Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302592 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1080 Gepost op: 9 januari 2019, 16:35:59 »
Hoog tijd voor een volgende update .....

Het is lang wachten op wat zon , maar we nemen het zoals het komt .

Crocus suaveolens bloeit hier al een tijdje , omdat het nieuwe bollen zijn bloeien ze nog iets vroeger , ze hebben wat last van aanpassingsproblemen  , want bij de vorige eigenaar bloeien deze bollen pas eind februari . (zie foto 1)
Op hun natuurlijke standplaats in Italië bloeien ze ook al in januari , dus is ons klimaat wel goed geschikt voor deze
krokussen .

De bekende cv. 'De Jager' van Crocus suaveolens bloeit hier al jaren als één van de eerste lente krokussen .
De buitenste bloemblaadjes zijn heel intens gekleurd , een mooie vorm vind ik wel . Met mijn nieuwe werkwijze heeft deze krokus voor het eerst wat vooruitgang gemaakt . (zie foto 2)
(op de achtergrond zie je ook een eerste vuurvliegje )
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2019, 16:38:51 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1081 Gepost op: 9 januari 2019, 16:58:56 »
Sommige vroege vormen van Crocus korolkowii staan hier ook al in bloei . Ik heb er hier ook al enkele verloren
maar de laatste jaren gaat het duidelijk beter .

Crocus korolkowii 'Baisun Tau Dwarf'  bloeit hier voor het vierde jaar op rij maar is nog niet vermeerderd (foto 1)

Crocus korolkowii 'Golden Nugget'  staat hier al meerdere jaren maar na enkele mindere jaren bloeit deze krokus
dit jaar voor het eerst terug , zie foto 2

Deze is een nieuwkomer en heeft wat michelsonii bloed , is een zaailing uit korolkowii , wellicht bestoven geweest
met C.michelsonii die ernaast stond op de kwekerij . Crocus korolkowii x snowtiger , zie foto 3

Ik heb ook de indruk dat alle vormen van C.korolkowii hier liever niet te lang te droog staan gedurende de zomermaanden
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1082 Gepost op: 9 januari 2019, 17:21:09 »
Even ook wat minder goed nieuws .....

Crocus sieberi 'Bowles White' heeft het hier niet overleefd , een 5-tal bollen had ik hier geplant 6 jaar geleden .
ieder jaar ging het bergaf met deze vorm , uiteindelijk is er dit jaar niets meer van te zien .
Het is meer dan duidelijk dat deze krokus liever een andere standplaats verkiest .
Deze krokus doet het wel goed in de volle grond op een koelere minder droge standplaats , heeft uiteraard wel
ook een vrij droge zomerrust nodig , maar blijft hier gans het jaar in de volle grond naast een vaste plant die veel
water opzuigt . Foto's volgen later in het topic Crocus .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1083 Gepost op: 9 januari 2019, 17:27:43 »
Een eerste atticus uit de verzameling in bloei , staat hier ook al een jaar of vier en doet het vrij goed ,
Crocus atticus 'Spartacus' (foto 1)

eigenlijk is er ook al een vuurvliegje te zien , dit is ook een atticus , maar foto's volgen later .....

Crocus nevadensis bloeit hier al voor het derde jaar op rij maar vermeerderd niet , zie foto 2
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2019, 17:29:36 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1084 Gepost op: 9 januari 2019, 18:19:22 »
Bedankt voor de update al weer Danny , we kijken er iedere keer weer naar uit ...
Hier blijft het maar stagneren .
Ik heb in de vorige tuin korolkowii een aantal jaren gewoon in de tuin gekweekt  (sommige in de buurt van heesters ) en dat ging met een aantal vormen toch vrij goed .
Was ook wel een warme en droge tuin .
' Bowles White ' ging ook vrij goed in de vorige tuin (open tuin ) op een droge zonnige en warme plaats . Wil ik hier toekomstig weer proberen op die manier . Is een vroege bloeier die zeker een plekje verdient . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1085 Gepost op: 9 januari 2019, 18:22:01 »
Een eerste atticus uit de verzameling in bloei , staat hier ook al een jaar of vier en doet het vrij goed ,
Crocus atticus 'Spartacus' (foto 1)
eigenlijk is er ook al een vuurvliegje te zien , dit is ook een atticus , maar foto's volgen later .....
Crocus nevadensis bloeit hier al voor het derde jaar op rij maar vermeerderd niet , zie foto 2

Mooi Danny , de sieberi's zijn echt schitterende krokussen !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1086 Gepost op: 9 januari 2019, 18:23:01 »
Hoog tijd voor een volgende update .....
De bekende cv. 'De Jager' van Crocus suaveolens bloeit hier al jaren als één van de eerste lente krokussen .
De buitenste bloemblaadjes zijn heel intens gekleurd , een mooie vorm vind ik wel . Met mijn nieuwe werkwijze heeft deze krokus voor het eerst wat vooruitgang gemaakt . (zie foto 2)

Mooi die gele zweem aan de buitenkant !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1087 Gepost op: 9 januari 2019, 21:37:17 »
Bedankt voor de update al weer Danny , we kijken er iedere keer weer naar uit ...
Hier blijft het maar stagneren .
Ik heb in de vorige tuin korolkowii een aantal jaren gewoon in de tuin gekweekt  (sommige in de buurt van heesters ) en dat ging met een aantal vormen toch vrij goed .
Was ook wel een warme en droge tuin .
' Bowles White ' ging ook vrij goed in de vorige tuin (open tuin ) op een droge zonnige en warme plaats . Wil ik hier toekomstig weer proberen op die manier . Is een vroege bloeier die zeker een plekje verdient .

Met veel plezier Kris , in een zonnige , warme , droge tuin kan je al een groot assortiment krokussen kweken in de volle
grond . Het verwonderd me niet te horen dat je verschillende vormen van korolkowii en de cv. 'Bowles White' succes
vol hebt gekweekt in de volle grond , zo zijn ook mijn ervaringen . Het is een beetje zoeken naar de juiste plaats in de tuin . Het voordeel in de volle grond is dat ze koel kunnen overzomeren . Hier in mijn bollenbed kan het in de zomer soms heel heet zijn en sommige bollen hebben dat ook niet graag . Het is hier jaar na jaar selecteren welke bollen deze omstandigheden wel goed kunnen verdragen . De voorbije jaren heb ik veel krokussen uitgeprobeerd op verschillende
omstandigheden met soms wel verrassende resultaten . Na verschillende jaren wordt steeds meer duidelijk en kan je
alles een beetje beter onderverdelen . Raar maar waar maar steeds meer krokussen worden ergens anders in de tuin
uitgeplant , in de volle grond of in bollenbedjes op een meer koele plaats . Toch doen veel krokussen het hier vrij
aardig maar in de zomer moet ik toch zorgen voor wat vocht en wat schaduw wanneer het te heet is .

Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1088 Gepost op: 11 januari 2019, 11:12:01 »
Zeer leerrijk overzicht van de ervaringen Danny - het leest als een roman !  ;)  Ooit kun je ook een Crocus boek uitbrengen !  ((3

C. suaveolens heeft mij ook altijd al kunnen bekoren - net zoals alle sieberi vormen trouwens.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1089 Gepost op: 11 januari 2019, 19:37:09 »
Zeer leerrijk overzicht van de ervaringen Danny - het leest als een roman !  ;)  Ooit kun je ook een Crocus boek uitbrengen !  ((3

C. suaveolens heeft mij ook altijd al kunnen bekoren - net zoals alle sieberi vormen trouwens.

Er bestaat eigenlijk geen handleiding over : "Zo kweek je krokussen in de lage landen"
Je brengt me op een idee Luc ...... ))4 maar eerst nog vele jaren uitproberen met vallen en opstaan....... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1090 Gepost op: 11 januari 2019, 23:04:09 »
Zeer leerrijk overzicht van de ervaringen Danny - het leest als een roman !  ;)  Ooit kun je ook een Crocus boek uitbrengen !  ((3

C. suaveolens heeft mij ook altijd al kunnen bekoren - net zoals alle sieberi vormen trouwens.

Er bestaat eigenlijk geen handleiding over : "Zo kweek je krokussen in de lage landen"
Je brengt me op een idee Luc ...... ))4 maar eerst nog vele jaren uitproberen met vallen en opstaan....... ;)

Klopt Danny, J. Ruksans was ook al bij de 70 toen hij zijn eerste boek pleegde  --11 --11  je mag jezelf dus nog wel wat tijd gunnen!  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1091 Gepost op: 13 januari 2019, 22:10:44 »
De eerste bloeiende zaailingen sinds het bestaan van het bollenbed zijn een feit !

Een cv. van Narcissus romieuxii staat hier al een jaar of vijf en is al goed bijgekomen . Dit jaar is er weinig bloei .
zie foto 1 en 2

Een polletje zaailingen uit deze cv. heeft zich genesteld net buiten de afscheiding , zie foto 3 ,4
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1092 Gepost op: 13 januari 2019, 22:14:47 »
ook op meerdere plaatsen in de tuin , in een straal van 1 meter rond het bollenbed , tref ik kleine polletjes aan .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1093 Gepost op: 13 januari 2019, 22:28:21 »
De leukste vondst tot nu toe is Crocus paschei . Ik vond vorig seizoen enkele zaailingen tussen mijn daglelies op 3 meter afstand van de originele bol van Crocus paschei die toen stond in mijn bollenbed .  Heb die zaailingen vorige zomer opgegraven en in een vijvermandje herplant in de tuin . Intussen is de originele bol hier verdwenen in mijn bollenbed maar ik hou er in ieder geval deze nakomelingen van over .....ze zien er identiek uit .

Crocus paschei verkiest een meer koelere en minder droge standplaats dan de omstandigheden hier in mijn bollenbed .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1094 Gepost op: 14 januari 2019, 00:03:03 »
Heel leuk toch als je ziet dat er van verschillende gewasjes reeds spontane zaailingen beginnen opduiken. Dat betekent dat je goed bezig bent, Danny.

Misschien de pol romieuxii eens opgraven en de pol delen. Kan de bloei ten goede komen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen