Auteur Topic: Plots afsterven van Daphnes  (gelezen 7852 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Plots afsterven van Daphnes
« Reactie #15 Gepost op: 24 november 2011, 14:38:19 »
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=321.msg10131#msg10131

Hier is mijn Daphne arbuscula nog in alle glorie te zien. Op de foto staat de zielepiet er nu zo bij. Toch nog maar geprobeerd te redden wat er te redden valt.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2011, 16:35:00 door Gerrit Eijkelenboom »

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Plots afsterven van Daphnes
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2011, 17:05:20 »
Correct Luit, ik heb zeer slechte ervaring met geente Daphne's. Vaak ook omdat de verkeerde onderstam is gekozen. Gestekte planten zijn altijd in het voordeel.
Natuurlijk zijn niet alle Daphne's even makkelijk te stekken. D. arbuscula echter is voor mij de makkelijkst te bewortelen soort.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Plots afsterven van Daphnes
« Reactie #17 Gepost op: 25 november 2011, 20:53:26 »
Gerrit en iedereen natuurlijk....

Jouw plek voor de Trog is zeker niet ideaal,de ervaring leert toch wel dat de meesten Daphnes niet houden van 'lekwater' van afdakjes,Bomen e.d,trouwens voor de meesten van onze geliefde Alpines is het niet aan te bevelen. Een plek waar de wind! met name vrij spel heeft om de boel droog te waaien is zeker aan te bevelen.
Nu nog verplanten zou wel kunnen maar uitspoelen niet meer,wij planten hier door tot de vorst echt in de grond zit.  Maar voor zieke planten is er herstelgroei voor de winter nodig en dat lukt niet meer nu.

Als in jouw trog andere planten zitten als Daphne hoeft het inderdaad niet zo te zijn dat deze ook ziek worden.  De werking van schimmels,bacterien en parasieten is nog steeds erg onduidelijk zeker als het om ziekte verwekkende zaken gaat.  Ik zou inieder geval jouw trog een andere plek geveb deze winter.

Overigens,misschien wat verwarrend..........het lijkt erop dat jouw Daphne gewoon kapot is gegaan van een te vochtige wortelvoet en niet zozeer door verwelkingziekte,het is wel een vorm van verwelking maar het hoeft niet onder invloed van parasieten te zijn.   Vaak zien we met name in Troggen en kuipen dat de afvoer dichtslibd e.d en dat 'kruidachtige' planten met grote celmembramen hier erg last van hebben.  Dit lijkt mij aannemelijk ook gezien jouw foto.  Hebben hier hetzelfde gehad met een serie Troggen met voornamelijk moeilijke Saxifraga's die veel te vochtig bleven.  Troggen zijn prima maar zorg voor een erg goede afvoer die niet kan dichtslibben.

Wat betrefd de Enten....dit geldt bijna voor alle enten.....er wotdt toch een andere celstructuur op elkaar gezet...mijn ervaring is dat ook nu weer de wat kruidachtige planten het veel moeilijker hebben als ent en bijvoorbeeld hexenbezem sterker zijn,maar nu ook weer zorg voor een geweldig goede standplaats met name in Troggen.
We hebben hier erg veel enten,die in de open tuin doen het prima die in Troggen slecht,we hebben nu dus geen heestertjes,conifeertjes e.d meer in troggen staan.

Wat een lap tekst he! :-X

                                                Bart
                                                alpigena

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Plots afsterven van Daphnes
« Reactie #18 Gepost op: 25 november 2011, 22:23:22 »
Veel om over na te denken.
Dank je wel voor die lap tekst Bart.
De standplaats voor en trog, dat is een moeilijke zaak. In de mijne wilde ik vooral planten die niet te veel zon willen. Sanguinaria, Epimedium, Primula marginata, ea., varentjes. Daar hoort deze Daphne dus niet bij. Dat is me duidelijk. Dus mogelijk geen verwelkingsziekte, maar wortelrot. Ja, heel goed mogelijk. We hadden een zeer natte zomer.
Je moet van een trog volgens mij ook vaak de aarde vervangen. De bodemstructuur verdicht na een paar jaar en alle voeding is uit het medium inmiddels weggespoeld. En aarde vervangen, dat is iets wat je wel wil uitstellen. En dat heestertjes en de halfheesters het moeilijk hebben in een trog kan ik mij goed voorstellen. Maar dan denk ik terug aan de troggen bij Ger. Maar of hij Daphnes in de troggen heeft? Wel conifeertjes.


Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Plots afsterven van Daphnes
« Reactie #19 Gepost op: 25 november 2011, 23:05:59 »
Gerrit,

Afgelopen maand hebben we hier bijna 30 troggen leeggehaald en de planten in de rotstuin gezet.
Hebben nu nog maar een stuk of 10 troggen die volgeboord zitten met gaten en erg veel grof materiaal onder in de trog voor de afvoer.
Ben een beetje uitgek*kt met die troggen,veel te veel werk,ook in de zomers.
Het wil allemaal wel maar het klopt wat jij zegt,Troggen moeten regelmatig 'opgefrist' worden en we hebben daar hier toch niet echt de tijd voor.

Grappig is dat 28 december ik juist een workshop houdt in Utrecht op de 'Doedag' over Beplanten van Tufsteen en beplanten van Troggen! :-[
Maar kunnen we mooi dit 'item' aanhalen!

Ik ken idd ook enkele mensen met prachtige troggen en dan is het ook leuk,maar de standplaats en de vulling zijn erg belangrijk.

                                    Bart
                                    alpigena 
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Plots afsterven van Daphnes
« Reactie #20 Gepost op: 27 november 2011, 11:20:40 »
Als liefhebber en amateurtje is al dat gedoe met troggen niet zo erg, tijd is het probleem niet. Je creeert wel mooie mini-landschapjes. Maar als ik die aantallen zie waar jij het over  heb, ligt dat wel even anders.

Ik kom zeker op de 'doe-dag' en dan schuif ik meteen bij jouw bijdrage over dit onderwerp aan. Tot dan.

Gerrit.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Plots afsterven van Daphnes
« Reactie #21 Gepost op: 28 november 2011, 08:57:45 »
Veel om over na te denken.
Dank je wel voor die lap tekst Bart.
De standplaats voor en trog, dat is een moeilijke zaak. In de mijne wilde ik vooral planten die niet te veel zon willen. Sanguinaria, Epimedium, Primula marginata, ea., varentjes. Daar hoort deze Daphne dus niet bij. Dat is me duidelijk. Dus mogelijk geen verwelkingsziekte, maar wortelrot. Ja, heel goed mogelijk. We hadden een zeer natte zomer.
Je moet van een trog volgens mij ook vaak de aarde vervangen. De bodemstructuur verdicht na een paar jaar en alle voeding is uit het medium inmiddels weggespoeld. En aarde vervangen, dat is iets wat je wel wil uitstellen. En dat heestertjes en de halfheesters het moeilijk hebben in een trog kan ik mij goed voorstellen. Maar dan denk ik terug aan de troggen bij Ger. Maar of hij Daphnes in de troggen heeft? Wel conifeertjes.


Gerrit, mijn ervaring is om de natuur over de jaren zijn gang te laten gaan en niet te veel te rommelen met troggen.
In de troggen die hier aangeplant zijn (minimaal 15 jaren geleden), zijn misschien op een paar planten na, die om welke reden dan ook zijn dood gegaan, vervangen voor een andere plant of soort. Een maal per jaar in het voorjaar licht bijmesten is hier ruim voldoende. Mooie compacte planten en rijke bloei zijn het gevolg.
Ook Daphnes hebben het het uitstekend naar hun zin in de trog. Wel natuurlijk selekteren op de kleine soorten. Daphne soorten die hier in de trog staan zijn. Daphne arbuscula 'Alba', Daphne cneorum 'Kripicka' (zeer kleine cneorum vorm ) Daphne petraea 'Grandiflora', Daphne petraea 'Lydora' en de prachtige compacte Daphne arbuscula 'Muran'.
Al deze soorten zijn door de jaren alleen maar mooier geworden, dus nogmaals mijn advies niet te veel bezig zijn met troggen maar wel veel geduld hebben.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Plots afsterven van Daphnes
« Reactie #22 Gepost op: 28 november 2011, 10:07:10 »
Ik denk dat je de nagel op de kop slaat Ger !  ((14
Ongetwijfeld is een goede selectie van de juiste planten die geschikt zijn voor troggen en voor het compost dat je er in vult (zuur of kalkachtig) van doorslaggevende aard om mooie troggen als eindresultaat te hebben !  En ook voor "geduld" zou ik een lans breken ...   --9
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Plots afsterven van Daphnes
« Reactie #23 Gepost op: 28 november 2011, 17:21:59 »

In de troggen die hier aangeplant zijn (minimaal 15 jaren geleden), zijn misschien op een paar planten na, die om welke reden dan ook zijn dood gegaan, vervangen voor een andere plant of soort. Een maal per jaar in het voorjaar licht bijmesten is hier ruim voldoende. Mooie compacte planten en rijke bloei zijn het gevolg.


Ik was in de zomer in je tuin Ger en heb de troggen aanschouwd en ik moet onderschrijven wat je zegt. Prachtige planten, waarvan niets bloeide omdat het augustus was. Een standplaats midden in je tuin.
Maar mag ik misschien hier zeggen, dat je wel iets afweet van planten en hun verzorging en dat je 'groene vingers' hebt is een understatement. Dat zeg ik, omdat het wellicht wat minder gemakkelijk is dan zoals je het stelt. Ik zie troggen, zoals in de 'Tuinen van Appeltern' en in de Botanische tuin van Utrecht, waar niet naar omgekeken wordt en die er niet uitzien.

Bedankt voor je bijdrage. Ik zal er mijn voordeel mee doen. De jarenlange ervaring van mensen zoals jij en Bart zijn heel belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2011, 17:36:02 door Gerrit Eijkelenboom »

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Plots afsterven van Daphnes
« Reactie #24 Gepost op: 28 november 2011, 19:16:00 »

In de troggen die hier aangeplant zijn (minimaal 15 jaren geleden), zijn misschien op een paar planten na, die om welke reden dan ook zijn dood gegaan, vervangen voor een andere plant of soort. Een maal per jaar in het voorjaar licht bijmesten is hier ruim voldoende. Mooie compacte planten en rijke bloei zijn het gevolg.


Ik was in de zomer in je tuin Ger en heb de troggen aanschouwd en ik moet onderschrijven wat je zegt. Prachtige planten, waarvan niets bloeide omdat het augustus was. Een standplaats midden in je tuin.
Maar mag ik misschien hier zeggen, dat je wel iets afweet van planten en hun verzorging en dat je 'groene vingers' hebt is een understatement. Dat zeg ik, omdat het wellicht wat minder gemakkelijk is dan zoals je het stelt. Ik zie troggen, zoals in de 'Tuinen van Appeltern' en in de Botanische tuin van Utrecht, waar niet naar omgekeken wordt en die er niet uitzien.

Bedankt voor je bijdrage. Ik zal er mijn voordeel mee doen. De jarenlange ervaring van mensen zoals jij en Bart zijn heel belangrijk.

Natuurlijk Gerrit hebben troggen ook onderhoud nodig. Die troggen die je dan bedoelt die er niet uitzien, missen dan ook dat onderhoud, en als onkruiden dan de overhand nemen is er in de kortste tijd niet veel moois meer te ontdekken. Nee, wat ik wil zeggen is: een goede plantkeuze maken vooraf en aangepast aan "zeer belangrijk zoals Luc ook aangeeft", een kalkrijk of zuur medium. Onderhoud is altijd nodig, maar nogmaals als planten zich gelukkig voelen, moet men de planten de tijd gunnen om zich te ontwikkelen en als het goed is gaat dat gelukkig heel erg langzaam.