Planten > Rotsplanten

Androsace

(1/204) > >>

Ger van den Beuken:
Beste mensen,
graag wil ik wat reakties op mijn vraag:
Altijd laat in de winter tegen de tijd dat Androsace zambalensis en Androsace yargongensis tot leven moeten komen, laten deze twee soorten het vaak afweten.
Het blad verkleurd helemaal bruin met een klein groen centrum in de rozet. Soms groeien deze planten nog uit maar vaak ook leggen deze planten het loodje.
Van alles geprobeert maar tot dusverre zonder succes. Wie heeft de oplossing???

Jozef Lemmens:
Ger, Ik kan enkel bevestigen dat ik met hetzelfde probleem kamp. Groter dan een 10-tal cm heb ik deze planten nooit gekregen, welke oplossing ik ook geprobeerd heb . Op het ogenblik heb ik zelfs geen A. zambalensis meer.
Ik vrees dat het beter is om deze planten te gaan bewonderen daar waar ze op hun mooist zijn en dit is rond de 5000 meter in Nepal en China.

Ger van den Beuken:
Goed om te weten van een Androsace man zoals jij Jef dat het een algemeen probleem is om deze planten in cultuur te hebben.
Klimaatskwesties kunnen wij niet veranderen, alleen maar proberen om zulke planten door de problemen te slepen is mogelijk. Maar de uitdaging blijft bestaan!!
Zou drommels graag een keer met een leuk groepje die richting uit willen, maar dan zal ik eerst aan mijn conditie moeten werken.
Zo'n reis op grote hoogte is veel meer belastend als hetgene wij altijd doen in Argentinie, alhoewel onze reis in 2013 naar Mendoza ook wel anders zal zijn.
Aconcagua gebied liegt er ook niet om.

Ger van den Beuken:

--- Citaat van: Ger van den Beuken op 19 februari 2011, 20:35:50 ---Beste mensen,
graag wil ik wat reakties op mijn vraag:
Altijd laat in de winter tegen de tijd dat Androsace zambalensis en Androsace yargongensis tot leven moeten komen, laten deze twee soorten het vaak afweten.
Het blad verkleurd helemaal bruin met een klein groen centrum in de rozet. Soms groeien deze planten nog uit maar vaak ook leggen deze planten het loodje.
Van alles geprobeert maar tot dusverre zonder succes. Wie heeft de oplossing???

--- Einde van citaat ---
Beste mensen, ik heb nog steeds geen adequaat antwoord op mijn vraag.
Er moet in het Vlaamse en tegenwoordig ook Nederlands land toch wel iemand zijn die ook met dit Androsace bijltje hakt?

Luit van Delft:
Ger, een adequaat antwoord lijkt me niet mogelijk, maar het is wel een typisch verschijnsel bij meer alpinen.
Ik denk altijd dat op een bepaald moment de sapstroom werd onderbroken (typisch antwoord van een ervaringsdeskundige met hartproblemen  ;D ;D )
Bij zoiets kan de oorzaak aaltjes zijn maar is moeilijk aan te geven.
Zal er nog eens over nadenken, maar misschien kun je hier alvast iets mee??

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie