Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302662 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1050 Gepost op: 16 november 2018, 18:53:27 »
Dit groepje Crocus laevigatus doet het vrij goed hier , het gaat om de 'dark blue form' .
In zomer 2015 één bolleke geplant , staat er nu zo bij .......
C.laevigatus heeft hier de droge omstandigheden van 2016 goed doorstaan , zijn soortgenoot C.pumilus uit Kreta
heeft dat niet overleefd . C.laevigatus kan zowel de droogte als vrij veel vocht aan in de zomer , onze vriend Ian Young heeft deze crocus zelfs in de tuin staan .

Interessant, misschien maar eens een bol proberen in de rotstuin op een goed gedraineerd plekje in de rotstuin. Als een I Young deze kan cultiveren in het natte Schotland, moet het hier zeker lukken.

Inderdaad Frankie , ik zal dit zeker eens proberen .......

We moeten ons wel indachtig zijn dat C. laevigatus niet hoger voorkomt dan 600 m in Griekenland, wat inhoudt dat hij heel weinig vorst gewoon is.  Het kan verwondering baren, maar ook in Aberdeen, Schotland(aan de kust) kan het niet zo hard vriezen als hier.  Al moeten we natuurlijk wel rekening houden met de opwarming v.d. aarde, een uitschieter (naar beneden) kan altijd.
Nu, een bolletje proberen kan natuurlijk altijd.

Je hebt daar zeker een punt Luc , maar aan de "Vlaamse Riviera" is het zeker het proberen waard ....( één bolleke)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1051 Gepost op: 23 november 2018, 19:59:39 »
Een spannende tijd komt eraan , iedere dag ga ik een kijkje nemen wat er te zien is ......
hier en daar zie je al wat neuzen piepen van lente bloeiers , zoals elk jaar is het prille begin van de lente
niet meer zo ver af , de eerste lente bloeiers komen zoals elk jaar binnen een maand al in bloei .......
ondertussen is het nog steeds genieten van Crocus laevigatus  ......
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: In het bollenbed
« Reactie #1052 Gepost op: 24 november 2018, 17:47:11 »
hier in de tuin is dat ook .
er komen ook al crocussen boven piepen.
zelfs in mijn nieuwe bollenbak komen ze beetje boven.
Kan dat kwaad met de winter in aantocht ))4 ))4
heb voor de zekerheid bij sommige maar een plaatje boven gezet. ))4 ))4

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1053 Gepost op: 25 november 2018, 18:06:02 »
hier in de tuin is dat ook .
er komen ook al crocussen boven piepen.
zelfs in mijn nieuwe bollenbak komen ze beetje boven.
Kan dat kwaad met de winter in aantocht ))4 ))4
heb voor de zekerheid bij sommige maar een plaatje boven gezet. ))4 ))4

Het is helemaal normaal dat er nu al enkele neuzen boven komen , Bert , afhankelijk van de soort .....
Een glasplaatje is helemaal niet nodig , nu mogen ze volop regen hebben .....
Alleen bij strenge vorst zou ik deze bollenbak ergens proberen binnen te plaatsen waar het niet vriest .
Als het maar wat lichte nachtvorst is , is beschermen niet nodig
Laat maar eens weten hoe de bollen het doen hé ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1054 Gepost op: 25 november 2018, 18:43:39 »
Een spannende tijd komt eraan , iedere dag ga ik een kijkje nemen wat er te zien is ......
hier en daar zie je al wat neuzen piepen van lente bloeiers , zoals elk jaar is het prille begin van de lente
niet meer zo ver af , de eerste lente bloeiers komen zoals elk jaar binnen een maand al in bloei .......
ondertussen is het nog steeds genieten van Crocus laevigatus  ......

Kenschetsend voor het weer tot een paar dagen terug dat er nog bijen onderweg waren om je bloemen te bevruchten Danny.
Dat zal nu wel voorbij zijn voor dit jaar, maar je mag je zeker aan het nodige zaad verwachten denk ik.
Ook hier roert er nog één en ander, maar dat vind je binnen een paar dagen onder Crocussen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1055 Gepost op: 25 november 2018, 19:18:30 »
Een spannende tijd komt eraan , iedere dag ga ik een kijkje nemen wat er te zien is ......
hier en daar zie je al wat neuzen piepen van lente bloeiers , zoals elk jaar is het prille begin van de lente
niet meer zo ver af , de eerste lente bloeiers komen zoals elk jaar binnen een maand al in bloei .......
ondertussen is het nog steeds genieten van Crocus laevigatus  ......

Kenschetsend voor het weer tot een paar dagen terug dat er nog bijen onderweg waren om je bloemen te bevruchten Danny.
Dat zal nu wel voorbij zijn voor dit jaar, maar je mag je zeker aan het nodige zaad verwachten denk ik.
Ook hier roert er nog één en ander, maar dat vind je binnen een paar dagen onder Crocussen.

Er is hier een imker in de nabije omgeving , Luc . Ondertussen hebben ook verschillende soorten vliegjes de weg gevonden naar mijn bollenbed gedurende de wintermaanden omdat er hier steeds wat in bloei staat . Dat kan ik alleen maar toejuichen ......en ja , sommige bollen hebben hier ook al uitgezaaid en de eerste bloeiende zaailingen zijn al een feit , ook dit maakt het boeiend in de toekomt .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1056 Gepost op: 8 december 2018, 22:15:49 »
Op 21 oktober poste ik hier de eerste bloemen van dit groepje zaailingen uit crocus laevigatus .
Momenteel komen de laatste bloemen in bloei .....
Het is plezant om hier altijd iets in bloei te hebben vanaf september doorlopend tot eind april ......
Elk jaar is het heel spannend welke lente bloeier hier de spits zal afbijten . Ieder jaar is het anders ......
De eer is aan Colchicum hungaricum 'Velebit Star' , die het hier wel goed doet maar ook in de tuin
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1057 Gepost op: 9 december 2018, 09:26:19 »
Op 21 oktober poste ik hier de eerste bloemen van dit groepje zaailingen uit crocus laevigatus .
Momenteel komen de laatste bloemen in bloei .....
Het is plezant om hier altijd iets in bloei te hebben vanaf september doorlopend tot eind april ......
Elk jaar is het heel spannend welke lente bloeier hier de spits zal afbijten . Ieder jaar is het anders ......
De eer is aan Colchicum hungaricum 'Velebit Star' , die het hier wel goed doet maar ook in de tuin

Mooi resultaat met deze Colchicum, Danny. Kan hij ook gewoon in de tuin zonder afdekking?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1058 Gepost op: 9 december 2018, 10:52:05 »
Op 21 oktober poste ik hier de eerste bloemen van dit groepje zaailingen uit crocus laevigatus .
Momenteel komen de laatste bloemen in bloei .....
Het is plezant om hier altijd iets in bloei te hebben vanaf september doorlopend tot eind april ......
Elk jaar is het heel spannend welke lente bloeier hier de spits zal afbijten . Ieder jaar is het anders ......
De eer is aan Colchicum hungaricum 'Velebit Star' , die het hier wel goed doet maar ook in de tuin

Helemaal mee eens, Danny.  Onze bollenverzamelingen helpen ons door de donkere maanden heen - ze geven ons een reden om tussen de buien in toch nog eens een kijkje buiten te nemen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1059 Gepost op: 9 december 2018, 20:03:38 »
Op 21 oktober poste ik hier de eerste bloemen van dit groepje zaailingen uit crocus laevigatus .
Momenteel komen de laatste bloemen in bloei .....
Het is plezant om hier altijd iets in bloei te hebben vanaf september doorlopend tot eind april ......
Elk jaar is het heel spannend welke lente bloeier hier de spits zal afbijten . Ieder jaar is het anders ......
De eer is aan Colchicum hungaricum 'Velebit Star' , die het hier wel goed doet maar ook in de tuin

Mooi resultaat met deze Colchicum, Danny. Kan hij ook gewoon in de tuin zonder afdekking?

Ik heb C.hungaricum op meerdere plaatsen in de tuin gedurende verschillende jaren, Frankie . Op een warme plaats lukt het wel zonder afdekking in onze streek , deze in mijn bollenbed bloeien hier het vroegst .
« Laatst bewerkt op: 9 december 2018, 20:09:04 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1060 Gepost op: 9 december 2018, 20:15:42 »
Op 21 oktober poste ik hier de eerste bloemen van dit groepje zaailingen uit crocus laevigatus .
Momenteel komen de laatste bloemen in bloei .....
Het is plezant om hier altijd iets in bloei te hebben vanaf september doorlopend tot eind april ......
Elk jaar is het heel spannend welke lente bloeier hier de spits zal afbijten . Ieder jaar is het anders ......
De eer is aan Colchicum hungaricum 'Velebit Star' , die het hier wel goed doet maar ook in de tuin

Helemaal mee eens, Danny.  Onze bollenverzamelingen helpen ons door de donkere maanden heen - ze geven ons een reden om tussen de buien in toch nog eens een kijkje buiten te nemen.

Jazeker Luc , een kijkje nemen in de tuin neemt al vlug een uurtje in beslag , iedere keer dat je nieuw leven
kan spotten maakt je blij en brengt je inderdaad beter door deze donkere periode ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1061 Gepost op: 11 december 2018, 17:48:43 »
Om deze donkere dagen wat op te vrolijken , enkele foto's van deze namiddag .......
het lijkt wel lente ...... ))4 ((--11
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: In het bollenbed
« Reactie #1062 Gepost op: 11 december 2018, 19:10:46 »
nu al 8))

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1063 Gepost op: 11 december 2018, 20:22:12 »
Om deze donkere dagen wat op te vrolijken , enkele foto's van deze namiddag .......
het lijkt wel lente ...... ))4 ((--11

Amai Danny ....allemaal vroeg ....toch die Colchi ... 8))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1064 Gepost op: 12 december 2018, 19:52:51 »
nu al 8))

De extreem zachte herfst heeft daarvoor gezorgd Bert .....
Ieper , West-Vlaanderen