Auteur Topic: herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht  (gelezen 8466 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Gepost op: 2 november 2010, 17:36:41 »
Ik was al super blij dat ik dit jaar een galanthus reginae olgae kon kopen  en was er mij niet van bewust dat er verschillende herfsbloeiende sneeuwklokjes bestonden - herfstbloeiende heb ik nog nooit gezien in tuinwinkels !
Door al jullie foto's en info over sneeuwklokjes krijg ik meer en meer zin om op zoek te gaan naar nog andere herfstbloeiende sneeuwklokjes .Is er soms iemand die er eentje ( of verschillende soorten ) op overschot heeft en dit volgend W.E. wil meebrengen naar Gent ? ik wil er gerust een eerlijke prijs voor betalen . Dan kan ik een opvolger opkweken om na de galanthus reginae olgae te bloeien ( is net uitgebloeid )  - het zou plezant zijn om vanaf nu tot het voorjaar ,continu ergens een bloeiend sneeuwklokje te hebben in de rotstuin !!!
groetjes en alvast bedankt voor wie er eentje meebrengt voor mij
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2010, 19:35:31 »
Ja Lily-Anne, ik heb ook het plan opgevat om een zo groot mogelijke periode te hebben met bloeiende sneeuwklokjes (alsook Cyclamen), waarbij vooral de herfstbloeiende soorten en de decembersoorten het moeilijkst te vinden zijn. Ik denk dat ik in dat opzicht maar eens de winterbeurs in Nettetal zal bezoeken, na nieuwjaar. Alleen, dan zijn die soorten net uitgebloeid... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2010, 19:43:29 »
Ik denk dat ik in dat opzicht maar eens de winterbeurs in Nettetal zal bezoeken, na nieuwjaar. Alleen, dan zijn die soorten net uitgebloeid... .

Heel goed idee Frankie ,daar waren er heel wat te vinden.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2010, 19:51:41 »
Ik was al super blij dat ik dit jaar een galanthus reginae olgae kon kopen  en was er mij niet van bewust dat er verschillende herfsbloeiende sneeuwklokjes bestonden - herfstbloeiende heb ik nog nooit gezien in tuinwinkels !
Door al jullie foto's en info over sneeuwklokjes krijg ik meer en meer zin om op zoek te gaan naar nog andere herfstbloeiende sneeuwklokjes .Is er soms iemand die er eentje ( of verschillende soorten ) op overschot heeft en dit volgend W.E. wil meebrengen naar Gent ? ik wil er gerust een eerlijke prijs voor betalen . Dan kan ik een opvolger opkweken om na de galanthus reginae olgae te bloeien ( is net uitgebloeid )  - het zou plezant zijn om vanaf nu tot het voorjaar ,continu ergens een bloeiend sneeuwklokje te hebben in de rotstuin !!!
groetjes en alvast bedankt voor wie er eentje meebrengt voor mij
Lily-Anne
Je kan ook altijd eens proberen bij Koen Van Poucke in St.Niklaas .Nu houd er rekening mee dat zo'n collectie opbouwen een werk is van lange adem Lily-Anne. De meeste soorten zijn gegeerd en soms ook heel zeldzaam. Sommige groeien ook traag aan wat maakt dat er niet zoveel beschikbaar is op de markt. Zelf heb ik mijn eerste herfstsoortjes aangeplant over enkele jaren terug en het zijn nog steeds maar kleine polletjes. Dus makkelijk is het niet altijd. Toch veel succes met het zoeken in ieder geval ,want ze zijn het waard om er naar te zoeken.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2010, 13:55:59 »
Lily-Anne,
mijn galanthus reginae-olgae r.o. bloeit nu volop,later dus dan jouw soortje.indien je nog geen ander als opvolger hebt kun je er van mij wel een overnemen.in juni dan want deze kan ik nu niet uitgraven.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2010, 19:12:49 »
Ik denk zelfs dat het nu beter is om er ééntje op te  graven, Loes. Een sneeuwklokje in de groei verplanten zal altijd beter aanslaan dan wanneer je een bolletje in rust in de zomer opgraaft.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2010, 19:42:48 »
Hallo Loes - ik heb nog geen opvolger voor mijn reginae-olgae en zou heel blij zijn met een exemplaar van jou - als ze dan volgend jaar eventueel toch zouden samen in bloei staan , dan kan er kruisbestuiving plaatsvinden - Als hij later zou bloeien , dan heb ik duidelijk een opvolger om de bloeiperiode te rekken - ik stuur je een PB
groetjes
Lily-Anne

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2010, 23:26:31 »
Frankie,
Het groenplanten is alweer achterhaald en eigenlijk wel logisch ook.Het is ontstaan omdat te droge bollen,in de herfst geplant,moeilijk aanslaan.Mijn ervaring is dat ze soms best doorgroeien maar soms ook helemaal niet.Mijn vorig jaar aangeschafte Wasp en Spindlestone Surprise zijn allebei weggekwijnd.En da`s niet leuk!(en van een goede kweker afkomstig,toch Cathy?).Als ik de bollen anders niet kan kopen,als bol dus,dan doe ik het soms nog wel maar liever wacht ik tot de rustperiode.Indien de bollen goed behandeld zijn groeien ze zeker goed uit.Sommige mensen kopen ze ook liever in bloei zodat ze zien wat er gekocht en geleverd is maar ik vertrouw erop dat ik krijg waar ik voor betaal.
Mijn reginae-olgae`s staan in waterplantenmandjes en zijn met de wortels door de bodem gegroeid. Als ik ze nu zou opgraven ben ik bang dat ik de wortels beschadig en dan slaan ze zeker niet goed aan vandaar dat ik liever tot in juni wacht.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2010, 19:39:22 »
Het beste wat je kunt doen is de sneeuwklokjes verplanten als deze droog zijn! Dat wil zeggen in juni-augustus.
Sneeuwklokjes worden in the green verhandelt omdat je dan kan zien wat je koopt, en zo de echtheid kunt achterhalen!
Ik heb samen met andere galanthusliefhebbers dit meermaals geprobeerd en ik zet eens kort de voordelen van droog verplanten op een rij:

- je kwetst de bollen niet, en zo krijg je geen keline wondjes (vb. via wortels) waardoor infectiezieketen als stagonospora kunnen binnen dringen
- als je offsets wil hebben (een bol die zich afsplits van de moederbol) dan valt deze automatisch af in de zomer.
- planten hebben geen stressperiode waardoor ze meestal het jaar erop al terug bloeien. Met planten die in the green zijn verhandelt zie je nog vaak dat de bollen een jaar overslaan.


Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2010, 21:14:22 »
Het beste wat je kunt doen is de sneeuwklokjes verplanten als deze droog zijn! Dat wil zeggen in juni-augustus.
Sneeuwklokjes worden in the green verhandelt omdat je dan kan zien wat je koopt, en zo de echtheid kunt achterhalen!
Ik heb samen met andere galanthusliefhebbers dit meermaals geprobeerd en ik zet eens kort de voordelen van droog verplanten op een rij:

- je kwetst de bollen niet, en zo krijg je geen keline wondjes (vb. via wortels) waardoor infectiezieketen als stagonospora kunnen binnen dringen
- als je offsets wil hebben (een bol die zich afsplits van de moederbol) dan valt deze automatisch af in de zomer.
- planten hebben geen stressperiode waardoor ze meestal het jaar erop al terug bloeien. Met planten die in the green zijn verhandelt zie je nog vaak dat de bollen een jaar overslaan.



Ik heb het verplanten in the green al meermaals gedaan, met succes maar ik kan de redenering wel begrijpen. Misschien zal ik het de volgende keer anders doen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2010, 09:57:02 »
@ frankie

Het is inderdaad zo dat verplanten in the green ook gaat!
Maar met een grotere collectie creëer je zo wel risico's die je kunt vermijden als je droogbollen verhandeld.
Zo is stagnospora een sporenziekte (cfr. rood op de bollen bladeren) die zich nestelt in wonden. Als je veel planten scheurt (cfr. ik voor ruilen en dergelijke) wordt procentueel het risico veel groter!

Andere herst-kerstbloeiers die ik heb zijn:
reginae- olgae 'Christine'
plicatus 'Thee ships'
plicatus 'Florence Baker'
elwesii 'Faringdon double' (de vroegstbloeiende dubbele)
elwesii 'Barnes'
Castlegar
Colossus (eerder januari)
elwesii 'Harold Wheeler' (is bijna uitgebloeit)
elwesii 'Rosemary Burnham (ook eerder januari)




Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2010, 10:46:39 »
het verplanten als ze droog zijn heeft wel een groot nadeel : " waar zitten ze nu alweer ? ;) ;) " en dan kan je ze ook kwetsen bij het uithalen .Tenzij je ze in mandjes plant natuurlijk .
groetjes
Lily-Anne

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 2 december 2010, 17:24:43 »
daarom zijn die mandjes ook zo fijn!en ook goed tegen mijn 3 gravende katten!

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 3 december 2010, 07:58:34 »
Bedankt Ruben voor het namenlijstje van jouw vroegbloeiende sneeuwklokjes - Ik had me al afgevraagd of er een lijst bestaat met sneeuwklokjes volgens de periode wanneer ze bloeien en dit is toch al een goed begin . Bestaat er zo'n lijst of een link waar dit te vinden is ? Het is heel moeilijk om ergens een bestelling te plaatsen als je niet weet wanneer ze bloeien
groetjes
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:herfstbloeiende of zeer vroeg bloeiende sneeuwklokjes gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 3 december 2010, 09:25:29 »
Bedankt Ruben voor het namenlijstje van jouw vroegbloeiende sneeuwklokjes - Ik had me al afgevraagd of er een lijst bestaat met sneeuwklokjes volgens de periode wanneer ze bloeien en dit is toch al een goed begin . Bestaat er zo'n lijst of een link waar dit te vinden is ? Het is heel moeilijk om ergens een bestelling te plaatsen als je niet weet wanneer ze bloeien
groetjes
Lily-Anne

Lily-Anne,

Ik heb geen idee waar je zo'n lijst zou kunnen vinden.
Er zijn wel enkele boeken die je kan raadplegen:

"Sneeuwklokjes" van Hanneke van Dijk en G.J. van der kolk (dit boek is al lang uitverkocht maar sommige bibliotheken hebben het wel in hun bezit).
"Snowdrops: A Monograph of Cultivated Galanthus" van Matt Bishop (dit boek is nog te koop).

En enkele sites die misschien wel interessant kunnen zijn:

http://www.judyssnowdrops.co.uk/
http://www.galanthus-online.de/index.html
http://www.galanthus.be/