Auteur Topic: Boekhouding in de rotstuin  (gelezen 27189 keer)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Boekhouding in de rotstuin
« Gepost op: 2 mei 2012, 18:02:36 »
Een paar overzicht fotootjes van de afgelopen 2 (mooie) dagen.

Een stuk van de rotstuin vooraan van uit verschillende hoeken !
Het ziet er prachtig uit Luc. Ik zie weinig etiketten waarschijnlijk verdwijnen ze ook in de grond. Maak je een plan van de positie van de verschillende planten. Ik werk met foto's en nummers erop in word documenten en van delen van de tuin zijn tekeningen gemaakt. De nummers, namen van de planten, afkortingen van tuingedeelte, afkortingen van herkomst alles staat in excel met een tabblad per jaar. Het is wel een hele boekhouding, misschien is dat ook wel een interessante topic, want ieder zal wel zijn manier van werken hebben.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2012, 18:54:27 »
Een paar overzicht fotootjes van de afgelopen 2 (mooie) dagen.

Een stuk van de rotstuin vooraan van uit verschillende hoeken !
Het ziet er prachtig uit Luc. Ik zie weinig etiketten waarschijnlijk verdwijnen ze ook in de grond. Maak je een plan van de positie van de verschillende planten. Ik werk met foto's en nummers erop in word documenten en van delen van de tuin zijn tekeningen gemaakt. De nummers, namen van de planten, afkortingen van tuingedeelte, afkortingen van herkomst alles staat in excel met een tabblad per jaar. Het is wel een hele boekhouding, misschien is dat ook wel een interessante topic, want ieder zal wel zijn manier van werken hebben.

Ik was deze post nog uit het oog verloren..  ))2
Dank voor de complimenten Herman.  Ik ben inderdaad een meester in het verbergen van etiketten...  ((13 ik doe dat zo goed dat ik ze soms zelf niet meer terugvind...  )--1  Ik heb ook al vaak aan zo'n excel bestand gedacht en voor een paar van mijn verzamelingen (Crocus, Pleione) houd ik wel degelijk zoiets bij... maar voor de hele tuin...In totaal  een 800 soortjes oplijsten zag ik tot op vandaag eigenlijk niet zitten, maar misschien komt het er toch wel eens van.  Ik maak wel telkens een lijst van mijn aankopen en naast de plantennaam noteer ik dan in de marge waar hij is uitgeplant...  De basis is er dus...
Als er interesse is voor dit onderwerp maak ik er één dezer graag een afzonderlijke topic van : "boekhouding in onze rotstuinen" ?  zou kunnen een titel zijn.
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2012, 19:36:02 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2012, 21:17:29 »
Een paar overzicht fotootjes van de afgelopen 2 (mooie) dagen.

Een stuk van de rotstuin vooraan van uit verschillende hoeken !
Het ziet er prachtig uit Luc. Ik zie weinig etiketten waarschijnlijk verdwijnen ze ook in de grond. Maak je een plan van de positie van de verschillende planten. Ik werk met foto's en nummers erop in word documenten en van delen van de tuin zijn tekeningen gemaakt. De nummers, namen van de planten, afkortingen van tuingedeelte, afkortingen van herkomst alles staat in excel met een tabblad per jaar. Het is wel een hele boekhouding, misschien is dat ook wel een interessante topic, want ieder zal wel zijn manier van werken hebben.

Ik was deze post nog uit het oog verloren..  ))2
Dank voor de complimenten Herman.  Ik ben inderdaad een meester in het verbergen van etiketten...  ((13 ik doe dat zo goed dat ik ze soms zelf niet meer terugvind...  )--1  Ik heb ook al vaak aan zo'n excel bestand gedacht en voor een paar van mijn verzamelingen (Crocus, Pleione) houd ik wel degelijk zoiets bij... maar voor de hele tuin...In totaal  een 800 soortjes oplijsten zag ik tot op vandaag eigenlijk niet zitten, maar misschien komt het er toch wel eens van.  Ik maak wel telkens een lijst van mijn aankopen en naast de plantennaam noteer ik dan in de marge waar hij is uitgeplant...  De basis is er dus...
Als er interesse is voor dit onderwerp maak ik er één dezer graag een afzonderlijke topic van : "boekhouding in onze rotstuinen" ?  zou kunnen een titel zijn.

JA, misschien wel interessant voor een afzonderlijke topic ! Hier in de tuin staan er momenteel een 800 tal verschillende planten.
Ik werk al enkele jaren met een duidelijke boekhouding,ik kan alles heel gemakkelijk terugvinden(de plantennaam,plant aan wie en
wanneer gekocht en standplaats ) alles staat op kleine plattegronden  met duidelijke merkpunten! Er is wel wat werk aan maar eens gebeurd gaat er niets meer verloren ! Wel alles voorlopig nog op papier . Geen witte labels hier in de tuin aanwezig die toch
wat storend zijn ! Misschien niet voor elke tuin geschikt maar hier lukt het alvast .
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2012, 21:45:04 »
Ik neem gewoon van elke plant in de rotstuin een foto en zet de naam er bij op de foto, veiligheidshalve steek ik ook een naamkaartje bij planten die ik niet zo goed ken onder een rotsje.
Van Saxifraga's waar er veel van staan, neem ik een globale foto per 'rotstuingebied', eveneens met alle namen op de foto op de computer. Ook van alle Saxifraga's in bloei en niet in bloei die in potten in een zandbed staan. Ik neem ook een globale foto van planten die in stenen uitgeplant zijn, met namen op de foto. Plus een kopie van alles op een USB-stick.
Leve het digitale tijdperk. :D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2012, 22:42:21 »
Enkele voorbeelden van delen van de tuin. Soms is het een tekening en soms een foto in Word en daar dan nummers op. Een voorbeeld van Excel gaat niet wel een printscreen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2012, 19:06:59 »
Enkele voorbeelden van delen van de tuin. Soms is het een tekening en soms een foto in Word en daar dan nummers op. Een voorbeeld van Excel gaat niet wel een printscreen.

Je bent een prima boekhouder Herman ! Heel mooi uitgewerkt systeem !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2012, 21:04:28 »
Enkele voorbeelden van delen van de tuin. Soms is het een tekening en soms een foto in Word en daar dan nummers op. Een voorbeeld van Excel gaat niet wel een printscreen.

Je bent een prima boekhouder Herman ! Heel mooi uitgewerkt systeem !  ((14
Bedankt Danny.
Ik gebruik altijd dezelfde structuur van excel zodat ik altijd kan kopiëren en plakken.
Zo heb ik: zaailijsten, nieuwe planten, LG=Lavagarage, T=Tuftuin1, TT=Tuftuin2 enz. De afkorting van het tuingedeelte staat op plaats, nr is de nummer op de tekening, codennr. verwijst naar de zaailijsten, Info zijn afkortingen van herkomst en enkele gegevens. Voor elk jaar neem ik altijd een nieuw tabblad (kopiëren), planten die verdwijnen worden verwijderd in het nieuwe jaar en de nieuwe toegevoegd. In het begin is het moeilijk omdat er dan veel planten op computer moeten gezet worden maar daarna is het jaarlijks wat bijwerken.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2014, 19:01:26 »
Misschien heb ik iets wat interessant is voor de rotsplanten liefhebbers.
Als nieuweling op het forum ben ik van voren af alle topics aan het doorlezen. Erg leerzaam. Zo kwam ik bij ‘Boekhouding in de rotstuin’ terecht.

Ik zie dat sommige mensen met behulp van plattegronden en Excel hun plantjes registreren.  Nou is Excel  een prima programma, maar bij grote hoeveelheden, en dat is als je boven de 200 komt, voldoet dit nog wel maar wordt omslachtig..
   
In 2003 heb ik voor mijn tuin in Kal, tsjechie een database gemaakt in Microsoft Access. (ik had zo’n 750 planten(tjes)).
 De basis maken was veel werk, maar nadat het klaar was kon ik alles naar mijn wensen aanpassen. Zo ook voor mijn huidige tuin. ( ik ben nl een zeef als het om plantnamen gaat)

Je moet wel Microsoft office 2007 met Access op je pc hebben.

De basis is een nummer, iedere plant heeft  een nummer

Het invulformulier dat je zo uitgebreid kunt maken als je wilt.

Daarna kun je alles opvragen wat je wilt.
Bv. Alle planten van een geslacht en waar ze staan, of op welke plaats in de tuin staan welke planten, of  een totale lijst op alfabet of op nummer, enz.

Ook foto’s kun je erbij zetten bv een in bloei en een niet, dan bij iedere plant div linken naar interessante artikelen over deze plant.

Notities over verzorging ed de lijst is eindeloos en alles kun met een druk op de knop opvragen. Ook bv een zoek functie, zodat je maar het begin van de naam hoeft in te typen en hij is er.

In de bijlage een foto afdruk van het invul formulier en wat rapport gedeeltes  zoals ik dat heb, maar er kan nog bij of af.

Als er mensen geïnteresseerd  zijn wil ik best naar hun wensen zo’n  dbase maken. (gratis hoor) Natuurlijk moet niet iedereen tegelijk komen.

Het is natuurlijk veel werk als je 800 planten moet registreren, maar het hoeft niet in een keer, in de winter is dit een mooie bezigheid.
Iedereen doet het  natuurlijk  op zijn eigen manier. Daar is niks mis mee.

Computertechnisch is het voor de gebruiker alleen maar invullen. Het programma maak ik. Alleen even wegwijs maken waar je de foto’s opslaat. Voor mij is dit ook niet zoveel werk meer, ik pas de basis aan, aan de wensen.
Het invullen van de plantjes kost natuurlijk tijd, maar dat kan iedereen.
Het belangrijkste is dat er office met Access op je pc staat. ( en lid bent van de VRV of de NRV)
Je bespreekt de wensen, dit kan via de mail, en ik stuur het prog. ook via de mail naar je toe.
Interesse stuur me maar een pb of mail me  jtmt20@gmail.com
98465-0
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2014, 07:50:31 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2014, 21:05:18 »
Een heel interessante benadering, Jan, van een probleem waarmee heel wat onder ons worstelen.  ((14
Bovendien heel vriendelijk en genereus om dit zomaar aan te bieden !
Ik ben benieuwd of er respons komt op uw voorstel !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2014, 17:49:08 »
Misschien heb ik iets wat interessant is voor de rotsplanten liefhebbers.
Als nieuweling op het forum ben ik van voren af alle topics aan het doorlezen. Erg leerzaam. Zo kwam ik bij ‘Boekhouding in de rotstuin’ terecht.

Ik zie dat sommige mensen met behulp van plattegronden en Excel hun plantjes registreren.  Nou is Excel  een prima programma, maar bij grote hoeveelheden, en dat is als je boven de 200 komt, voldoet dit nog wel maar wordt omslachtig..
   
In 2003 heb ik voor mijn tuin in Kal, tsjechie een database gemaakt in Microsoft Access. (ik had zo’n 750 planten(tjes)).
 De basis maken was veel werk, maar nadat het klaar was kon ik alles naar mijn wensen aanpassen. Zo ook voor mijn huidige tuin. ( ik ben nl een zeef als het om plantnamen gaat)

Je moet wel Microsoft office 2007 met Access op je pc hebben.

De basis is een nummer, iedere plant heeft  een nummer

Het invulformulier dat je zo uitgebreid kunt maken als je wilt.

Daarna kun je alles opvragen wat je wilt.
Bv. Alle planten van een geslacht en waar ze staan, of op welke plaats in de tuin staan welke planten, of  een totale lijst op alfabet of op nummer, enz.

Ook foto’s kun je erbij zetten bv een in bloei en een niet, dan bij iedere plant div linken naar interessante artikelen over deze plant.

Notities over verzorging ed de lijst is eindeloos en alles kun met een druk op de knop opvragen. Ook bv een zoek functie, zodat je maar het begin van de naam hoeft in te typen en hij is er.

In de bijlage een foto afdruk van het invul formulier en wat rapport gedeeltes  zoals ik dat heb, maar er kan nog bij of af.

Als er mensen geïnteresseerd  zijn wil ik best naar hun wensen zo’n  dbase maken. (gratis hoor) Natuurlijk moet niet iedereen tegelijk komen.

Het is natuurlijk veel werk als je 800 planten moet registreren, maar het hoeft niet in een keer, in de winter is dit een mooie bezigheid.
Iedereen doet het  natuurlijk  op zijn eigen manier. Daar is niks mis mee.

Computertechnisch is het voor de gebruiker alleen maar invullen. Het programma maak ik. Alleen even wegwijs maken waar je de foto’s opslaat. Voor mij is dit ook niet zoveel werk meer, ik pas de basis aan, aan de wensen.
Het invullen van de plantjes kost natuurlijk tijd, maar dat kan iedereen.
Het belangrijkste is dat er office met Access op je pc staat. ( en lid bent van de VRV of de NRV)
Je bespreekt de wensen, dit kan via de mail, en ik stuur het prog. ook via de mail naar je toe.
Interesse stuur me maar een pb of mail me  jtmt20@gmail.com
(Link naar bijlage)


Pb verstuurd.

Mvgr

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2014, 13:01:44 »
Heb een paar aanvragen gehad en ik heb de versie aangepast en verbeterd.

Hier een nieuwe afbeelding van het invulformulier zoals het nu is.
Omgeving Roosendaal

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2014, 09:56:17 »
Ik hoor bij de gelukkige die deze programma mogen gebruiken en, ik kan slechts een ding zeggen.


Prachtig werk en dank u om dit met anderen te delen.

Ik momenteel de namen en de fotos in de brengen en daarna, zal ik de rest van de fiche invullen.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2014, 11:17:12 »
Didier,
 spijtig dat dit programma niet voor Apple is!  --13 --13 Anders zou het me zeker interesseren !

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #13 Gepost op: 3 november 2014, 07:58:30 »
Ik ben nog bezig met de planten één na één in te brengen. Een serieus werk.

Ik heb een klein vraagje:

Zou het niet goed zijn van de USDA erbij te vermelden?

Als men van geslacht spreekt, wat bedoeld met hiermee? 


Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Boekhouding in de rotstuin
« Reactie #14 Gepost op: 3 november 2014, 10:44:15 »
Ik ben nog bezig met de planten één na één in te brengen. Een serieus werk.

Ik heb een klein vraagje:

Zou het niet goed zijn van de USDA erbij te vermelden?

Als men van geslacht spreekt, wat bedoeld met hiermee?

Zou het niet goed zijn van de USDA erbij te vermelden?

Wat voor nut heeft dat Didier? http://nl.wikipedia.org/wiki/United_States_Department_of_Agriculture

zie hier voor uitleg geslacht  http://nl.wikipedia.org/wiki/Geslacht_(biologie)

MVG Jan
« Laatst bewerkt op: 3 november 2014, 10:47:52 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal