Auteur Topic: Bibberen in Noord-Tirol 2011  (gelezen 32828 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Gepost op: 28 juli 2011, 22:31:15 »
Een vakantie naar Oostenrijk, meer bepaald naar Noordtirol heb ik enigszins met een bang hart aangevat, i.v.m. het weer van de laatste weken. Nadat het maanden droog en warm was -we weten het onderhand allemaal wel-, sloeg het weer net voor wij vertrokken helemaal om. Een enorm lagedrukgebied vatte post boven West-Europa met alle gevolgen vandien.
De heenreis verliep onder uiterst natte omstandigheden zodat de rit niet bepaald een pretje was.

Onze bestemming was het dorpje Ischgl (1376m), gelegen in het Paznauntal, grenzend aan Zwitserland. Daar aangekomen klaarde het weer enigszins tot onze opluchting op. De nevelslierten die ons het zicht op de omliggende bergen belemmerden stelden mij toch niet erg optimistisch.

Eén van de doelen was natuurlijk het spotten van wat plantjes. En zo heb ik wel 't één en 't ander gezien. Op tijd en stond zullen wel wat fotootjes volgen, maar ik zal ook de hulp van de forumleden nodig hebben om een aantal planten te helpen te determineren. Want het is niet altijd even simpel om die planten in het wild te benoemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2011, 22:35:03 »
We kijken uit naar je avonturen Frankie , al dan niet met of zonder bibbergeld .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2011, 22:38:12 »
Toen we de eerste dag met de kabel- en zetellift naar boven gingen wachtte ons al direct een eerste verrassing van formaat, en ook waarom dit topic 'Bibberen in Noord-Tirol' heet.
Aangekomen in een dal op 2263 m, net over de grens in Zwitserland lag alles onder een witte deken, tot groot jolijt van de kids. Ik was echter minder 'happy'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2011, 22:48:24 »
Niet ideaal om plantjes te bewonderen bij deze omstandigheden Frankie...als je ze eerst moet opgraven uit de sneeuw is het maar zozo...  :( ... maar die zomersneeuw kan even snel verdwijnen als ie gekomen is... we durven dus hopen dat we ook nog wat kleur te zien krijgen !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2011, 22:48:54 »
Oei ,heb je ook nog eerst sneeuw moeten ruimen om al die plantjes te bekijken Frankie . :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2011, 00:27:15 »
Inderdaad, Luc. De sneeuwlaag lag er nog maar pas, want bepaalde planten staken er nog boven uit zodat we toch al wat kleur zagen.
De eerste plant die me al direct opviel was Aconitum napellus (foto 1 en 2), één van mijn favoriete weideplanten. Toch een vreemd gezicht om deze typische zomerbloeier in een wit kader te kunnen aanschouwen.
Door het sneeuwlaagje kon ik hier en daar nog wat anders ontdekken, zoals bijvoorbeeld deze gentiaan, wellicht Gentiana verna. (foto 3 en 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2011, 00:35:00 »
En ik kon ook nog een orchideetje opmerken die zich door de sneeuwdeken aan murwen was. (foto 1)
De dag vorderde echter snel, maar de lucht begon zich al open te trekken (foto  2) en de zichtbaar komende rotspartijen zouden allicht nog wel wat in petto hebben voor mij. (foto 3)
Onder meer deze Saxifraga paniculata (foto 4) kwam te voorschijn.
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Ik moest hier zeker nog eens terugkomen met betere weersomstandigheden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2011, 09:43:54 »
Inderdaad, Luc. De sneeuwlaag lag er nog maar pas, want bepaalde planten staken er nog boven uit zodat we toch al wat kleur zagen.
De eerste plant die me al direct opviel was Aconitum napellus (foto 1 en 2), één van mijn favoriete weideplanten. Toch een vreemd gezicht om deze typische zomerbloeier in een wit kader te kunnen aanschouwen.
Door het sneeuwlaagje kon ik hier en daar nog wat anders ontdekken, zoals bijvoorbeeld deze gentiaan, wellicht Gentiana verna. (foto 3 en 4)

Ik kan aannemen dat je op die moment niet blij was met de sneeuw maar voor de foto's heeft het toch iets Frankie.Als was het weer net iets te grauw voor echt sterke foto's zo te zien.Die blauwe verna met de witte sneeuw ,een mens zou het soms in scene willen zetten  ;D
In ieder geval er stonden daar alleszins fraaie planten zoals we merken....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2011, 09:49:26 »
En ik kon ook nog een orchideetje opmerken die zich door de sneeuwdeken aan murwen was. (foto 1)

Dit orchideetje zal wel een Gymnadenia zijn Frankie. En ik heb niet in detail gekeken maar op het eerste zicht Gymnadenia conopsea ,een soort met een groot verspreidingsgebied.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2011, 10:42:18 »
En ik kon ook nog een orchideetje opmerken die zich door de sneeuwdeken aan murwen was. (foto 1)

Dit orchideetje zal wel een Gymnadenia zijn Frankie. En ik heb niet in detail gekeken maar op het eerste zicht Gymnadenia conopsea ,een soort met een groot verspreidingsgebied.

Je hebt het bij het rechte eind, Kris. Later zag ik op diverse weiden dezelfde soort, zonder sneeuwlaag zodat determinatie wat beter ging en ik tot de conclusie kwam dat het wel om de grote muggenorchis gaat. Een prachtding als je het mij vraagt. De slanke bloeiwijze is daar niet vreemd aan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2011, 17:12:06 »
Toen ik de volgende dag terug in dezelfde vallei kwam, zag het er zonder sneeuwdek al heel anders uit.
Dit dal zou de volgende dagen mijn belangrijkste speeltuin worden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2011, 17:15:18 »
Het bleek daarbij ook dat een deel van dit dal begraasd werd door koeien. De koeiebellen zorgden al direct voor een Tirolersfeer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2011, 17:17:49 »
Aconitum napellus kon ik dit keer in al zijn glorie aanschouwen. In deze vallei staat hij zeer talrijk. De hoogste exemplaren ongeveer 1 m hoog, de kleinste amper 20 cm.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2011, 17:20:10 »
Via het Schots forum blijkt dat de gentiaan op foto 1 en 2 Gentiana bavarica is en niet Gentiana verna.

En ook Gentiana verna (foto 3) blijkt heel talrijk. Vooral op de wat vochtigere stukken in de weide staat hij het meest.
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2011, 22:27:38 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2011, 17:22:55 »
Een andere leuke weidebewoner is deze Trollius europaeus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen