Auteur Topic: Op en langs de grens alpien - mediterraan  (gelezen 67666 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #15 Gepost op: 22 december 2016, 20:30:45 »
Ongemeen koud is het op de Julierpas! 
Enkele viooltjes en Loiseleuria procumbens zijn me niet ontgaan, maar dan nu de auto in en verder rijden richting Comomeer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #16 Gepost op: 22 december 2016, 20:36:44 »
Aan de andere kant van deze bergpas ligt Silvaplana met zijn schitterende meren.
De uitzichten zijn subliem!.
We zitten hier ietsje lager, dus toch al iets warmer. Met zo'n 18,19 °C is het al wat aangenamer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #17 Gepost op: 22 december 2016, 20:38:29 »


Silvaplanersee...a delight to see!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #18 Gepost op: 22 december 2016, 20:51:07 »
Vervolgens brengt de verdere reisweg richting Comomeer, ons steeds hoger en hoger het bergland in, tot we uiteindelijk de Julierpas bereiken. Op de pashoogte (2284 m) is het echt klappertanden geblazen! De wind gaat er echt door merg en been en bezorgt ons een gevoelswaarde van rond het vriespunt!

Ik wil er echter al eens rondstruinen of er wat te zien is?
En daar zie...de eerste gentianen. Maar het is er zo koud dat ik vergeet of nalaat om detailfoto's te nemen. Determinatie is dus moeilijk.
Idem dito bij deze Daphne

Zo te zien hebben jullie een lange avontuurlijke reisdag gehad vooraleer aan te komen op jullie bestemming , Frankie
Voor midden juli is het daar in deze omgeving heel fris , naar de natuur ziet er wel heel aantrekkelijk uit . Zomer en winter liggen soms heel dicht bij elkaar hé en zeker als je alles op één dag meemaakt . Alvast prachtige foto's ondanks de ijskoude omstandigheden , op de julierpas staat er heel wat mooist , vooral het Dactylorhiza veldje is super mooi om te zien ........ je bent er meteen ingevlogen , Frankie ...... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #19 Gepost op: 22 december 2016, 21:06:59 »
Aan de andere kant van deze bergpas ligt Silvaplana met zijn schitterende meren.
De uitzichten zijn subliem!.
We zitten hier ietsje lager, dus toch al iets warmer. Met zo'n 18,19 °C is het al wat aangenamer.

De gezinsleden zijn er niet kwaad voor neem ik aan dat het terug wat warmer is ...... ;)

Heel fraaie omgeving , Frankie  --6  ((11
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #20 Gepost op: 22 december 2016, 21:50:16 »
Ik heb de auto hoop ik nog niet gemist om mee te reizen frankie --11
Wat een prachtig begin.
de foto bij post 17 subliem.
Ben benieuwd wat er op die bergen achter het meer te vinden is.
Als de auto niet vol is doe ik mijn bergschoenen aan en wandel mee. --11

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #21 Gepost op: 23 december 2016, 16:06:29 »
Ongemeen koud is het op de Julierpas! 
Enkele viooltjes en Loiseleuria procumbens zijn me niet ontgaan, maar dan nu de auto in en verder rijden richting Comomeer.

Prachtige foto's maar groeien daar de viooltjes zo groot of zijn de daphne's zo klein of is er iets anders aan de hand.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #22 Gepost op: 23 december 2016, 17:20:23 »
Aan de andere kant van deze bergpas ligt Silvaplana met zijn schitterende meren.
De uitzichten zijn subliem!.
We zitten hier ietsje lager, dus toch al iets warmer. Met zo'n 18,19 °C is het al wat aangenamer.

Ja Frankie, je roept weer allerlei herinneringen bij mij op : de Julierpas, de Silvaplanersee en straks de Malojapas naar beneden Italië binnen !
Ik heb ooit 2 vakanties in en rond St Moritz doorgebracht en dat is natuurlijk vlakbij... en Maloja, dat kennen natuurlijk heel veel Vlamingen die er ooit met de 14 jarigen van hun mutualiteit op zomer- of wintervakantie zijn geweest.  Fantastische herinneringen zijn dat en de streek... ja die is natuurlijk ook om van te snoepen... het Bernina massief  en de gelijknamige pas liggen vlakbij, maar jij gaat duidelijk de andere kant op met je gezelfschap !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #23 Gepost op: 23 december 2016, 21:13:35 »
Vervolgens brengt de verdere reisweg richting Comomeer, ons steeds hoger en hoger het bergland in, tot we uiteindelijk de Julierpas bereiken. Op de pashoogte (2284 m) is het echt klappertanden geblazen! De wind gaat er echt door merg en been en bezorgt ons een gevoelswaarde van rond het vriespunt!

Ik wil er echter al eens rondstruinen of er wat te zien is?
En daar zie...de eerste gentianen. Maar het is er zo koud dat ik vergeet of nalaat om detailfoto's te nemen. Determinatie is dus moeilijk.
Idem dito bij deze Daphne

Zo te zien hebben jullie een lange avontuurlijke reisdag gehad vooraleer aan te komen op jullie bestemming , Frankie
Voor midden juli is het daar in deze omgeving heel fris , naar de natuur ziet er wel heel aantrekkelijk uit . Zomer en winter liggen soms heel dicht bij elkaar hé en zeker als je alles op één dag meemaakt . Alvast prachtige foto's ondanks de ijskoude omstandigheden , op de julierpas staat er heel wat mooist , vooral het Dactylorhiza veldje is super mooi om te zien ........ je bent er meteen ingevlogen , Frankie ...... ;)

Vooral -reisnacht- Danny!
Het was er echt bitter koud, dat had ik ook niet verwacht. Het deed me denken aan onze reis naar Noord-Tirol enkele jaren geleden, toen beleefden we daar ook een winterperiode in de zomer.
Die Dactylorhiza's vielen al van heinde en ver op, echt heel donkere exemplaren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #24 Gepost op: 23 december 2016, 21:14:54 »
Aan de andere kant van deze bergpas ligt Silvaplana met zijn schitterende meren.
De uitzichten zijn subliem!.
We zitten hier ietsje lager, dus toch al iets warmer. Met zo'n 18,19 °C is het al wat aangenamer.

De gezinsleden zijn er niet kwaad voor neem ik aan dat het terug wat warmer is ...... ;)

Heel fraaie omgeving , Frankie  --6  ((11

Inderdaad, Danny, als je drie verstokte laaglandbewoners meezeult hebben die het graag iets warmer. ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #25 Gepost op: 23 december 2016, 21:16:01 »
Ik heb de auto hoop ik nog niet gemist om mee te reizen frankie --11
Wat een prachtig begin.
de foto bij post 17 subliem.
Ben benieuwd wat er op die bergen achter het meer te vinden is.
Als de auto niet vol is doe ik mijn bergschoenen aan en wandel mee. --11

Van harte welgekomen Bert op deze alpentrip.
Op die  bergen achter het meer staat er inderdaad wel 't één en 't ander...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #26 Gepost op: 23 december 2016, 21:19:37 »
Aan de andere kant van deze bergpas ligt Silvaplana met zijn schitterende meren.
De uitzichten zijn subliem!.
We zitten hier ietsje lager, dus toch al iets warmer. Met zo'n 18,19 °C is het al wat aangenamer.

Ja Frankie, je roept weer allerlei herinneringen bij mij op : de Julierpas, de Silvaplanersee en straks de Malojapas naar beneden Italië binnen !
Ik heb ooit 2 vakanties in en rond St Moritz doorgebracht en dat is natuurlijk vlakbij... en Maloja, dat kennen natuurlijk heel veel Vlamingen die er ooit met de 14 jarigen van hun mutualiteit op zomer- of wintervakantie zijn geweest.  Fantastische herinneringen zijn dat en de streek... ja die is natuurlijk ook om van te snoepen... het Bernina massief  en de gelijknamige pas liggen vlakbij, maar jij gaat duidelijk de andere kant op met je gezelfschap !  ((14

Ja Luc, jij kent het daar natuurlijk ook allemaal op je duimpje. Na Silvaplana komt inderdaad de Malojapas met zijn vele haarspeldbochten die steeds maar naar beneden voert, waar maar geen einde lijkt aan te komen, richting Italië.
Landschappelijk is dit erg aantrekkelijk, de blauwe meren, de witte bergen en de groene sparrenbossen zorgen voor feeërieke horizonten!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #27 Gepost op: 23 december 2016, 21:27:05 »
Ongemeen koud is het op de Julierpas! 
Enkele viooltjes en Loiseleuria procumbens zijn me niet ontgaan, maar dan nu de auto in en verder rijden richting Comomeer.

Prachtige foto's maar groeien daar de viooltjes zo groot of zijn de daphne's zo klein of is er iets anders aan de hand.

De foto is misschien een beetje bedriegelijk, maar het viooltje staat een beetje op de voorgrond, Gerrit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #28 Gepost op: 23 december 2016, 23:04:34 »
De rit gaat verder zoals Luc zegt over de Malojapas om na een hele tijd uiteindelijk het Comomeer te bereiken.
Geloof het of niet...maar rond de middag bedraagt de temperatuur maar liefst 34 ° C aan de oevers van het bekoorlijke meer! Het contrast kan niet groter zijn, bijna niet te geloven!

Het Comomeer, met Monte Legnone op de achtergrond, tevens de hoogste berg aan het meer. Aan de voet van de berg zie je het dorpje Colico. Dit dorpje is het meest noordelijkst gelegen aan het meer. Het is er niet alleen goedkoopst, maar ook nog eens heel rustig en bovendien is het centraal gelegen. Jawel, een doordachte keuze dus. Vanuit deze plaats kan je het Comomeer verkennen, de Bergamaskalpen, en ook het Berninamassief is niet veraf. Bovendien zijn er nog mogelijkheden: het Adamellogebergte is ook niet zo heel veraf. Maar het mag ook weer niet te zot worden natuurlijk. Aan de drie eerste locaties zal ik al een vette kluif hebben! Een 'bergmarathon' zoals vorig jaar is het beslist niet geworden!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #29 Gepost op: 23 december 2016, 23:11:56 »
Colico...echt een typisch oud Italiaans dorpje. Het oudste gedeelte ligt het hoogst op de bergflank. Men ging vroeger wat verder van het meer wonen, vanwege de malariamug, die vroeger echt een plaag was. Het valt me op dat vele huisjes ook leeg en vervallen staan. Blijkbaar wil niet iedereen hier blijven wonen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen