Auteur Topic: Rotstuin en aanleg  (gelezen 43484 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #30 Gepost op: 18 april 2014, 15:05:50 »
Ho Ho Houuuu Luc :o ik zal mijn keuze moeten maken want indien ik van alle Campanula's ééntje plant .......zit mijn rotstuintje vol.
Simpele vraag over al die C.. Bestaan deze in alle kleuren? Want ik ken vnl de paarse en witte....
Dus graag even opsommen welke van die gemakkelijke Campanula's in welke kleur bloeien....

Daarnaast ben ik ook op zoek naar rotstuinplantjes waardoor ik in elke maand bloemen heb  ((12
Zoals bij vele tuinplanten is er keuze te over voor de lente-bloeiers maar bv in de zomer-bloeiers is het aanbod al wat kleiner en voor de winter-bloeiers zie ik het helemaal al niet zitten, of toch????
Verras me (héla tis met een dubbele LLLLLL hé :P

Keuzes maken is ons aller lot, Ronny  -2( -2(
Maar om op je vragen te antwoorden.  Bijna alle door mij genoemde soorten hebben zowel een blauwe als een witte vorm (deze laatste wordt dan met het bijvoegsel "alba" omschreven).
Enkelen zijn wel altijd wit, zoals : betulifolia en choruhensis. 
Biebersteiniana is dan weer tweekleurig : blauw/wit

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #31 Gepost op: 18 april 2014, 15:13:49 »
Daarnaast ben ik ook op zoek naar rotstuinplantjes waardoor ik in elke maand bloemen heb  ((12
Zoals bij vele tuinplanten is er keuze te over voor de lente-bloeiers maar bv in de zomer-bloeiers is het aanbod al wat kleiner en voor de winter-bloeiers zie ik het helemaal al niet zitten, of toch????
Verras me (héla tis met een dubbele LLLLLL hé :P

Een teer punt dat je daar aanraakt, Ronny... en dan heb ik het niet over die dubbelle LLLL  :-\ ;D
Alpiene planten hebben van nature uit nu eenmaal een korte groei en bloei cyclus.  Ginder boven hebben ze immers maar een paar maand de tijd om vanonder de sneeuw vandaan te komen, te groeien en te bloeien, zaad te zetten om vervolgens opnieuw onder een sneeuwtapijt te verdwijnen... Het moet dus snel gaan en bijgevolg zijn de meeste in onze (warmere) contreien dan ook heel vroeg uitgebloeid...

We zoeken dan ook met zijn allen naar wat zomerbloei - in de threads van de voorgaande jaren bloei juli/augustus zal je alvast een en ander weten te vinden : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1179.0
Maar er zit ook nog ergens een thread over "planten die onze tuin interessant houden wanneer de hoofdbloei achter de rug is"
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #32 Gepost op: 18 april 2014, 15:18:18 »
Hier zit ook nog een thread over "zomerbloeiers"

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=820.0

Daar vind je ongetwijfeld ook wat info !

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #33 Gepost op: 18 april 2014, 21:59:10 »
Een zomerbloeiende rotstuinplant die een zonnige plaats nodig heeft, is deze Zuid-Amerikaanse Calandrinia umbellata. Staat hier al verschillende jaren vast in de rotstuin en bloeit in de maanden juni, juli, augustus. Het is één van mijn favorieten geworden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #34 Gepost op: 18 april 2014, 22:02:18 »
Campanula's in de rotstuin? Ik heb behoorlijk wat slakken zitten in de tuin en die zijn verzot op de meeste campanula's. Daarom heb ik ze in een trog staan.
Deze Campanula nitida echter laten ze ongemoeid. Het is een compact blijvende soort, die ieder jaar rijk bloeit. Deze foto is nog van vorig seizoen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #35 Gepost op: 18 april 2014, 22:03:49 »
Het blijven prachtige Foto's Frankie ((14
En natuurlijk je tuin is  ((14

Merci Bert, we doen ons best en de natuur de rest. ;)

Of is het de camera Frankie die zijn best zo doet? LOL  :D

Ik, de natuur en inderdaad ook het fototoestel zet zijn beste beentje voor, Ronny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #36 Gepost op: 18 april 2014, 22:07:09 »
Ik zou voorstellen, Ronny, dat je het forum eens goed doorkruist, daar zal je vast en zeker nog heel wat planten tegenkomen die je kan gebruiken in uw rotstuin. Het aanbod is haast eindeloos! Ik zou er rustig de tijd voor nemen. Mijn rotstuinen zijn ook niet vol geraakt in één seizoen, is ook niet nodig.
Al eens gedacht aan lente bloeiende, herfst bloeiende en winter bloeiende bloembollen om het seizoen nog te verlengen... ?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #37 Gepost op: 18 april 2014, 22:09:24 »
Danke Frankie voor je waardevolle info over zonne-minnende rotsplantjes.

Zeg die Ranunculus is dit niet de gele boterbloem? Zo ja dan is het onkruid en samen met de Paardenbloem heb ik deze al (jammer genoeg  ))2) véél in mijn tuin nu al!!!



Het is geen gewone boterbloem, hé Ronny, het is een Zuid-Europese species die zich bescheiden uitzaait. Ik heb nog maar heel weinig zaailingen weggenomen, en de eerste plant is zowat tien jaar geleden in de tuin aangeplant, dus is het zeker geen hinderlijke woekeraar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #38 Gepost op: 18 april 2014, 22:13:26 »
Danke Frankie voor je waardevolle info over zonne-minnende rotsplantjes.
Zijn al je voorstellen ook goed wintervast want ik mag dan wel in de zomer een zonnige rotstuin hebben maar in de winter kan het hier in de Kempen flink goed vriezen en daarbij denk ik ook aan de gevoeligheid voor die gure & schrale noorderwind. Zijn ze bestand?

Irissen, wist ik niet dat die ook in dwergformaat bestonden, want ik heb een hele rits van de grote baard-irissen. Moet bij deze dwerg-irissen de wortelstok ook boven bloot liggen maar toch beschermt vd volle zon?
Frankie, blijkbaar geen goed nieuws van de campanula's vermits je ze niet vermeld, nochtans is dit zo wat het rotsplantje bij uitstek??

Wat vind je van anjers (dianthus) als rotstuinplantje?
Ik hoor het van je graag
maar 't hoeft niet persé vandaag ! ((12

Alle planten die ik vernoemde zijn allen voldoende winterhard, Ronny.

Dwergirissen, maar jongen toch, als je die éénmaal gezien hebt, tellen al die grote mastodonten niet meer mee. (alhoewel ze natuurlijk ook mooi zijn)
Een zonnige standplaats is vereist, en inderdaad, de wortelstokken liggen graag aan het oppervlak te bakken in de zon.

Dianthussen zijn bijna allemaal zonnekloppers bij uitstek, Ronny. Ook hiervan is er een heel groot aanbod.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #39 Gepost op: 22 april 2014, 16:39:33 »
Verdikke Frankie, je hebt me wakker geschud :o.....er bestaan ook nog belagers van de rotstuinplanten, zoals de slakken, mieren, insecten, vogels, en andere schepsels die Noah op zijn Ark ooit welkom heette. --13
Bestaan er hier op dit forum een aantal threads besteed aan het bestrijden of in vrede samenleven met deze belagers, in die mate dat men toch nog kan genieten van je rotstuintje?
Of is het alom chemicaliën sproeien  :-\  om het toch nog toonbaar te houden.
Graag advies  ((14

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #40 Gepost op: 22 april 2014, 16:57:33 »
 -2( -2(  Er is maar weinig waarover op het Forum inmiddels NIET is geschreven Ronny - hier zit een heel hoofdstuk over alles wat maar kan verkeerd gaan .... (laat je niet afschrikken hé  ))(10 )

Veel leesgenot...  :-\

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?board=16.0
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #41 Gepost op: 23 april 2014, 12:21:08 »
In bijlage een aantal foto's van de plaats waar ik een rotstuintje wil aanleggen. Al een eerste vraag : Is een centrale heuvel hier gepast of welke geschikte layouts zouden jullie voorstellen?90516-0

Het is de bedoeling dat het muurtje achteraan aan de langste zijde volledig bedekt is met grond tot aan de vastgemetselde rotsblokken.
Vooraan  de rotsblokken zullen best niet helemaal gevuld worden, omwille vd openingen bovenaan en ik denk dat het mooier is dat later de rotsplantjes kunnen overhangen.

Andere ideeën? -8(
« Laatst bewerkt op: 23 april 2014, 12:34:20 door Ronny Lintermans »

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #42 Gepost op: 23 april 2014, 12:27:39 »
Als materiaal heb ik het volgende liggen:
- rotsblokken middelgrote90522-0 en 90524-1
- enkele tufstenen 90526-2
- grotere platte rotsplaten (talonstenen of zoiets??) 90528-3

Met deze laatste wil ik vooraan , aan de terras zijde een soort rotstuin-beplant muurtje maken zoals te zien is in de foto in volgende bericht want kan hier maar 4 foto's uploaden / bericht.
Bemerk dat dit een belangrijke inzicht-plaats is naar het rotstuintje toe omdat we vaak onder het terras zitten van ons tuinhuis.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2014, 12:34:06 door Ronny Lintermans »

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #43 Gepost op: 23 april 2014, 12:31:49 »
Dus met de grote platte platen wil ik iets bekomen als:
90530-0

Verder heb ik nog :
- witte ronde keien
 90532-1

- kleinere hoekige keien
90534-2

- en als afwerking heb ik een remorque split (kleiene keitjes van 5 tot 10mm)
90536-3

Alles, behalve die tufstenen en de witte ronde keien, is op de grijze kant dus, maar ik hoop dat dit niet eentonig wordt wanneer er frisgroene plantjes tussen staan???

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #44 Gepost op: 23 april 2014, 12:43:45 »
Hier zit ook nog een thread over "zomerbloeiers"

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=820.0

Daar vind je ongetwijfeld ook wat info !

Luc, deze  "Delosperma cooperi - is een viertal weken gaan bloeien en ook deze gaat door tot bij de eerste vorst !"
Ik ken deze precies vanuit Spanje en andere zomerse landen maar dan in een gele bloem.
Mijn vraag naar je toe : Bevriest deze niet helemaal weg?