Auteur Topic: Bergwandeling in Noord Noorwegen  (gelezen 9019 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #15 Gepost op: 4 juli 2011, 16:33:17 »
Quite an invitation Magnar !!!  :) :)
Does that include coffee in your Mountain cabin ??  ;D 8) ;)

Can be arranged  :)

Luc,

wanneer vertrekken we?  :D ;)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #16 Gepost op: 4 juli 2011, 19:25:29 »
Een hele reeks sfeervolle foto's, Magnar. Op deze wijze krijgen we een aardig beeld van uw mooie land, en ik moet zeggen dat het echt wel de moeite is. Zoals Luc en Wim al aangeven, krijg ik al meteen zin om er naar toe te trekken. Misschien een tip voor een meerdaagse uitstap met ons clubje? ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #17 Gepost op: 4 juli 2011, 20:15:29 »
Een hele reeks sfeervolle foto's, Magnar. Op deze wijze krijgen we een aardig beeld van uw mooie land, en ik moet zeggen dat het echt wel de moeite is. Zoals Luc en Wim al aangeven, krijg ik al meteen zin om er naar toe te trekken. Misschien een tip voor een meerdaagse uitstap met ons clubje? ;)

Can also be arranged  :) I have had gardening friends visiting here many times and there are lots to see, both nature and gardens. Have even had buses with people here from the Swedish garden society Trädgårdsamatörerna. Within reach here we have both the Arctic Alpine Botanic Garden in Tromsø, and the famous Lofoten Islands

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #18 Gepost op: 4 juli 2011, 20:18:18 »
Quite an invitation Magnar !!!  :) :)
Does that include coffee in your Mountain cabin ??  ;D 8) ;)

Can be arranged  :)


Luc,

wanneer vertrekken we?  :D ;)


't zal moeten voor volgend jaar zijn vrees ik... maarre, de Magnar zit een héééééél eind weg ...  ::)  al staan de Lofoten al lang op mijn verlanglijst... en die zijn vlakbij !
Nu nog een bus vinden Frankie ...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #19 Gepost op: 4 juli 2011, 20:59:41 »
Rock with flowers and more plants

Rock
Salix reticulata
Saxifraga oppositifolia,, almost fowered over but some very few left where the snow had been staying long.
Silene acaulis, also almost over flowered
Thank you for sharing your pictures, Magnar!
I didn't know that the mountain flora in your country is such a beautiful one!
And great mountain views too. :P
Heemskerk, Noord-Holland

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #20 Gepost op: 4 juli 2011, 21:58:37 »
Coleoglossum viride
Magnar, is this the "Grönkurle" ???, in "Den nya nordiska Floran" from Bo Mossberg and Lennart Stenberg it is called Dactylorhiza viride (or D. viridis on internet). Do you now what is the right name?

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #21 Gepost op: 4 juli 2011, 22:12:48 »
Coleoglossum viride
Magnar, is this the "Grönkurle" ???, in "Den nya nordiska Floran" from Bo Mossberg and Lennart Stenberg it is called Dactylorhiza viride (or D. viridis on internet). Do you now what is the right name?

Yes it is "grønnkurle" as we spell it in Norwegian. Coleoglossum viride and Dactylorhiza viride are synonyms, and I really don't know what might be the current "valid" name. Will these bothanists ever agree  ;D 
 

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #22 Gepost op: 4 juli 2011, 22:17:42 »
Pim: I must point out that to find a rich flora like this in Norway you have to be on limestone. Much of the Norwegian mountains are very hard granite like rocks and with a rather acid soil. In these mountains there will be much less species to see.
 

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #23 Gepost op: 4 juli 2011, 22:28:25 »
Ik weet niet juist waarom, maar die eerste foto doorheen het bergberkenbos vindt ik intrigerend. Waarschijnlijk omdat het bospaadje naar het ongerepte berglandschap leidt waar die mooie vegetatie te zien is. De foto's met de Dryas brengen een mens in vervoering, Magnar. Nogmaals bedankt voor het tonen van die schitterende beelden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15615
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #24 Gepost op: 4 juli 2011, 23:02:18 »
Can also be arranged  :) I have had gardening friends visiting here many times and there are lots to see, both nature and gardens. Have even had buses with people here from the Swedish garden society Trädgårdsamatörerna. Within reach here we have both the Arctic Alpine Botanic Garden in Tromsø, and the famous Lofoten Islands

Hummm , it is getting interesting Magnar  :D 8)   Tromso is on my wishlist to !
Thanks for the beautiful pictures , I like them all.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #25 Gepost op: 5 juli 2011, 09:26:03 »
Ik zie dit topic nu pas.

Ik ben het met alle voorgaande schrijvers eens. Het is een intrigerende gedachte om met een kenner van de Noordse flora (berg)tochten te maken. Magnar's tuin is volgens mij alleen al de tocht waard.

Ik ben jaren geleden op vakantie geweest naar de Noordkaap. En het is indrukwekkend wat je onderweg allemaal ziet aan natuurschoon. Ik wil alleen wat vraagtekens zetten bij de gedachte aan een busreis. De lengte van zo'n reis maakt dat vrijwel onmogelijk. Ik denk dat het zeker de moeite waard is te overwegen om de tocht individueel te doen, met auto + caravan, of camper, of, wat veel gedaan wordt, per auto met overnachten in hutten. In de bus rijd je aan zoveel moois voorbij. Afijn, iets voor de voorzitter(s)?  :D :-X

PS, nice idea Magnar.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #26 Gepost op: 5 juli 2011, 22:50:08 »
Magnar's tuin is volgens mij alleen al de tocht waard.

Ik wil alleen wat vraagtekens zetten bij de gedachte aan een busreis. De lengte van zo'n reis maakt dat vrijwel onmogelijk. Ik denk dat het zeker de moeite waard is te overwegen om de tocht individueel te doen, met auto + caravan, of camper, of, wat veel gedaan wordt, per auto met overnachten in hutten. In de bus rijd je aan zoveel moois voorbij. Afijn, iets voor de voorzitter(s)?  :D :-X

PS, nice idea Magnar.
Vergeet niet dat Antwerpen - Tromsø ruim 3000 km is ;), dus een busreis zal aan de prijzige kant worden ;D ;D
Maar rijk aan flora zijn de kalkhoudende gebergten in Noorwegen zeker.
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2011, 22:51:45 door Cor van Kapel »

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #27 Gepost op: 5 juli 2011, 23:24:25 »
The easiest way to get up here is by plane.. and we have so much nature to show that you don't need to see any on the way :D

Amsterdam, via Oslo to Harstad is a flight time of ca 3,5 hours.. And I know I would not like to travel by bus all those kilometers

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #28 Gepost op: 6 juli 2011, 23:18:51 »
another Silene acaulis


Prachtige natuur daar Magnar en mooie planten vooral. Dat pad door het berkenbosje is indrukwekkend en waarschijnlijk een goed beeld van de natuur in het hoge noorden.
Mij is opgevallen dat de Silene lijkt te staan in zand? Is dat dicht bij de zee? het lijkt wel (stuivend) duinzand zoals hier bij mij in de buurt?
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:Bergwandeling in Noord Noorwegen
« Reactie #29 Gepost op: 11 juli 2011, 10:21:50 »
another Silene acaulis


Prachtige natuur daar Magnar en mooie planten vooral. Dat pad door het berkenbosje is indrukwekkend en waarschijnlijk een goed beeld van de natuur in het hoge noorden.
Mij is opgevallen dat de Silene lijkt te staan in zand? Is dat dicht bij de zee? het lijkt wel (stuivend) duinzand zoals hier bij mij in de buurt?

Sorry, I was busy and didn't notice this posting till now.
Yes, the Silene is growing in sand but not close to the sea, It is 530 meter up from sea level, The white sand is from the limestone rocks in that area.