Auteur Topic: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016  (gelezen 30761 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2016, 22:14:49 »
Zoals bekend wachten de herfst bolgewassen op de eerste herfstregens vooraleer massaal de kop op te steken.  Voorafgaand aan de reis hadden wij het weer op Kreta dan ook wat opgevolgd en onze (mijn) vreugde was groot toen ik begin oktober op het internet een bericht vond van zware regenval, met zelfs overstromingen, in de regio rond Chania.  Chania is de tweede luchthaven van Kreta in de westelijke helft van het eiland en ligt in vogelvlucht hoop en al 70-80 km van Spili af.  Optimisme was er dus alom.

Na de korte klim tot op Agios Kambos bereikten we een eerste bekende vind(zoek)plaats nabij een imposante, eeuwenoude, door het weer getormenteerde eik en een pittoresk kerkje.  Daarom enkele toeristisch getinte beelden, want van bolgewassen was er geen spoor.  We ondervonden ook dat de grond kurk-, maar dan ook kurkdroog was...   Ongerust hierover waren we nog niet, maar we stelden ons toch al vragen bij de regenberichten die we eerder hadden opgevangen  ))4

Ik kan mij voorstellen dat één of een paar regenbuien zo'n droge woestijn niet genoeg kunnen bevochtigen om de bollen tot bloei aan te zetten? Een druppel op een hete plaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2016, 08:32:14 »
Colchicum pusillum. Die moet je niet over het hoofd zien he. Zo klein.

Droogte zal ze minder tot bloei aanzetten dan de temperatuur denk ik. Dus je gaat nog meer vinden denk ik.
Je zit aan de zuidkant van het Psiloritis massief. Daar is het veel droger en zonniger dan aan de noordkant.

Dat was het inderdaad, Gerrit : Colchicum pusillum en klein is die inderdaad - met een diameter van anderhalve tot 2 cm hoort hij in geen geval tot de grotere Colchi's.  ;D
En dat het er droog was, met een totaal gebrek aan regenval in de afgelopen maanden dat was ons inmiddels duidelijk geworden.
Maar waar er één is, zijn er meer zegt het spreekwoord van de plantenzoeker en dat gaf dus moed.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #17 Gepost op: 15 november 2016, 10:43:38 »
Deze eersteling, al stond die dan op straat, werd dus onmiddellijk vereeuwigd door een enthousiast expeditielid !  -2(

Maar, zoals gezegd : als er één staat, staan er meer,  was het devies.  Wij dus verder op zoek, maar in de directe omgeving van die éénling op de weg werd er verder niets gespot.

Rondkijkend in de omgeving besloten wij nog iets hoger op te rijden en een helling op het Westen of het Oosten op te zoeken in de hoop dat die wat minder heet was geweest en er bijgevolg daar al iets in beweging zou zijn gekomen. 
Dat bleek een goede zet, want eindelijk werd ons geduld beloond. Vanuit de auto reeds zagen wij vlakbij, op een berm, overgaand in een helling op het Noordwesten enkele kleine lilakleurige vlekjes : meer Colchicum pusillum !  Auto op zij en met zijn allen het veld in !

De eerste, eenzame exemplaren, in de berm vertoonden sterk hangende petalen - wellicht smachtend naar vocht ? (foto 2)

Wat hoger op de helling werden ze wat talrijker (foto 3) en stonden ze er wat vrolijker bij - nergens echter de massa's die er ongetwijfeld nog ondergronds verborgen zitten, wachtend op vocht en koelte.

Er werden ook mooiere exemplaren gespot, die ook (kleine) variaties lieten zien in kleur van licht tot donkerder.(foto 4)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2016, 10:57:50 »
Nog wat meer Colchicum pusillum - toch een mooi plantje ! (1)

Behalve de Collchicum moest er toch nog meer te vinden zijn dachten wij en de hele helling uitkammend kregen we uiteindelijk verspreide exemplaren van nog een soort te zien : de tere Narcissus serotinus. (2-3-4)  Telkens eenzame bloemen, nooit twee stuks of meer bij elkaar.  Meer en meer werd het ons duidelijk dat dit de allereerste pioniers die waren boven gekomen dit seizoen - ook zonder water waren ze op gang gekomen.  Zonder twijfel zaten nog vele exemplaren ondergronds verscholen, wachtend op betere tijden.  Het zou dus zoeken blijven voor ons, groepen die ons van verre stonden toe te lachen zouden wij dit jaar niet vinden.  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #19 Gepost op: 15 november 2016, 12:38:20 »
Wat me opvalt bij Colchicum pusillum is het ontbreken van beginnend blad. Dit hoort eigenlijk bij deze soort. Op mijn foto's van verleden jaar aan de noordkant van de Psiloritis bergen hebben al deze plantjes dat. Het wijst er, denk ik op, dat ze tegen hun "zin" in in bloei komen. De energie voor de aanmaak van blad gebruiken ze voor de voortplanting. Blad, voor de instandhouding van het individu komt later wel. Zo is mijn theorie. Grappig is ook dat de plantjes gretig bezocht worden door hun bestuivers. Dezelfde beestjes zie ik op mijn plantjes.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #20 Gepost op: 15 november 2016, 12:50:45 »
Narcissus serotinus zagen wij ook nooit in grote aantallen. Ik vond het eerder een vrij zeldzaam plantje.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #21 Gepost op: 15 november 2016, 12:54:36 »
Frankie, mijn vrouw zou ZEKER mogen meegaan!

Hmm het correct inplannen van een botanisch tripje om de hoofdbloei te zien lijkt me toch zeer moeilijk. Ondanks dat het je al zeker 2 toppers gezien en ongetwijfeld nog veel meer.
Zeker Narcissus serotinus vindt ik ontzettend mooi.
The show can go on zou ik zeggen  ((12

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #22 Gepost op: 15 november 2016, 13:18:59 »
Wat me opvalt bij Colchicum pusillum is het ontbreken van beginnend blad. Dit hoort eigenlijk bij deze soort. Op mijn foto's van verleden jaar aan de noordkant van de Psiloritis bergen hebben al deze plantjes dat. Het wijst er, denk ik op, dat ze tegen hun "zin" in in bloei komen. De energie voor de aanmaak van blad gebruiken ze voor de voortplanting. Blad, voor de instandhouding van het individu komt later wel. Zo is mijn theorie. Grappig is ook dat de plantjes gretig bezocht worden door hun bestuivers. Dezelfde beestjes zie ik op mijn plantjes.
C. pusillum bloeit inderdaad zonder of met net ontluikend blad.  Dit in tegenstelling met C. cretense die op grotere hoogte groeit.

Je stelling over bloeien en bladvorming kan ik niet bevestigen maar wat me wel opvalt is dat herfstbloeiers meestal zonder blad en winter/lentebloeiers met blad bloeien.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #23 Gepost op: 15 november 2016, 14:33:58 »
In bijlage de foto om eea te bewijzen. Colchicum pusillum 13-10-2015, Heuvels richting Psiloritis massief ong. 400m.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #24 Gepost op: 15 november 2016, 16:58:23 »
Je theorie over het niet schietend blad bij onze vondsten zou wel eens kunnen kloppen Gerrit.  Hun bloei in de dit jaar zeer barre omstandigheden lijkt inderdaad op overlevings- en voortplantingsdrang ondanks het water gebrek - voor het blad zien ze later wel of dat nog lukt.  Overigens een heel mooie foto die je hier laat zien !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #25 Gepost op: 15 november 2016, 17:03:12 »

Hmm het correct inplannen van een botanisch tripje om de hoofdbloei te zien lijkt me toch zeer moeilijk. Ondanks dat het je al zeker 2 toppers gezien en ongetwijfeld nog veel meer.
Zeker Narcissus serotinus vindt ik ontzettend mooi.
The show can go on zou ik zeggen  ((12

Het tijdstip van de hoofdbloei treffen is een echte loterij Ruben.  Eind oktober en begin november is eigenlijk al vrij laat... en toch waren we te vroeg.  De foto van Gerrit werd op een 15 oktober gemaakt en toont een goed ontwikkelde plant, wij waren volle 2 weken later en zie... enkel een aantal voorlopers.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #26 Gepost op: 15 november 2016, 19:23:15 »
Een tweede gekende vind(zoek)plaats - de helling rechts op de voorgrond van foto 1 onderaan - bleek even later even droog en troosteloos - geen spoor van ontluikend groen van de kop opstekende Crocussen, Colchicums of andere Narcissen  ???  Nadat ook een derde locatie even hopeloos door de zon geblakerd, uitgestorven leek, begonnen we ons stilaan ernstig vragen te stellen.  Neen, wanhoop was er nog niet, maar toch ! (foto 2 onderaan)  Behalve opgedroogde, stekelige halfhoge struikjes was er absoluut niets, al bood het desolate, woeste, ruwe landschap wel enig soelaas. (foto 3 onderaan)

Na nog een aantal vruchteloze haltes langs de weg, plots dit.

(Link naar bijlage)

Midden de rijweg !  :o  De hoop was weer gewekt, het optimisme ging met rukken de hoogte in, al bleef de ongelofelijk droge ondergrond ons wel met onzekerheid vervullen.

 

Heel spannend verhaal Luc , ik kijk uit naar het vervolg ......
Een eerste bloem midden op de rijweg ?  -5(   Dus als ik goed begrijp heb je daar een goeie 4 x 4 jeep nodig om daar rond te rijden op onverharde wegen ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #27 Gepost op: 15 november 2016, 19:35:11 »
Nog wat meer Colchicum pusillum - toch een mooi plantje ! (1)

Behalve de Collchicum moest er toch nog meer te vinden zijn dachten wij en de hele helling uitkammend kregen we uiteindelijk verspreide exemplaren van nog een soort te zien : de tere Narcissus serotinus. (2-3-4)  Telkens eenzame bloemen, nooit twee stuks of meer bij elkaar.  Meer en meer werd het ons duidelijk dat dit de allereerste pioniers die waren boven gekomen dit seizoen - ook zonder water waren ze op gang gekomen.  Zonder twijfel zaten nog vele exemplaren ondergronds verscholen, wachtend op betere tijden.  Het zou dus zoeken blijven voor ons, groepen die ons van verre stonden toe te lachen zouden wij dit jaar niet vinden.  ((--11

Mooi om te zien Luc , alvast twee leuke bolgewasjes .........
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #28 Gepost op: 15 november 2016, 20:39:33 »
Frankie, mijn vrouw zou ZEKER mogen meegaan!

Hmm het correct inplannen van een botanisch tripje om de hoofdbloei te zien lijkt me toch zeer moeilijk. Ondanks dat het je al zeker 2 toppers gezien en ongetwijfeld nog veel meer.
Zeker Narcissus serotinus vindt ik ontzettend mooi.
The show can go on zou ik zeggen  ((12

Wacht maar tot ze een paar keer is meegegaan...dan 'klappen' we nog eens,  ;)

't Is nooit makkelijk om planten op hun hoogtepunt aan te treffen. Het hangt van zoveel factoren af. Teleurstellingen moeten altijd ingecalculeerd worden anders is de teleurstelling des te groter.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #29 Gepost op: 15 november 2016, 21:18:12 »
genieten van wat je tegenkomt Luc.
Ja op de knieën voor de betere foto's.
dat doe ik ook graag