens geen probleem. 

Suc6 met je nieuwe aankoop en ben ook benieuwd naar de resultaten --15.

Kees Jan van Zwienen:
Uiteraard een heel stel reviews bekeken en e.e.a. uitgeprobeerd. Voor Canon EOS met APS-c sensor een uitstekende keuze. Ik kijk er naar uit om e.e.a. in praktijk, in de bergen te gaan gebruiken! Ik heb ook nog gekeken naar een Canon groothoek met vaste brandpuntafstand, de EF 14mm f/2.8L II USM, maar dat vind ik véééél te veel geld voor een objectief.

Ger van den Beuken:

--- Citaat van: Cor van Kapel op 10 december 2011, 18:48:06 ---Jij laat er geen gras over groeien Kees Jan ((11, je moet met een dergelijke groothoek wel rekening houden met de mogelijkheid van (enige) vignettering )))6 op de grootste beeldhoek stand. Ik neem aan dat je enige 'Riviews' van deze lens hebt gelezen, deze b.v. http://photo.net/equipment/canon/efs_10-22/. Deze lens is ook alleen maar geschikt voor camera's met een APS-c sensor, dat is voor jouw body overigens geen probleem. 

Suc6 met je nieuwe aankoop en ben ook benieuwd naar de resultaten --15.

--- Einde van citaat ---

Is geen probleem Cor. Ik fotografeer al langere tijd met een Sigma 10-20mm met Nikon vatting met fantastische resultaten. Geweldige close-ups in combi met fantastische panorama's. Voor mij het beste objectief in combi van een goed 60 mm. makro obj.

Kees Jan van Zwienen:
tja, dat is wat we zoeken he  ;), mooie planten in hun natuurlijke omgeving laten zien. Ik ben ook nog op zoek naar een macro objectief, dat wordt de 50 of de 60mm van Canon. De laatste biedt 1:1, de 50 half zo groot. De vraag is natuurlijk of je 1:1 in de praktijk wel gebruikt, ik denk dat ik dat niet zo vaak zal doen, en de 50mm macro is net even iets lichtsterker én behoorlijk goedkoper. Ger, hoe vaak gebruik jij dat macro objectief eigenlijk? Ik zie er een beetje tegenop om vaak lenzen te moeten verwisselen, maar volgens mij is dat met mijn groothoeklens ook niet nodig, want je kunt planten behoorlijk dichtbij fotograferen!

Cor van Kapel:
Een prime-lens (vast brandpunt) is over het algemeen scherper en lichtsterker dan een zoom-lens ((13. Ik heb naast de EF-s 18-55 mm de EF-s 60 mm f2.8 Macro van Canon. Belangrijk bij een macro is dat hij inwendig scherp stelt, de EF-s 60 (evenals de EF 100 mm f2.8 macro) doet dat. Macro begint bij een vergrotingsfactor van 1:1, daaronder noemt men het close-up. Of je je macro vaak zult gebruiken, is een vraag die jij alleen kunt beantwoorden. Je kunt met een macro natuurlijk ook 'gewone' foto's (b.v. portretten) maken.

Onderstaande foto's zijn beide gemaakt met de EF 100 mm f2.8 Macro

   1. met f/11, 1/30sec, ISO 200, 0.7 stop onderbelicht
   2. met f/9, 1/30 sec, ISO 200, geen lichtcorrectie

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie