Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 98808 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #360 Gepost op: 24 april 2021, 23:50:44 »
Een overzicht van het biotoop waar O. morio groeit. Geen typisch, droog kalkgrasland, maar eerder een hooiweide.
En wie goed kijkt ziet nog wat anders. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik het zag. Dit moet later op het seizoen een ongezien beeld opleveren...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #361 Gepost op: 24 april 2021, 23:58:04 »
Primula veris is overal in de streek goed vertegenwoordigd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #362 Gepost op: 25 april 2021, 00:00:26 »
Nu veel bomen nog niet in blad staan, zijn de maretakken goed zichtbaar, een typisch verschijnsel op een kalkhoudende bodem.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #363 Gepost op: 25 april 2021, 00:05:15 »
Een eindeloos landschap van glooiende hellingen, blauwe lucht en groengele tapijten. Doe er nog de oorverdovende stilte erbij en je waant je in de zevende hemel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #364 Gepost op: 25 april 2021, 09:38:09 »
Prachtig gebied daar in het hoge Belgie, zeer de moeite waard!! --6 :P
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #365 Gepost op: 25 april 2021, 10:03:10 »
Ik kijk er elk jaar weer naar uit. Bedankt voor het posten van deze schitterende reportage zo laat op de avond nog. Je hebt een top dag gehad zo te zien en de beelden van het landschap spreken voor zich.

De eerste orchidee is de purperorchis, Orchis purpurea. Een vroege bloeier, maar niet zo vroeg als de mannetjes orchis, Orchis mascula. Ook Harlekijn, Orchis morio is zo vroeg. Deze soort is het makkelijkst te herkennen door de groene adertjes in de sepalen, zgn groene oortjes.
Het veld met de vele rozetten, die een machtig schouwspel gaan opleveren in juni moet wel Dactylorhiza maculata zijn.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2021, 12:48:34 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #366 Gepost op: 25 april 2021, 10:53:51 »
Met een plant als deze heb ik mijn twijfels. Orchis mascula of is het Orchis morio, of een hybride...?

Orchis mascula is het niet, die heeft gevlekt blad, dus blijft morio over. ik zie de stipjes op een witte middennerf. Dat hoort bij morio. De plant is nog niet volledig gestrekt en ziet verfrommeld uit. Heeft misschien een ongelukje gehad.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #367 Gepost op: 25 april 2021, 11:18:02 »
Het is ook uitkijken naar de eerste orchideeën. Ik vond een aantal exemplaren van deze species, nog net niet in bloei. Iemand een idee om welke species dit zou kunnen gaan?

De bloemknoppen neigen naar Orchis purpurea ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #368 Gepost op: 25 april 2021, 11:21:23 »
Orchis mascula is het niet, die heeft gevlekt blad, dus blijft morio over. ik zie de stipjes op een witte middennerf. Dat hoort bij morio. De plant is nog niet volledig gestrekt en ziet verfrommeld uit. Heeft misschien een ongelukje gehad.

Hey Gerrit , heeft mascula altijd gevlekt blad ? Ik dacht dat er ook exemplaren waren zonder die vlekjes ? Nu heb ik mascula al een paar keer zien groeien en meestal in minder open situaties ......Maar ken er waarschijnlijk te weinig van ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #369 Gepost op: 25 april 2021, 11:21:42 »
Het is ook uitkijken naar de eerste orchideeën. Ik vond een aantal exemplaren van deze species, nog net niet in bloei. Iemand een idee om welke species dit zou kunnen gaan?

De bloemknoppen neigen naar Orchis purpurea ?

Ja Kris, inderdaad, het is zoals Gerrit opmerkt: Orchis purpurea. Bedankt mannen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #370 Gepost op: 25 april 2021, 11:23:15 »
Orchis mascula is het niet, die heeft gevlekt blad, dus blijft morio over. ik zie de stipjes op een witte middennerf. Dat hoort bij morio. De plant is nog niet volledig gestrekt en ziet verfrommeld uit. Heeft misschien een ongelukje gehad.

Hey Gerrit , heeft mascula altijd gevlekt blad ? Ik dacht dat er ook exemplaren waren zonder die vlekjes ? Nu heb ik mascula al een paar keer zien groeien en meestal in minder open situaties ......Maar ken er waarschijnlijk te weinig van ...

Orchis mascula heeft meestal gevlekt blad, maar niet altijd. Het habitat van deze soort steekt minder nauw heb ik ook de indruk. Ik zag ze zowel in zeer open situaties in de volle zon, als in diepe schaduw onder bomen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #371 Gepost op: 25 april 2021, 11:28:12 »
Ik kijk er elk jaar weer naar uit. Bedankt voor het posten van deze schitterende reportage zo laat op de avond nog. Je hebt een top dag gehad zo te zien en de beelden van het landschap spreken voor zich.

De eerste orchidee is de purperorchis, Orchis purpurea. Een vroege bloeier, maar niet zo vroeg als de mannetjes orchis, Orchis mascula. Ook Harlekijn, Orchis morio is zo vroeg. Deze soort is het makkelijkst te herkennen door de groene adertjes in de petalen, zgn groene oortjes.
Het veld met de vele rozetten, die een machtig schouwspel gaan opleveren in juni moet wel Dactylorhiza maculata zijn.

Dus de groene adertjes zijn typerend voor morio? Weeral bijgeleerd, merci Gerrit.

Een topdag, jazeker, Gerrit. De streek kan mij zeer bekoren daar.

En neen, Gerrit, het gaat niet om Dactylorhiza maculata. Het is iets helemaal anders en bloeit veel later dan juni. Gok nog eens...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #372 Gepost op: 25 april 2021, 11:30:30 »
Met een plant als deze heb ik mijn twijfels. Orchis mascula of is het Orchis morio, of een hybride...?

Orchis mascula is het niet, die heeft gevlekt blad, dus blijft morio over. ik zie de stipjes op een witte middennerf. Dat hoort bij morio. De plant is nog niet volledig gestrekt en ziet verfrommeld uit. Heeft misschien een ongelukje gehad.

De witte stipjes zijn dus ook typerend voor morio?

Kan het eventueel geen hybride zijn. Ik neem aan dat Orchis morio en Orchis mascula gemakkelijk met elkaar kruisen. En misschien ook met Orchis purpurea?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #373 Gepost op: 25 april 2021, 11:30:51 »
Prachtig gebied daar in het hoge Belgie, zeer de moeite waard!! --6 :P

Zeker weten, Jos!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #374 Gepost op: 25 april 2021, 11:43:04 »
Ik kijk er elk jaar weer naar uit. Bedankt voor het posten van deze schitterende reportage zo laat op de avond nog. Je hebt een top dag gehad zo te zien en de beelden van het landschap spreken voor zich.
De eerste orchidee is de purperorchis, Orchis purpurea. Een vroege bloeier, maar niet zo vroeg als de mannetjes orchis, Orchis mascula. Ook Harlekijn, Orchis morio is zo vroeg. Deze soort is het makkelijkst te herkennen door de groene adertjes in de petalen, zgn groene oortjes.
Het veld met de vele rozetten, die een machtig schouwspel gaan opleveren in juni moet wel Dactylorhiza maculata zijn.
Ik was ook wat gaan snuisteren in mijn bijbels en inderdaad zijn de groene adertjes 1 van de kenmerken .Ook de bolvormige bovenste petalen zijn kenmerkend en anders gevormd dan bij mascula .  Maar de Gerrit weet dat natuurlijk zonder boeken ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "