Auteur Topic: Coniferenweelde.  (gelezen 5289 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #15 Gepost op: 18 december 2016, 20:21:30 »
Gisteren op de doe-dag een workshop gevolgd over het enten van coniferen en nu dit weer....
kan geen toeval zijn, iemand wil, dat ik mij meer ga bezighouden met coniferen.

Heel mooi Frankie!

Ja, Gerard, zo hoort het, hé, dat de ene de andere aansteekt.
Ik moet zeggen, tot dit voorjaar was ik ook altijd geneigd om een teveel aan coniferen te weren uit de tuin, vooral ook omdat ik nooit goed wist, welke echt geschikt waren voor de rotstuin. In Tsjechië heb ik gezien dat ze verdomd mooi kunnen staan en iets later in deze tuin heb ik dan nog eens heel degelijk advies gekregen. Ik heb mij dan ook al één en ander aangeschaft.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #16 Gepost op: 18 december 2016, 20:26:07 »
Een absolute topper die ik in deze tuin leerde kennen is deze Abies delavayi 'Buchanan' . Een traaggroeiende plant met opvallende uitlopende loten. De bovenkant van de naalden is prachtig donkergroen en contrasteert met de zilverkleurige onderkant. (foto 1 en 2) Een echte 'musthave'.
Abies procera 'Blaue Hexe' (foto 3 en 4) is een echte klassieker met een opvallende blauwe kleur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #17 Gepost op: 18 december 2016, 20:33:36 »
Zegt deze plant je niks, Luc G, deze heet Abies pinsabo 'Pedro'?

In Tsjechië waren we gecharmeerd door een den met de naam Abies pinsabo 'glauca'. Weet je nog?
Deze 'Pedro' is een langzaam groeiende heksenbezem die zeer gedrongen blijft. Hij heeft echter ook die kenmerkende 'hoekige' takjes, echt een superding, behoorlijk zeldzaam, maar beslist de moeite om naar op zoek te gaan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #18 Gepost op: 18 december 2016, 21:36:51 »
Heel mooie tuin , Frankie . Inderdaad , ( kleine ) coniferen geven structuur aan de rotstuin , geven zeker een meerwaarde aan het algemeen uitzicht . Bedankt voor deze schitterende beelden , ik volg verder mee .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #19 Gepost op: 19 december 2016, 08:36:20 »
Zegt deze plant je niks, Luc G, deze heet Abies pinsabo 'Pedro'?

In Tsjechië waren we gecharmeerd door een den met de naam Abies pinsabo 'glauca'. Weet je nog?
Deze 'Pedro' is een langzaam groeiende heksenbezem die zeer gedrongen blijft. Hij heeft echter ook die kenmerkende 'hoekige' takjes, echt een superding, behoorlijk zeldzaam, maar beslist de moeite om naar op zoek te gaan.

Ja Frankie, die zegt me zeker iets.  We werden daar toen wel door meer wonderlijke dwergconiferen gecharmeerd !  Die Pedro is inderdaad heel aantrekkelijk.  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2016, 18:55:45 »
Ja Frankie, waar heb je dit juweeltje van een tuin opgeduikeld ? En dan nog zo dichtbij. Dit spreekt me vooral aan omdat bij mij de coniferen ook een prominente rol innemen in de rotstuin. Daar zou ik toch ook eens een bezoekje willen brengen. En er is zelfs nog plaats in de tuin over voor nieuwe aanplantingen !
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #21 Gepost op: 19 december 2016, 22:18:50 »
Ja Frankie, waar heb je dit juweeltje van een tuin opgeduikeld ? En dan nog zo dichtbij. Dit spreekt me vooral aan omdat bij mij de coniferen ook een prominente rol innemen in de rotstuin. Daar zou ik toch ook eens een bezoekje willen brengen. En er is zelfs nog plaats in de tuin over voor nieuwe aanplantingen !

Ja Filip, niet alleen in Tsjechië is er een 'hidden valley'  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #22 Gepost op: 20 december 2016, 20:31:17 »
Heel mooie tuin , Frankie . Inderdaad , ( kleine ) coniferen geven structuur aan de rotstuin , geven zeker een meerwaarde aan het algemeen uitzicht . Bedankt voor deze schitterende beelden , ik volg verder mee .....

Sommige van die boompjes zijn echte juweeltjes, Danny.
Hier nog enkele van die kleinoden:

Picea glauca 'Burning Well' (foto 1)
Chamaecyparis pisifera 'Tsukomo' (foto 2)
Cryptomeria 'Crenzo' (foto 3 en 4)

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #23 Gepost op: 20 december 2016, 20:37:16 »
Cedrus libani brevifolia 'Kenwith' (foto 1 en 2) is beslist een opvallend conifeertje in de rotstuin.
Taxus baccata 'Micro' (foto 3) groeit heel traag en smal zuilvormig. Zeer mooi ding!
Pinus mugo 'Koemans Frans' (foto 4) is super traag en bijgevolg super zeldaam.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #24 Gepost op: 20 december 2016, 20:44:07 »
Abies koreana 'Icebreaker' is eveneens wat je noemt erg opvallend. De onderkant van de donkere naalden is zilverkleurig. Doordat de naalden gedraaid zitten is deze zilverkleur goed merkbaar. Ondertussen is deze schitterende cultivar uitgegroeid tot een echte klassieker en is goed verkrijgbaar.

De eigenaar merkt op dat alle cultivars van Abies koreana zeer geschikt zijn voor tuingebruik en meestal geen last hebben van ziektes of extreme weersomstandigheden, wat bij cultivars en soorten van het geslacht Picea wel eens het geval is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #25 Gepost op: 21 december 2016, 17:06:13 »
Inderdaad Frankie,

wij hebben al verschillende Piceatjes verloren door lange droogte maar nog geen Abies (koreana). Dat heb je met slechts 1 x water geven hé.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Coniferenweelde.
« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2016, 22:05:33 »
Inderdaad Frankie,

wij hebben al verschillende Piceatjes verloren door lange droogte maar nog geen Abies (koreana). Dat heb je met slechts 1 x water geven hé.

Picea is gevoeliger voor droogte dan de vele andere geslachten, Filip. Bovendien moeten de struikjes regelmatig 'gekuist' worden. D.w.z., alle dode naaldjes binnenin moeten er uit om narigheid te voorkomen.
Abies is veel toleranter en geschikter voor ons wisselvallige laaglandklimaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen