Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302724 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #570 Gepost op: 6 februari 2015, 20:22:51 »
Er werd op dit forum al eerder een "triootje" getoond , wel ik heb hier ook eentje .....  ;)

Heel knap trio Danny !!  Ze voelen zich duidelijk heel goed thuis !!

Een nieuwkomer , Crocus adanensis . Ik twijfel wel of dit wel klopt ?

Je wijfel zou wel eens terecht kunnen zijn Danny  ))4  -  hij heeft wat veel geel in het hart van de bloem voor adanensis vrees ik..
Toch een mooie Crocus.

Bedankt Luc ,
Ik denk dat het  Crocus paschei is , deze is heel nauw verwant aan adanensis .
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2015, 20:24:25 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #571 Gepost op: 6 februari 2015, 20:31:32 »
Onder de stolpjes is het aangenaam warm in de namiddag ,  --9  Het was nochtans ijskoud vandaag maar het bollenbed is wel goed beschermd tegen de noordoostenwind .
Enkele beelden van deze namiddag ....

Crocus alatavicus stond mooi open
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #572 Gepost op: 6 februari 2015, 20:35:33 »
Een tweede vorm van Crocus hartmannianus  toont een eerste bloem .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #573 Gepost op: 6 februari 2015, 20:42:42 »
Crocus hartmannianus  met aan de rechter kant de kleinere Crocus cyprius . Beiden heel mooi om in de collectie te hebben . Hopelijk kan ik deze verder kweken hier in deze omstandigheden .
Crocus cyprius ( foto 2,3,4)
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #574 Gepost op: 6 februari 2015, 21:23:02 »
Prachtige foto's Danny! Het zijn al hoogdagen bij jouw! Het is waarschijnlijk leuk vertoeven daar  :D ((12.

Erg boeiende discussie om het verschil te zien tussen Crocus adanensis en Crocus paschei!
Ik heb eens gekeken naar mijn crocus adanensis (die ik via kennis heb van de collectie van pasche heb en deze heeft ook gele keel).
Ik heb dan eens 'gegoogled' en op websites gekeken en de alle crocussen die gepost worden door oa. John Lonsdale en Tony goode hebben ook een gele keel.
Het enige waar je het zeker zou mee kunnen weten is de boltuniek. De tuniek van adanensis is geweven of "membraneous tunic" en de tuniek van paschei zou glad zijn en zelden geweven! In cultuur zouden heel veel 'foute' bollen in omloop zijn want ze worden blijkbaar heel veel met elkaar verward!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #575 Gepost op: 6 februari 2015, 22:02:10 »
Prachtige foto's Danny! Het zijn al hoogdagen bij jouw! Het is waarschijnlijk leuk vertoeven daar  :D ((12.

Erg boeiende discussie om het verschil te zien tussen Crocus adanensis en Crocus paschei!
Ik heb eens gekeken naar mijn crocus adanensis (die ik via kennis heb van de collectie van pasche heb en deze heeft ook gele keel).
Ik heb dan eens 'gegoogled' en op websites gekeken en de alle crocussen die gepost worden door oa. John Lonsdale en Tony goode hebben ook een gele keel.
Het enige waar je het zeker zou mee kunnen weten is de boltuniek. De tuniek van adanensis is geweven of "membraneous tunic" en de tuniek van paschei zou glad zijn en zelden geweven! In cultuur zouden heel veel 'foute' bollen in omloop zijn want ze worden blijkbaar heel veel met elkaar verward!

Bedankt voor je complimenten Ruben , hoogdagen zijn het nog niet (veel te koud ) maar er is wel al iets te zien . De bloeiperiode is ook heel verspreid van alle soortjes . Ik laat je nog iets weten wanneer het hoogtepunt op komst is !

Heel interessant en bedankt voor uw uiteenzetting !  ((14 ((14 Tussen C.adanensis en C. paschei  is er inderdaad wat verwarring . Ik heb hier ook C.paschei staan maar deze bloeien nog niet (bijna) . Dan kan ik vergelijken tussen deze twee vormen . Volgens J. Ruksans ( in zijn boek) heeft C. adanensis alleen een witte ( of cremekleur ) keel ? Maar misschien is er inderdaad wel wat variatie en moet zoals je zegt de boltuniek uitsluitsel geven . Wordt vervolgd .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #576 Gepost op: 7 februari 2015, 14:18:10 »
Crocus hartmannianus  met aan de rechter kant de kleinere Crocus cyprius . Beiden heel mooi om in de collectie te hebben . Hopelijk kan ik deze verder kweken hier in deze omstandigheden .
Crocus cyprius ( foto 2,3,4)

Misschien onnodig te zeggen maar ik heb het natuurlijk wel voor deze beide Cyprioten !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #577 Gepost op: 7 februari 2015, 21:45:22 »
Crocus hartmannianus  met aan de rechter kant de kleinere Crocus cyprius . Beiden heel mooi om in de collectie te hebben . Hopelijk kan ik deze verder kweken hier in deze omstandigheden .
Crocus cyprius ( foto 2,3,4)

Misschien onnodig te zeggen maar ik heb het natuurlijk wel voor deze beide Cyprioten !

Ik ben er ook heel blij mee Kris , hopelijk kan ik ze hier verder kweken en vervolgens iemand een plezier mee doen want deze zie je niet veel op bollenlijsten staan .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #578 Gepost op: 7 februari 2015, 21:57:05 »
Enkele foto's van de dag ......

Deze kleine crocusjes vind ik wel mooi , Crocus olivieri subsp. balansae (foto1,2)
Ook Crocus chrysanthus 'Herald' is wel een topper (foto3)
Nog een overzichtje van dit stukje bollenbed die er momenteel heel kleurrijk bijstaat (foto4)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #579 Gepost op: 7 februari 2015, 23:27:52 »
Enkele foto's van de dag ......

Deze kleine crocusjes vind ik wel mooi , Crocus olivieri subsp. balansae (foto1,2)
Ook Crocus chrysanthus 'Herald' is wel een topper (foto3)
Nog een overzichtje van dit stukje bollenbed die er momenteel heel kleurrijk bijstaat (foto4)

Dat bollenbed gaat er met de dag beter uitzien, Danny! Ik ben 'Herald' hier jammergenoeg kwijtgespeeld in de rotstuin.Is wel reeds opnieuw aangeschaft, want het is inderdaad een echte topper
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #580 Gepost op: 8 februari 2015, 09:29:34 »
Nog een overzichtje van dit stukje bollenbed die er momenteel heel kleurrijk bijstaat (foto4)

Jouw bollenbed gaat steeds meer op een scree in het "snowmeltgebied" lijken, Danny !   -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: In het bollenbed
« Reactie #581 Gepost op: 8 februari 2015, 10:45:14 »
Een bollenbed om jaloers op te zijn Danny !

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #582 Gepost op: 8 februari 2015, 20:25:22 »
Enkele foto's van de dag ......

Deze kleine crocusjes vind ik wel mooi , Crocus olivieri subsp. balansae (foto1,2)
Ook Crocus chrysanthus 'Herald' is wel een topper (foto3)
Nog een overzichtje van dit stukje bollenbed die er momenteel heel kleurrijk bijstaat (foto4)

Dat bollenbed gaat er met de dag beter uitzien, Danny! Ik ben 'Herald' hier jammergenoeg kwijtgespeeld in de rotstuin.Is wel reeds opnieuw aangeschaft, want het is inderdaad een echte topper


Dank je Frankie , Herald behoord inderdaad tot de groep crocussen die een absolute droge zomerrust nodig hebben , in tegenstelling tot andere chrysanthus cv's die heel gemakkelijk zijn in de rotstuin . Jammer dat de meeste beauty's niet zo gemakkelijk zijn hé ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #583 Gepost op: 8 februari 2015, 20:32:51 »
Nog een overzichtje van dit stukje bollenbed die er momenteel heel kleurrijk bijstaat (foto4)

Jouw bollenbed gaat steeds meer op een scree in het "snowmeltgebied" lijken, Danny !   -6(

  ((4   Luc , ja ik vind het ook wel plezant om te zien dat het ieder jaar wat voller komt te staan
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #584 Gepost op: 8 februari 2015, 20:37:15 »
Een bollenbed om jaloers op te zijn Danny !

Blij dat je het leuk vind Lily- Anne . ((13 Eigenlijk niet moeilijk om aan te leggen , alleen maar een geschikt plaatsje vinden en afdekken in de zomermaanden . Je hebt er niet veel werk aan en toch heel veel plezier .
Ieper , West-Vlaanderen