Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 34026 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #645 Gepost op: 5 oktober 2023, 17:32:01 »
Fantastische beelden Danny, Kris en Herman !  De hoogdagen voor de najaarscrocussen zijn inmiddels in 'full swing'  -2( 

Dit groepje Crocus goulimyi heeft zichzelf uitgezaaid en is hier opgedoken middenin een oude pol van Gypsophila repens.  Uitstekend gezien, want op die manier krijgen de tere stengels wat steun in ons herfstig weer... (soms)  Let ook op de verschillende kleurschakeringen, nochtans komen de planten wellicht uit één enkele zaaddoos die daar terecht gekomen is.

Inderdaad Luc , het crocus seizoen komt goed op gang ......  Prachtig groepje goulimyi en heel natuurlijke standplaats !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #646 Gepost op: 5 oktober 2023, 17:36:44 »
Deze Crocus archibaldiorum bloeit hier voor het eerst in de tuin . Verkregen via de crocusgroep


 ( links ernaast staan er enkele kort gesteelde pulchellus )
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2023, 17:39:25 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #647 Gepost op: 5 oktober 2023, 17:52:14 »
Een eerste absolute favoriet is in aantocht . Vele jaren probeerde ik allerhande vormen uit van Crocus mathewii in de tuin en of bollenbed . Maar de resultaten waren te wisselvallig . Sinds vorig jaar kweek ik nu alle vormen van mathewii in pot ( vijvenmand) . Een eerste van 4 verschillende vormen staat nu in bloei , wat later komen ook nog de cv's uit mathewii aan bod .......

Een eerste vorm van Crocus mathewii is een ' alba ' vorm uit de stal van Janis . De soort echte mathewii begint naakt aan de bloei maar al snel komt het loof piepen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #648 Gepost op: 6 oktober 2023, 09:54:23 »
Een eerste absolute favoriet is in aantocht . Vele jaren probeerde ik allerhande vormen uit van Crocus mathewii in de tuin en of bollenbed . Maar de resultaten waren te wisselvallig . Sinds vorig jaar kweek ik nu alle vormen van mathewii in pot ( vijvenmand) . Een eerste van 4 verschillende vormen staat nu in bloei , wat later komen ook nog de cv's uit mathewii aan bod .......
Een eerste vorm van Crocus mathewii is een ' alba ' vorm uit de stal van Janis . De soort echte mathewii begint naakt aan de bloei maar al snel komt het loof piepen .....

Wel dat wil lukken Danny maar hier staat sinds gisteren ook de eerste mathewii in bloem ...Ook 1 van mijn absolute favorieten maar net zoals bij jou is dit hier geen makkelijke plant !Ik weet niet waaraan het ligt maar ik sukkel er min of meer toch al een aantal jaren mee. De foto's zijn van een nieuwe aanwinst van deze zomer . Mijn oudere bollen heb ik nog wel maar zijn door de jaren heen alleen maar veeeel kleiner geworden en ook een aantal afgestorven . Die zullen zeker niet gaan bloeien dit jaar en hopelijk krijg ik ze nog terug op de rails .Ik heb nu enkele nieuwe gekocht van verschillende bronnen ook met de hoop wat zaden te kunnen winnen . Ik vermoed dat deze soort ook niet te sterk mag uitdrogen en ook na de bloei wat koeler moet staan ? Ik heb er nu in stenen pot , plastic pot en vijvermandjes en ben dus op zoek naar de beste methode in onze tuin ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #649 Gepost op: 6 oktober 2023, 09:57:26 »
Crocus zubovii is er ook aan begonnen .Een aan speciosus gerelateerde soort en genoemd naar de welbekende Dimitri Zubov .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #650 Gepost op: 6 oktober 2023, 10:03:10 »
Dit is nog altijd voor mij zo een topper .......Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx. Iets meer dan een week vroeger dan vorig jaar en nog niet allemaal boven . Bloei wat meer ongelijkmatig dan vorig jaar zo te zien ...

Ondertussen in full swing ....
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2023, 10:07:25 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #651 Gepost op: 6 oktober 2023, 10:08:14 »
Ook Crocus goulimyi blijft goed verder doen ...
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2023, 10:16:27 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #652 Gepost op: 6 oktober 2023, 10:18:12 »
Een groepje banaticus in de rotstuin ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #653 Gepost op: 6 oktober 2023, 10:19:12 »
En de voorlopig laatste Crocus voor vandaag ...De eerste pulchellus open in de rotstuin .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #654 Gepost op: 6 oktober 2023, 17:46:21 »
Een eerste absolute favoriet is in aantocht . Vele jaren probeerde ik allerhande vormen uit van Crocus mathewii in de tuin en of bollenbed . Maar de resultaten waren te wisselvallig . Sinds vorig jaar kweek ik nu alle vormen van mathewii in pot ( vijvenmand) . Een eerste van 4 verschillende vormen staat nu in bloei , wat later komen ook nog de cv's uit mathewii aan bod .......
Een eerste vorm van Crocus mathewii is een ' alba ' vorm uit de stal van Janis . De soort echte mathewii begint naakt aan de bloei maar al snel komt het loof piepen .....

Wel dat wil lukken Danny maar hier staat sinds gisteren ook de eerste mathewii in bloem ...Ook 1 van mijn absolute favorieten maar net zoals bij jou is dit hier geen makkelijke plant !Ik weet niet waaraan het ligt maar ik sukkel er min of meer toch al een aantal jaren mee. De foto's zijn van een nieuwe aanwinst van deze zomer . Mijn oudere bollen heb ik nog wel maar zijn door de jaren heen alleen maar veeeel kleiner geworden en ook een aantal afgestorven . Die zullen zeker niet gaan bloeien dit jaar en hopelijk krijg ik ze nog terug op de rails .Ik heb nu enkele nieuwe gekocht van verschillende bronnen ook met de hoop wat zaden te kunnen winnen . Ik vermoed dat deze soort ook niet te sterk mag uitdrogen en ook na de bloei wat koeler moet staan ? Ik heb er nu in stenen pot , plastic pot en vijvermandjes en ben dus op zoek naar de beste methode in onze tuin ...

Mooie vorm met heel grote stijl , Kris ! Mooi te zien hoeveel variatie er ook binnen deze soort is ....
Ik denk ook wel dat mathewii niet te lang mag uitdrogen en koel moet staan . ook belangrijk is de luchtigheid van het mengsel , ik maak mijn mengsel met 50 % bims . In een luchtige vijvermand gaat het hier voorlopig goed nu , ik ben ook zaailingen aan het opkweken waarvan binnenkort de eerste zullen bloeien .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #655 Gepost op: 6 oktober 2023, 17:52:59 »
En de voorlopig laatste Crocus voor vandaag ...De eerste pulchellus open in de rotstuin .

mooie reeks , Kris !


Deze pulchellus  is waarschijnlijk ontsnapt  , staat in een groepje uitgebloeide krokussen ( goulimyi ) ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #656 Gepost op: 6 oktober 2023, 20:51:36 »
En de voorlopig laatste Crocus voor vandaag ...De eerste pulchellus open in de rotstuin .
mooie reeks , Kris !
Deze pulchellus  is waarschijnlijk ontsnapt  , staat in een groepje uitgebloeide krokussen ( goulimyi ) ?

Dank je Danny ...nee niet echt ontsnapt ...ik denk dat ze bij het planten door mekaar zijn geraakt .... :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #657 Gepost op: 8 oktober 2023, 20:25:12 »
Vandaag is het terug " krokuszondag" , prachtig weer en genieten maar van al wat bloeit ! een overzichtje .....

Deze groepjes Crocus pulchellus en Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx staan momenteel op een hoogtepunt

Crocus nudiflorus bloeit een tijdje verder ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #658 Gepost op: 8 oktober 2023, 20:30:19 »
Dit is de verrassing van de dag , een nieuwe ontdekking van een spontane zaailing van Crocus kotschyanus

Een tweede vorm van Crocus hatayensis begint er ook aan .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #659 Gepost op: 8 oktober 2023, 20:33:06 »
Ook Crocus tournefortii komt in bloei
Ieper , West-Vlaanderen