Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Alles over vermeerderen

Zaaien van rotsplanten

(1/93) > >>

Kris De Raeymaeker:
Vorig jaar had ik sommige zaden vrij laat ontvangen.Ik heb ze ook maar kunnen zaaien ergens in februari als de grootste kou al achter de rug was.
In een vrij omvangrijk deel van de potjes kwam er helemaal niets op .Ik heb ze in mei/juni opnieuw laten droog komen en droog weg gezet in de kas .In november heb ik de kisten opnieuw buiten gezet en blootgesteld aan alle weersomstandigheden ...Het heeft er op gesneeuwd dat het een lieve lust was.Ook de vorst kon zijn werk doen.Bij de vorige dooi zag ik dat er zaailingen kiemden .Ik heb dan 1 van de 2 kisten in de kas geplaatst.
Er staan nu inmiddels diverse soortjes te kiemen (Androsace,Edraianthus,Tanacetum ea...)
Nooit zaad te snel weg gooien ...

Luc Scheldeman:
Bij veel zaden is het van belang dat ze eerst een warmere periode doormaken waarin water kan inwerken op de zaadhuid met mogelijke kieminhibitoren. Pas daarna kan een koude periode zijn werk doen. Bovendien hebben een aantal soorten meer dan één koude periode nodig vooraleer hun zaden gaan kiemen.
Zeker ook belangrijk is het tijdstip van zaaien. Bij een te late zaaiing zullen de zaden blijven liggen tot het volgende optimale kiemtijdstip komt. Het is zaak om al doende zoveel mogelijk ervaring op te doen en de successen te onthouden.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Luc Scheldeman op 16 februari 2010, 19:27:11 ---Het is zaak om al doende zoveel mogelijk ervaring op te doen en de successen te onthouden.

--- Einde van citaat ---

Inderdaad Luc,en omdat er soms veel vragen worden gesteld over zaaien wou ik deze ervaring graag delen met onze forumbezoekers.

Jozef Lemmens:
Ik hou al mijn zaadpotjes 3 tot 3,5 jaar. En zelfs het derde jaar zijn er nog zaden die kiemen.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Jozef Lemmens op 17 februari 2010, 18:49:55 ---Ik hou al mijn zaadpotjes 3 tot 3,5 jaar. En zelfs het derde jaar zijn er nog zaden die kiemen.

--- Einde van citaat ---
Bedankt voor de tip Jef , het zaad kost tenslotte ook niet niks.Dus blijven proberen zeker.
Het wordt dan wel wat drukker in de zaaibak.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie