Auteur Topic: Dactylorhiza  (gelezen 113517 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dactylorhiza
« Reactie #450 Gepost op: 4 juni 2019, 21:47:01 »
Merci voor de complimenten ....

Ik heb hier in de tuin blijkbaar de nodige schimmels die het toelaat deze planten in leven te houden .
Ik heb ook al spontane zaailingen van maculata en vooral fuchsii mogen verwelkomen .
Inderdaad Kris , D.maderensis is een synoniem , het is eigenlijk D.foliosa . ( De veelbladige orchis ) .
Moeilijk te zeggen of het een echte is maar lijkt er in ieder geval goed op ?
Ik lees hier in Landwehr : komt voor in moerassen en vochtige plaatsen in lichte bossen .
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dactylorhiza
« Reactie #451 Gepost op: 5 juni 2019, 08:04:31 »
 :o --6 --6 ((3Prachtig om zien Danny! Bedankt dat we even mogen mee genieten van jouw Dactylorhiza's!
Kan je een beetje zaad van. De D. Foliosa meebrengen naar volgende vergadering? Ik ben deze soort volledig kwijt en zou ze willen proberen zaaien .

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dactylorhiza
« Reactie #452 Gepost op: 5 juni 2019, 09:28:02 »
Merci voor de complimenten ....

Ik heb hier in de tuin blijkbaar de nodige schimmels die het toelaat deze planten in leven te houden .
Ik heb ook al spontane zaailingen van maculata en vooral fuchsii mogen verwelkomen .
Inderdaad Kris , D.maderensis is een synoniem , het is eigenlijk D.foliosa . ( De veelbladige orchis ) .
Moeilijk te zeggen of het een echte is maar lijkt er in ieder geval goed op ?
Ik lees hier in Landwehr : komt voor in moerassen en vochtige plaatsen in lichte bossen .

Het wordt stilaan een indrukwekkende verzameling daar in het Ieperse, Danny !  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dactylorhiza
« Reactie #453 Gepost op: 5 juni 2019, 20:12:44 »
:o --6 --6 ((3Prachtig om zien Danny! Bedankt dat we even mogen mee genieten van jouw Dactylorhiza's!
Kan je een beetje zaad van. De D. Foliosa meebrengen naar volgende vergadering? Ik ben deze soort volledig kwijt en zou ze willen proberen zaaien .

Ja hoor , geen probleem . Ik breng wat zaad mee Lily-Anne !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dactylorhiza
« Reactie #454 Gepost op: 5 juni 2019, 20:25:38 »
Merci voor de complimenten ....

Ik heb hier in de tuin blijkbaar de nodige schimmels die het toelaat deze planten in leven te houden .
Ik heb ook al spontane zaailingen van maculata en vooral fuchsii mogen verwelkomen .
Inderdaad Kris , D.maderensis is een synoniem , het is eigenlijk D.foliosa . ( De veelbladige orchis ) .
Moeilijk te zeggen of het een echte is maar lijkt er in ieder geval goed op ?
Ik lees hier in Landwehr : komt voor in moerassen en vochtige plaatsen in lichte bossen .

Het wordt stilaan een indrukwekkende verzameling daar in het Ieperse, Danny !  ((3

Ik probeer zoveel mogelijk Dactylorhiza planten te verzamelen Luc . Dit geslacht doet het hier niet
slecht . Ik probeer me meer en meer te concentreren op geslachten die ik over kan houden ......

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dactylorhiza
« Reactie #455 Gepost op: 21 mei 2020, 18:03:55 »
De eerste Dactylorhiza planten komen in bloei , wat vroeger dan vorig jaar . Traditioneel is dit hier Dactylorhiza alpestris , maar deze plant is voor een groot stuk opgegeten geweest door rupsen of ander ongedierte  --13
Dactylorhiza purpurella is daardoor de eerste bloeier , de kleur van deze bloem is echt bijzonder , zie foto 1 en 2

Ook deze vroege vorm van Dactylorhiza fuchsii begint er terug aan …...
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dactylorhiza
« Reactie #456 Gepost op: 22 mei 2020, 17:32:12 »
De eerste Dactylorhiza planten komen in bloei , wat vroeger dan vorig jaar . Traditioneel is dit hier Dactylorhiza alpestris , maar deze plant is voor een groot stuk opgegeten geweest door rupsen of ander ongedierte  --13
Dactylorhiza purpurella is daardoor de eerste bloeier , de kleur van deze bloem is echt bijzonder , zie foto 1 en 2

Ook deze vroege vorm van Dactylorhiza fuchsii begint er terug aan …...

Mooi hoor Danny !  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dactylorhiza
« Reactie #457 Gepost op: 23 mei 2020, 22:45:39 »
Prachtig Danny! Goed dat ze bij jou blijkbaar gemakkelijk  kunnen groeien ! Hier is de hoeveelheid dactylorhiza, tot mijn spijt sterk achteruit gegaan. Vermoedelijk heeft de droogte van de laatste jaren , daar toch wel een rol in gespeeld.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2020, 22:49:31 door Lily-Anne Vereecken »

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dactylorhiza
« Reactie #458 Gepost op: 24 mei 2020, 21:08:28 »
Prachtig Danny! Goed dat ze bij jou blijkbaar gemakkelijk  kunnen groeien ! Hier is de hoeveelheid dactylorhiza, tot mijn spijt sterk achteruit gegaan. Vermoedelijk heeft de droogte van de laatste jaren , daar toch wel een rol in gespeeld.

Ik mag niet klagen Lily-Anne , de meeste planten gaan er hier op vooruit , al moet ik ze regelmatig water bij geven wegens de te droge omstandigheden . Hou dit topic in de gaten , binnenkort post ik nog wat soortjes ……
Sinds ik een mengsel gebruik van grof zand , gezonde compost en heel veel vulcakorrels doen de meeste soortjes het hier heel goed .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dactylorhiza
« Reactie #459 Gepost op: 25 mei 2020, 19:41:15 »
Deze Dactylorhiza purpurella staat nu op zijn mooist

Alsook deze vorm van fuchsii
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dactylorhiza
« Reactie #460 Gepost op: 25 mei 2020, 19:45:22 »
Dactylorhiza x grandis ex. Sissinghurst is een snelgroeiende plant , staat hier pas sinds 2018
Ieper , West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Dactylorhiza
« Reactie #461 Gepost op: 25 mei 2020, 21:07:10 »
Heel mooi Danny. Bij mij staat ook zo’n grote orchidee Met gevlekt blad maar die is spontaan opgekomen, dus ik weet niet precies de naam.
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dactylorhiza
« Reactie #462 Gepost op: 25 mei 2020, 22:50:05 »
Dactylorhiza x grandis ex. Sissinghurst is een snelgroeiende plant , staat hier pas sinds 2018

Wat een mooie joekel, Danny, uw tuin is echt wel geschikt voor dit soort planten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dactylorhiza
« Reactie #463 Gepost op: 26 mei 2020, 20:05:52 »
Heel mooi Danny. Bij mij staat ook zo’n grote orchidee Met gevlekt blad maar die is spontaan opgekomen, dus ik weet niet precies de naam.

Een spontane zaailing in de tuin is altijd heel goed nieuws , Marc ! Dat betekent dat je de goeie bodemomstandigheden hebt . Het is soms wel moeilijk om de planten te determineren , het is uitzoeken in de historiek van wat er ooit in de tuin gestaan heeft of in de omgeving …….Zelfs met een goeie planten gids zijn er nog twijfels mogelijk wegens de grote variatie in bepaalde soorten en mogelijke kruisingen ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dactylorhiza
« Reactie #464 Gepost op: 26 mei 2020, 20:10:19 »
Dactylorhiza x grandis ex. Sissinghurst is een snelgroeiende plant , staat hier pas sinds 2018

Wat een mooie joekel, Danny, uw tuin is echt wel geschikt voor dit soort planten.

Ik mag niet klagen Frankie , al moet ik toegeven dat de hybrides het beter doen dan de soorten .
Ieper , West-Vlaanderen