Ik kan je uiteraard alleen maar bijtreden bij al de argumenten die je aanhaalt om aan de Forum discussies deel te nemen, Jan !

Het is nu eenmaal zoveel interessanter dan alleen maar toe te zien vanaf de zijlijn ! Alle aanmoedigingen voor mensen die zich beperken tot "lurken" zijn dan ook welkom.
Wat je laatste opmerking betreft ben ik niet 100 % zeker dat ik begrijp wat je bedoelt.
Als je probleem ligt bij de manier waarop het Forum is ingedeeld, dan kan ik hierover het volgende kwijt. Er is ooit geopteerd om de indeling "per onderwerp" aan te houden. We doen er heel hard ons best voor om het zo te houden en op die manier enige orde te bewaren om het opzoeken van informatie te vergemakkelijken. Plantensoort per plantensoort, schaduwplanten bij schaduwplanten, tufsteen bewoners bij tufsteen bewoners, beelden uit de tuin van Piet bij elkaar of hetzelfde uit de tuin van Paul, enz... Dit geeft uiteraard als gevolg dat de posts van alle auteurs binnen dit topic in chronologische volgorde door elkaar heen staan. Dit opzet helemaal omgooien, als we dat al zouden wensen, is dit totaal onbegonnen werk gezien de gigantische hoeveelheid informatie die intussen vergaard is.
De software van het Forum laat niet toe om "sorteringen" te doen zoals je die voorstaat. Zoals Bert vermeldt, maar dat had je ongetwijfeld al gezien, kan je via het profiel van een Forumlid diens posts oproepen, maar die komen dan chronologisch door, de recentste eerst, met alle topics door elkaar.
Via de zoekfunctie, boven rechts van de pagina, kan je dan weer op bepaalde kenwoorden gaan zoeken naar bepaalde onderwerpen in het board waarin je op dat moment ingelogd bent.
Dit Forum format is wat het is, het is zeker niet perfect en het heeft zijn beperkingen, maar het heeft ook zijn voordelen.
Hopelijk verduidelijkt dit een en ander.