Auteur Topic: Merels  (gelezen 13537 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Merels
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2011, 12:41:23 »
Bedankt, Marc, voor de tip! En het ziet er nog niets eens zo verkeerd uit. Misschien moet ik dat ook maar eens proberen. Ik heb het idee dat de merels steeds in hetzelfde hoekje van de tuin aan het wroeten zijn, dus dan zijn de kosten ook nog te overzien. En dan kan het kooitje in het voorjaar ook nog voorzien worden van een fijnmazig netje tegen Narcisvliegen  ((12.
Trouwens, het is te hopen dat de merels niet ook met jouw labeltjes aan de haal gaan ;D  
« Laatst bewerkt op: 27 december 2011, 12:49:53 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re:Merels
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2011, 13:29:23 »
Men kan ook dezelfde bescherming maken met enkele wilgscheuten:niet te leelijk en volledig gratis.
Tegen de etiketten dieven(hier vooral eksters):ze volledig in de grond steken(dan zijn ze ook UV beschermd) en de plaats aantonen met een steentje(ook nog mooier)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Merels
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2011, 17:13:14 »
Goede tips, Jan. In een rotstuin moet je het etiket dan wel aanduiden met een speciaal steentje  ;)
Er bestaan ook leistenen etiketten, die worden hier met rust gelaten en zijn ook wel esthetisch meer verantwoord!

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Merels
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2011, 17:37:55 »
Er bestaan ook leistenen etiketten, die worden hier met rust gelaten en zijn ook wel esthetisch meer verantwoord!
Wim, ik wist niet dat er leistenen etiketten bestaan !lijkt me wel wat - waar haal je dat ? of maak je ze zelf ? hoe schrijf je erop ?hoe lang blijft het goed leesbaar ? Heb je soms een foto van jouw etiketten in de tuin?
gr
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Merels
« Reactie #19 Gepost op: 27 december 2011, 17:56:10 »
Er bestaan ook leistenen etiketten, die worden hier met rust gelaten en zijn ook wel esthetisch meer verantwoord!
Wim, ik wist niet dat er leistenen etiketten bestaan !lijkt me wel wat - waar haal je dat ? of maak je ze zelf ? hoe schrijf je erop ?hoe lang blijft het goed leesbaar ? Heb je soms een foto van jouw etiketten in de tuin?
gr
Lily-Anne

Lily-Anne,

ik ken mensen die ze zelf maken en heb er van haar eens een honderdtal gekregen. Maar ik geloof dat ze daar nu mee gestopt is. Je kan ze ook kopen (ik heb mijn eerste etiketten gekocht bij "The Essentials Company") maar die zijn wel duur. Dus misschien ga ik, de volgende keer dat ik in de Ardennen passeer, eens wat leisteen verzamelen  ;). Ik gebruik een "White Marker" om er op te schrijven, das een soort witte verf. Mijn oudste zijn nu 3 jaar en ze zijn nog steeds perfect leesbaar. Ik zal de volgende dagen eens een foto maken van zo'n leistenen etiket....

Link naar de leistenen etiketten van "The Essentials Company": http://www.essentialscompany.co.uk/Slate_Labels.html
Link naar de verf-stiften van "The Essantials Company": http://www.essentialscompany.co.uk/Markers.html

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Merels
« Reactie #20 Gepost op: 27 december 2011, 18:05:19 »
prima idee - als ik nog eens in het containerpark kom en leisteen afval zie !!!!! Allen het in vorm zagen nu nog oplossen ?? slijpschijf ? dremel ?
gr L.A

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 428
Re:Merels
« Reactie #21 Gepost op: 27 december 2011, 22:34:48 »
Sven
de basket overspannen met een netje of nylonkous tegen de narcisvlieg had ik nog niet aan gedacht goeie tip  Sven
Bedankt  ((14
Marc

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Merels
« Reactie #22 Gepost op: 28 december 2011, 08:54:00 »
prima idee - als ik nog eens in het containerpark kom en leisteen afval zie !!!!! Allen het in vorm zagen nu nog oplossen ?? slijpschijf ? dremel ?
gr L.A

Ik denk dat je best een slijpschijf gebruikt daarvoor...alleen opletten voor de vingers!!!

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Merels
« Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2012, 20:56:30 »
Vandaag mijn peatbedden weer merelproof gemaakt, in de aardbeien-netten kwamen in de loop der jaren scheuren en gaten. En de familie merels die bij ons huizen vlogen via de gaten onder het net. Ik heb altijd al een aardbeien-net over de peatbedden want anders houd ik niets over. Ik heb hier een hele familie die er van houd om de hele boel om te ploegen, om aan voedsel te komen spitten ze complete planten eruit. Ik gebruik een zwart aardbeien-net (deze valt het minst op)  met hier en daar een bamboe-stok. Niet het mooist maar wel effectief, en na een poosje wen je er aan. En trouwens veel mensen hebben een volliere om vogels in te houden, en ik om ze er uit te houden.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Merels
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2012, 23:29:45 »
Tja, merels, 't zijn kerels.
Ik ben al diverse malen tegengekomen dat rotsplanten op een ruwe manier uit hun plekje getrokken worden en daar dan zielig en wortelloos een halve meter verder liggen te verkommeren.
Het betreft hier meestal Saxifraga's, dat valt soms nog mee omdat er nog meestal wat wortels aanhangen. Ik heb al een paar keer Androsace hirtella  in een steen uitgeplant, de plant groeit en bloeit en staat een jaartje in de steen en plots krijgt een of andere merel goesting om te kijken of er wat beestjes onder het plantje zitten en hup, de Androsace ligt op zijn rug. De natuur is soms wreed en de een zijn brood is soms de andere zijn dood.
Vanaf nu bescherm ik mijn Androsace soorten die in potten staan met een net of met kippengaas. Maar over mijn rotstuin doe ik dat niet, het zou geen zicht zijn.


Leiomerus

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Merels
« Reactie #25 Gepost op: 20 februari 2012, 16:06:27 »
Hier, zoals beloofd een foto van een leistenen etiket in de tuin!

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Merels
« Reactie #26 Gepost op: 20 februari 2012, 16:38:30 »
Ik vind jouw methode van labelen mooi passen bij een rotstuin Wim.
Dit is onze methode. Een metalen plaatje met slagletters.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Merels
« Reactie #27 Gepost op: 20 februari 2012, 16:45:54 »
Ik vind jouw methode van labelen mooi passen bij een rotstuin Wim.
Dit is onze methode. Een metalen plaatje met slagletters.

Dat is ook wel een goede (en duurzame) methode, Lida!

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Merels
« Reactie #28 Gepost op: 20 februari 2012, 20:35:02 »
bedankt Wim voor de foto van het leistenen naamplaatje - het geeft zeker inspiratie
gr
Lily-Anne

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Merels
« Reactie #29 Gepost op: 20 februari 2012, 21:02:03 »
Goede avond deze avond,

De beste en meest onzichtbare methode om de naamgeving van rotsplanten (en ook andere) in goede banen te leiden, is volgens mij :
1/ een schets maken op papier van de rotspartij met de plantennamen netjes genoteerd, aan de hand van de voorhanden zijnde naamkaartjes of als je een fantastisch geheugen hebt, zo uit de losse hand
2/ de naamkaartjes netjes verbergen onder een stukje steen, dicht bij de plant, zelf te verkiezen, ofwel links, ofwel rechts, of onder, of boven, als je maar consequent bent
3/ neem een digitale foto van het geheel, of van een stuk van het geheel als het geheel te groot is, en zet netjes de plantennamen via een fotobewerkingsprogramma op je computer op de foto en maak een aantal digitale kopies

Op deze manier wordt je rotstuin niet ontsierd door talloze labels en hoef je je geen zorgen te maken als het label verdwijnt of onleesbaar wordt.
Komen er nieuwe rotsplanten bij, dan maak je gewoon een nieuwe foto. Ook handig als je dit jaar na jaar doet, om te zien hoe de planten evolueren.
Ik neem zelfs een foto van potjes waarin rotsplanten gezaaid zijn, want ik ben ook al tegengekomen dat die lieve vogeltjes ook wel willen spelen met die etiketten.

Groeten van Leiomerus
www.rots-plant.be  -  website over juwelen