Auteur Topic: Ypsilandra cavaleriei vermeerdering  (gelezen 10464 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Gepost op: 25 februari 2011, 13:02:06 »
Een schaduwminnaar die hier vandaag in bloei staat.

Ypsilandra cavaleriei

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2011, 18:59:41 »
Nog nooit van dit geslacht gehoord Wim ! Toch lijkt het me de moeite er mee te experimenteren. Humus, vochtige grond, wat kalkgift in voorjaar en 1 à 2 uurtjes zon per dag ? Zou het daarvan lusten ?
Weet je nog bij wie je dat betrokken hebt ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2011, 19:12:25 »
Hallo Eduard,

het is dan ook een heel onbekend geslacht uit de eenbesfamilie (Melanthiaceae). Het staat heel dicht bij Heloniopsis. Ik heb nog maar één andere plant uit dit geslacht gezien, namelijk Ypsilandra thibetica (heeft bredere en bleker groene bladeren). Er zou ook nog een Ypsilandra yunnanensis moeten bestaan maar die heb ik nog nooit gezien.

Hier doet hij het redelijk goed (vermeerdert wel traag) op humusrijke, vochtige grond met enkele uren zon. Ik denk wel dat dit geslacht niet echt van kalk houdt. Ik heb hem een drietal jaar geleden gekocht bij Edrom (http://www.edrom-nurseries.co.uk/shop/pc/showsearchresults.asp?pageStyle=P&resultCnt=16&keyword=ypsilandra). Volgens wat ik gehoord heb is deze plant, net als Heloniopsis trouwens, te vermeerderen met een bladstek, ik heb dat echter nog nooit geprobeerd maar ben wel van plan om het dit jaar te proberen. Dus als je dat ook wil proberen kan ik je wel enkele bladeren opsturen.

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2011, 20:31:37 »
Zéér welkom Wim. Opsturen is mss. niet nodig. We zullen mekaar vmdl. mekaar nog ontmoeten 5/3 Gent, Kaatsheuvel, Opdorp, Utrecht, Hombeek, Putte, Sint-Lievens-Houtem 25/4...
Ik ken het bestaan van bladstek maar heb evenééns geen ervaringen hiermee.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2011, 20:52:35 »
Zéér welkom Wim. Opsturen is mss. niet nodig. We zullen mekaar vmdl. mekaar nog ontmoeten 5/3 Gent, Kaatsheuvel, Opdorp, Utrecht, Hombeek, Putte, Sint-Lievens-Houtem 25/4...
Ik ken het bestaan van bladstek maar heb evenééns geen ervaringen hiermee.

Das oké. De 5e maart zal ik enkele blaadjes meebrengen. Ik heb ondertussen een kort tekstje gevonden van Dan Hinkley waarin hij beschrijft hoe deze planten te stekken:

Bladstek van Ypsilandra en Heloniopsis (door Dan Hinkley)

Snijd een blad af, steek het met de onderkant in het grondmengsel van 50 % zand en 50 % perliet en geef water.

Dek af, zodat de vochtigheid hoog blijft.

Binnen een maand zouden de bladeren ingeworteld moeten zijn en zullen er zich nieuwe plantjes vormen.

Het volgende jaar zouden ze al moeten bloeien.

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2011, 22:15:13 »
Zou je in maart reeds durven beginnen met dit eksperiment Wim ? Binnenshuis of koude kas ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2011, 23:25:43 »

Snijd een blad af, steek het met de onderkant in het grondmengsel van 50 % zand en 50 % perliet en geef water.

Ik heb het nooit zo gedaan, maar het uiteinde van het blad zal op zijn minst de grond moeten raken, want de jonge plantjes vormen zich daar.
Als je ze aan de plant laat vormen zich vanzelf plantjes aan de bladpunten die je dan kunt afnemen en oppotten.
Ik weet dus niet of het wel zo'n goed idee is om bladeren af te snijden en zo te stekken ::) ::)
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2011, 09:02:02 »

Snijd een blad af, steek het met de onderkant in het grondmengsel van 50 % zand en 50 % perliet en geef water.

Ik heb het nooit zo gedaan, maar het uiteinde van het blad zal op zijn minst de grond moeten raken, want de jonge plantjes vormen zich daar.
Als je ze aan de plant laat vormen zich vanzelf plantjes aan de bladpunten die je dan kunt afnemen en oppotten.
Ik weet dus niet of het wel zo'n goed idee is om bladeren af te snijden en zo te stekken ::) ::)
... op het uiteinde van het blad.... plantjes aan de bladpunten...?
Sorry, dit wordt mij iets te machtig.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2011, 16:55:47 »

Snijd een blad af, steek het met de onderkant in het grondmengsel van 50 % zand en 50 % perliet en geef water.

Ik heb het nooit zo gedaan, maar het uiteinde van het blad zal op zijn minst de grond moeten raken, want de jonge plantjes vormen zich daar.
Als je ze aan de plant laat vormen zich vanzelf plantjes aan de bladpunten die je dan kunt afnemen en oppotten.
Ik weet dus niet of het wel zo'n goed idee is om bladeren af te snijden en zo te stekken ::) ::)

Heel interessant, Luit. Helionopsis heb ik nu al zo'n 5 jaar in de tuin en die hebben zich hier nog nooit vermeerdert op die manier. Die Ypsilandra heb ik nog maar drie jaar en heeft dit ook nog niet gedaan. Ik heb echter bladeren genoeg  ;) , dus ik zal het eens op beide manieren proberen. Vermeerderen ze zich vlot bij jou, Luit?

Nu, als ik je goed begrijp zouden de plantjes aan de bladpunten spontaan moeten ontstaan. Dus daar heb ik dan in principe geen werk aan.
En volgens D. Hinkley (voor degenen die hem niet kennen, hij is de eigenaar van Heronswood Nursery) ontstaan ze onderaan aan de bladeren bij het nemen van een bladstek.

Het is natuurlijk mogelijk dat het op beide manieren werkt (??)

Ik houd jullie allemaal op de hoogte van het experiment!!
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2011, 17:26:47 door Wim Boens »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2011, 16:59:34 »
Zou je in maart reeds durven beginnen met dit eksperiment Wim ? Binnenshuis of koude kas ?

Hallo Eduard,

ik zie geen reden om het nog niet te proberen in maart. Ik zou ze wel in de koude kas houden.
Het zou dus kunnen dat het niet lukt op die manier (zie antwoord van Luit) maar ik ben toch van plan het eens te proberen...dan ben ik tenminste zeker dat het zo niet werkt (of dat het zo ook werkt).

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2011, 17:18:56 »
ik ben enorm benieuwd ! :'( :-X :o
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2011, 12:04:38 »
Ik had wel al eens waargenomen dat er aan de uiteinden van de bladen nieuwe plantjes ontstonden, maar er nooit iets mee gedaan. Tot ik in een artikel las in 1986 in het blad The Garden van de RHS .
We hebben toen wat vermeerderd maar konden de planten daarna niet kwijt dus zijn we er nooit mee verder gegaan.
Je kunt ook lezen dat e.e.a. in de (na)zomer moet gebeuren en niet in het voorjaar.
De planten geven dan hun energie aan bloem- en zaadvorming, alhoewel ik nooit zaad zag op mijn planten. De bloemen verschrompelden en waren waarschijnlijk niet bestoven.

Het artikel heb ik wel bewaard en hier zijn een foto en een stukje tekst:

Helionopsis Jpeg
Helionopsis Gif

Ik hoop dat jullie mij nu wel geloven  :P

En als de "Amerikaanse" methode ook lukt wil ik dat heel graag zien!!
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2011, 12:34:25 »
Ik had wel al eens waargenomen dat er aan de uiteinden van de bladen nieuwe plantjes ontstonden, maar er nooit iets mee gedaan. Tot ik in een artikel las in 1986 in het blad The Garden van de RHS .
We hebben toen wat vermeerderd maar konden de planten daarna niet kwijt dus zijn we er nooit mee verder gegaan.
Je kunt ook lezen dat e.e.a. in de (na)zomer moet gebeuren en niet in het voorjaar.
De planten geven dan hun energie aan bloem- en zaadvorming, alhoewel ik nooit zaad zag op mijn planten. De bloemen verschrompelden en waren waarschijnlijk niet bestoven.

Het artikel heb ik wel bewaard en hier zijn een foto en een stukje tekst:

Helionopsis Jpeg
Helionopsis Gif

Ik hoop dat jullie mij nu wel geloven  :P

En als de "Amerikaanse" methode ook lukt wil ik dat heel graag zien!!


Ik geloofde je wel hoor, Luit.  ;)  Ik had het gewoon zelf nog nooit waargenomen. Heel leuk om dit te weten. Dank je om de foto en het artikel te delen.

Ik heb gisteren wat Ypsilandra blaadjes "geplant". Enkele op de "Amerikaanse" wijze en enkele met beide uiteinden in het mengsel.  ::) Ik hou jullie zeker op de hoogte. Ook als ze gewoon wegrotten laat ik het jullie zeker weten. En als het nu niet lukt, probeer ik het nog eens in het najaar.
Ik heb ook nog nooit zaad gezien aan deze planten, zoals je zegt zijn ze waarschijnlijk nooit bestoven. Zal wel aan het gebrek van de natuurlijke bestuivers liggen.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2011, 12:36:59 door Wim Boens »

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2011, 14:50:41 »
Luit, ik vind het gewoon indrukwekkend. Ik kijk uit wat de bevindingen van Wim zullen zijn. Wordt deze vermeerderingsmethode op Europese bodem nog voor andere planten gebruikt ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ypsilandra cavaleriei vermeerdering
« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2011, 21:25:02 »
Hierbij dus het resultaat en Luit had 100% gelijk (dat hadden we natuurlijk op voorhand kunnen weten van iemand met zoveel ervaring). De plantjes ontstaan ofwel op de punt van het blad ofwel halverwege het blad maar nooit onderaan de bladstek.

Hierbij wat foto's:

1) en 4) bladstek met zowel de onderkant als de punt van het blad in het grondmengsel (50% zand en 50% perliet) met enkel een kiemplantje aan de punt van het blad
2) bladstek met zowel de onderkant als de punt van het blad in het grondmengsel, kiemplantje ontstaat halverwege het blad
3) bladstek met enkel de onderkant van het blad in het grondmengsel, kiemplantje ontstaat op de punt van het blad zonder dat deze de grond raakt