Auteur Topic: Daphne  (gelezen 149551 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Daphne
« Reactie #165 Gepost op: 16 juli 2012, 08:38:55 »
Naar goede gewoonte komt Daphne x "Anton Fahdrich" dit jaar al voor de tweede keer in bloei... en in augustus zal hij het nog eens over doen !  ((12

Een herbloeiende Daphne? Interessant is dat, ééntje voor op de verlanglijst dus.
Als je interesse hebt Fankie kan ik deze Daphne wel voor je meebrengen naar Utrecht of kom je naar onze open deur?

Ik denk dat Frankie momenteel in letterlijk "hogere" sferen vertoeft Ger ! Ik denk niet dat je op korte termijn een antwoord krijgt  ;).

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Daphne
« Reactie #166 Gepost op: 16 juli 2012, 08:39:15 »
Geen enkel probleem Luc,zonder winterbescherming.
Heb ook de prostaatform,deze bloeit bijna ,zal een foto posten zodra het zover is.

Bedankt Theo !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Daphne
« Reactie #167 Gepost op: 16 juli 2012, 16:10:21 »
Deze Daphne jasminea right form laat z,n eerste bloemen zien.

Theo, als je ook deze Daphne bij mij vandaan hebt zou de juiste naam Daphne jasminea Upright form moeten zijn.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Daphne
« Reactie #168 Gepost op: 16 juli 2012, 17:21:10 »
Dat heb je goed Ger, deze komt bij jou vandaan.
De naam is zoals jij beschrijjft.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Daphne
« Reactie #169 Gepost op: 17 juli 2012, 18:13:50 »
Hou je die onbeschermd in de rotstuin Theo ?
Ik ben hem al 2 keer kwijt gespeeld na de winter ...  :(

Dat wil ik graag geloven Luc. Hier is ie nu de eerste keer (onbeschermd) de winter doorgekomen in mijn nieuwe crevice. Ik denk dat de sleutel tot succes een zeer "lean" substraat is . Ik begin hoe langer hoe meer te geloven dat een aantal Daphnes (in de tuin )niet houden van rijke en humusrijke mengsels  (zoals ik vroeger altijd dacht en ook wel eens las links of rechts )  
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Daphne
« Reactie #170 Gepost op: 18 juli 2012, 21:39:34 »

Dat wil ik graag geloven Luc. Hier is ie nu de eerste keer (onbeschermd) de winter doorgekomen in mijn nieuwe crevice. Ik denk dat de sleutel tot succes een zeer "lean" substraat is . Ik begin hoe langer hoe meer te geloven dat een aantal Daphnes (in de tuin )niet houden van rijke en humusrijke mengsels  (zoals ik vroeger altijd dacht en ook wel eens las links of rechts ) 

Is de crevice of het arme substraat het tovermiddel Kris ?  Of de combinatie van beiden ?? Tenzij Theo ons zijn "recept" verraadt... als er één is.  Misschien moet ik het dan toch nog een keer proberen, want ik moet toegeven dat ik inmiddels D. jasminea had geklasseerd als niet vorstbestendig...  ((15
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Daphne
« Reactie #171 Gepost op: 18 juli 2012, 22:05:24 »
Is de crevice of het arme substraat het tovermiddel Kris ?  Of de combinatie van beiden ?? Tenzij Theo ons zijn "recept" verraadt... als er één is.  Misschien moet ik het dan toch nog een keer proberen, want ik moet toegeven dat ik inmiddels D. jasminea had geklasseerd als niet vorstbestendig...  ((15

Ik vermoed vooral het arme substraat Luc maar de crevice zal dit zeker nog versterken. Door de smalle spleten hebben we geen grote grondmassa's die in de winter lang nat blijven en bevriezen ed .De wortels gaan recht naar beneden op zoek naar voedsel en vocht .Dus misschien ook een steviger wortelgestel op grotere diepte .(waar er ook minder vorst komt  dan in de bovenste laag)
Het zijn allemaal maar theorieen en zeker ben ik ook nergens van .Misschien nog een bepalende factor :  Hij staat hier ook uit de scheut van de oostenwind .En nog belangrijker ....hij krijgt in de winter amper zon . In de zomer krijgt hij wel redelijk wat zon maar door de lage stand van de zon in de winter en de omringende bebouwing kan de zon er in de winter niet aan . Voor zulke plantjes wel een voordeel ?
Maar ik hoor ook graag de uitleg van Theo. Bij Ger staan er ook in de tuin meen ik .
Nu nog 1 nabeschouwing , als hij deze winter heeft kunnen overleven dan mogen we misschien voorzichtig optimistisch zijn voor de komende winters ? Alhoewel we een lekker droge herfst en winter hadden ... 
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2012, 22:08:46 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Daphne
« Reactie #172 Gepost op: 18 juli 2012, 22:29:42 »
Luc, naar mijn mening is Dahne jasminea volledig winterhard. Toch moet ik ook zeggen dat ik een plant in een trog verspeeld ben gedurende de winter.
Planten in de alpiene kas vertonen echter totaal geen schade ondanks dat ook bij strenge vorst de zij-louvres altijd open staan. Hiermee wil ik alleen maar aangeven dat de minimum temperaturen misschien een paar graden minder zijn als in de buiten lucht. Misschien dat een combinatie van vries-winden in de open tuin deze planten het leven wat moeilijker maken. Het blijven echter allemaal vraagtekens.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Daphne
« Reactie #173 Gepost op: 19 juli 2012, 08:43:24 »
Interessante benaderingen Ger en Kris - daar moeten en kunnen we toch rekening mee houden !  ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Daphne
« Reactie #174 Gepost op: 19 juli 2012, 21:15:36 »
Interessante benaderingen Ger en Kris - daar moeten en kunnen we toch rekening mee houden !  ((4

Ontzettend interessant zijn deze discussies Luc, zeker ook voor degene die het antwoord geeft en weer verplicht wordt om er nog eens goed over na te denken . Dit soort vragen, antwoorden, bekommernissen zouden het hoofddoel van ons forum moeten blijven ... Is het toegelaten dat jullie voorzitter hieromtrent voor 1 keer zijn stem wat verheft ?

Want wat moet het doel van ons forum blijven ? Mijn idee :

1/ Kennis en ervaringen  delen ! (wie alleen slim wil zijn en alle kennis voor zich houd zal eenzaam overblijven in een wereld zonder rotstuiniers)
Hoe groeien ze bij eenieder van ons met welke middelen of hoe groeien ze in de natuur.
 
2/ Zoveel mogelijk planten uit onze hobby tonen....we leren altijd bij want voor de ene bekend maar voor de andere misschien onbekend en dus een aangename kennismaking . Het brengt ons allerlei mogelijke variaties en vormen . Het brengt soms soorten die we kennen maar misschien waren vergeten of in een andere vorm die ons weer goesting doet krijgen enzovoort enzoverder ....  

3/ Levende reklame voor onze hobby , zodat deze mooie vrije tijdsbesteding niet zal uitsterven ...

 
Het is maar een top drie , vergeet ook nog banden smeden , het verenigingsleven bevorderen etc etc ....    
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Daphne
« Reactie #175 Gepost op: 20 juli 2012, 06:16:14 »
wat kan een nederig lid hier nog aan toevoegen ?  ))4
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Daphne
« Reactie #176 Gepost op: 20 juli 2012, 08:13:46 »
Het is maar een top drie , vergeet ook nog banden smeden ,   

Als nederig lid, zal ik mij hiertoe zoveel mogelijk beperken Kris.
groet Lida
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2012, 09:40:23 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Daphne
« Reactie #177 Gepost op: 20 juli 2012, 20:34:40 »
Ik kan mij hier alleen volmondig bij aansluiten Kris ! ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Daphne
« Reactie #178 Gepost op: 20 juli 2012, 21:03:28 »
Naar goede gewoonte komt Daphne x "Anton Fahdrich" dit jaar al voor de tweede keer in bloei... en in augustus zal hij het nog eens over doen !  ((12
Een herbloeiende Daphne? Interessant is dat, ééntje voor op de verlanglijst dus.
Ook Daphne arbuscula bloeit steevast een tweede keer in onze tuin ....En nog merkwaardiger ....de tweede bloei in deze periode van het jaar is altijd beter dan de eerste bloei ! Geen idee wat de reden is ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Daphne
« Reactie #179 Gepost op: 21 juli 2012, 14:36:48 »
Naar goede gewoonte komt Daphne x "Anton Fahdrich" dit jaar al voor de tweede keer in bloei... en in augustus zal hij het nog eens over doen !  ((12
Een herbloeiende Daphne? Interessant is dat, ééntje voor op de verlanglijst dus.
Ook Daphne arbuscula bloeit steevast een tweede keer in onze tuin ....En nog merkwaardiger ....de tweede bloei in deze periode van het jaar is altijd beter dan de eerste bloei ! Geen idee wat de reden is ...
Je kan ook niet alles weten Kris, maar prettig is het zeker, zo'n tweede bloei.
Hier alvast een voorproefje van mijn bezoek aan de Pyreneeën:
Daphne cneorum, Scherp Peperboompje.
Ter hoogte van de Col de Tourmalet richting Pic du Midi de Bigorre.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2012, 14:39:13 door Pim Hols »
Heemskerk, Noord-Holland