Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 651737 keer)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1935 Gepost op: 15 september 2014, 00:18:47 »
Inderdaad prachtig Frankie!
Mooie pulsatilla en mooie foto's!

En wat betreft uw 'Kodakske'...je kent toch dat oude gezegde
over fotografen met een grote tele lens e.d?........................ ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1936 Gepost op: 30 september 2014, 19:34:25 »
Ik heb over het algemeen geen bezwaar tegen spontane zaailingen ))8 in de tuin, op welke plaats dan ook. Maar er zijn natuurlijk grenzen gelekaart, bij het fotograferen van mijn longifolia op de tufsteen zag ik in mijn ooghoeken nog een andere opvallende plant ))4. Bleek om een Digitalis zaailing te gaan die zich pontificaal bovenop één van de tufstenen had uitgezaaid. Bij inspectie bleek hij ook nog eens een Primula allionii Aire Mist stond te verdringen 2-)( -3(. Nou hij verteld het niet meer na.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1937 Gepost op: 30 september 2014, 20:52:51 »
Ik heb over het algemeen geen bezwaar tegen spontane zaailingen ))8 in de tuin, op welke plaats dan ook. Maar er zijn natuurlijk grenzen gelekaart, bij het fotograferen van mijn longifolia op de tufsteen zag ik in mijn ooghoeken nog een andere opvallende plant ))4. Bleek om een Digitalis zaailing te gaan die zich pontificaal bovenop één van de tufstenen had uitgezaaid. Bij inspectie bleek hij ook nog eens een Primula allionii Aire Mist stond te verdringen 2-)( -3(. Nou hij verteld het niet meer na.

Ja Cor, Digitalis zaait zich zowat overal uit, ook op tufstenen, ook nog meegemaakt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1938 Gepost op: 2 oktober 2014, 21:26:38 »
Ondertussen produceert deze Erodium 'Spanish Eyes' op de tuf nog altijd wat bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1939 Gepost op: 2 oktober 2014, 22:23:04 »
Ondertussen produceert deze Erodium 'Spanish Eyes' op de tuf nog altijd wat bloemen.

De detail foto, daar is geen smiley voor. Wat kan de natuur toch mooi zijn.
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1940 Gepost op: 11 oktober 2014, 23:04:39 »
Ondertussen produceert deze Erodium 'Spanish Eyes' op de tuf nog altijd wat bloemen.

De detail foto, daar is geen smiley voor. Wat kan de natuur toch mooi zijn.

Volledig mee eens, Jan, en kijk, de spaanse ogen weten nog altijd van geen ophouden. Ongelooflijk is dat toch, ook zijn naaste buur, die lage hertshooi die  overigens niet in de tuf staat, doet nog altijd mee.
Toen ik enkele jaren geleden die Erodium in de tuf plaatste had ik nooit durven denken dat hij zo een lang en bloeirijk leven zou zijn beschoren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1941 Gepost op: 12 oktober 2014, 00:43:07 »
Ondertussen produceert deze Erodium 'Spanish Eyes' op de tuf nog altijd wat bloemen.



Volledig mee eens, Jan, en kijk, de spaanse ogen weten nog altijd van geen ophouden. Ongelooflijk is dat toch, ook zijn naaste buur, die lage hertshooi die  overigens niet in de tuf staat, doet nog altijd mee.
Toen ik enkele jaren geleden die Erodium in de tuf plaatste had ik nooit durven denken dat hij zo een lang en bloeirijk leven zou zijn beschoren.

 _02
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2014, 00:58:57 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1942 Gepost op: 12 oktober 2014, 21:42:21 »
Ondertussen produceert deze Erodium 'Spanish Eyes' op de tuf nog altijd wat bloemen.

De detail foto, daar is geen smiley voor. Wat kan de natuur toch mooi zijn.

Volledig mee eens, Jan, en kijk, de spaanse ogen weten nog altijd van geen ophouden. Ongelooflijk is dat toch, ook zijn naaste buur, die lage hertshooi die  overigens niet in de tuf staat, doet nog altijd mee.
Toen ik enkele jaren geleden die Erodium in de tuf plaatste had ik nooit durven denken dat hij zo een lang en bloeirijk leven zou zijn beschoren.

Heel dankbare plant hé Frankie die Erodium , hier blijft die ook doorbloeien in mijn crevice ...... bedankt voor deze schitterende aanwinst !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1943 Gepost op: 13 oktober 2014, 21:21:44 »
Ondertussen produceert deze Erodium 'Spanish Eyes' op de tuf nog altijd wat bloemen.

De detail foto, daar is geen smiley voor. Wat kan de natuur toch mooi zijn.

Volledig mee eens, Jan, en kijk, de spaanse ogen weten nog altijd van geen ophouden. Ongelooflijk is dat toch, ook zijn naaste buur, die lage hertshooi die  overigens niet in de tuf staat, doet nog altijd mee.
Toen ik enkele jaren geleden die Erodium in de tuf plaatste had ik nooit durven denken dat hij zo een lang en bloeirijk leven zou zijn beschoren.

Heel dankbare plant hé Frankie die Erodium , hier blijft die ook doorbloeien in mijn crevice ...... bedankt voor deze schitterende aanwinst !

Graag gedaan, Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #1944 Gepost op: 13 oktober 2014, 23:35:09 »
Dank je Luc,Ger en Frankie voor de leuke reacties.
Ik ga nu vooral niet denken dat we het weten voor eens en altijd.Misschien legt hij nog wel een keertje het loodje of was het de laatste keer dat hij bloemde.Maar intussen geniet ik van de pracht en het resultaat . Op de vraag van Frankie,in mijn tuin is het elders te heet.Dus is het zoeken naar wat koelte voor de zomer.Inderdaad te veel vocht in de winter zou nefast zijn.Zoals hij nu is uitgeplant behoeft hij geen extra bescherming voor de winter.Ik zou zeggen zeker uitproberen Frankie.Ger heeft misschien nog wel wat kleintjes om een keer uit te planten in een tufsteen ;D
Sinds vorig jaar probeer ik wat extra te bemesten (wat niet makkelijk is in zulke verticale gaten).
Ik kan nu maar vermoeden dat dit ten goede is gekomen en ook die koude winter heeft misschien extra bijgedragen?
En nu maar hopen dat hij blijft bloemen...

Hallo Kris, ben de topic aan het uitpuzzelen en het is maar een idee, maar ik duw in deze moeilijke plaatsen in het voorjaar altijd een paar droge koeienkorrels tussen de grit.  Komen langzaam vrij, je kunt per plant doseren.
Omgeving Roosendaal

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1945 Gepost op: 14 oktober 2014, 22:42:31 »
Bedankt voor je reactie Jan. Ik vind die korrels net iets te veel van het goede maar het valt allemaal te proberen. Hoe meer ideeën , probeersels en ervaringen hoe beter.

Kijk eens aan ........wat hebben we hier weer nog in bloei tussen de tufstenen ? (midden achteraan )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1946 Gepost op: 15 oktober 2014, 19:39:10 »
Bedankt voor je reactie Jan. Ik vind die korrels net iets te veel van het goede maar het valt allemaal te proberen. Hoe meer ideeën , probeersels en ervaringen hoe beter.
Kijk eens aan ........wat hebben we hier weer nog in bloei tussen de tufstenen ? (midden achteraan )

Dan maar wat korter bij ..........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1947 Gepost op: 15 oktober 2014, 21:05:02 »
Bedankt voor je reactie Jan. Ik vind die korrels net iets te veel van het goede maar het valt allemaal te proberen. Hoe meer ideeën , probeersels en ervaringen hoe beter.
Kijk eens aan ........wat hebben we hier weer nog in bloei tussen de tufstenen ? (midden achteraan )

Dan maar wat korter bij ..........

 ((14
Omgeving Roosendaal

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1948 Gepost op: 26 oktober 2014, 18:07:19 »
Saxifraga cortusifolia  'Mt Nachi ' is helemaal geen liefhebber van kalk en dus daarom niet geschikt voor de tuftuin.
Maar in de schaduw van deze grote tufsteen heb ik er toch eentje weg gezet ........   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1949 Gepost op: 26 oktober 2014, 19:16:05 »
Saxifraga cortusifolia  'Mt Nachi ' is helemaal geen liefhebber van kalk en dus daarom niet geschikt voor de tuftuin.
Maar in de schaduw van deze grote tufsteen heb ik er toch eentje weg gezet ........

En nog bloemen ook. ((14
Omgeving Roosendaal