Auteur Topic: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013  (gelezen 54450 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Gepost op: 29 december 2013, 11:01:47 »
Het einde van het jaar is traditioneel het moment van terugblikken maar ook de tijd van allerhande  "pop polls " en dito verkiezingen van het genre sportman van het jaar etc....
Waarom er geen lijstje aan toevoegen ?

Ik start deze topic alvast met het onverwachte plantenmoment van 2013. Wij waren met de familie 4 dagen in Rome. Afspraak was dat ik voor 1 keer eens 4 dagen lang niet zou raaskallen over mijn plantenhobby's. Ik zou het eindelijk eens even loslaten en me laten onderdompelen in de cultuur en oudheden van Rome. Het is toch zeker 1 dag goed gegaan. Op dag 2 echter was de hele groep aandachtig aan het luisteren naar de gids toen die bij een hoopje oude stenen haar verhaal deed. Kreeg ik toch wel plots enkele orchideetjes in het vizier zeker.
Het vervolg laat zich raden ....Even afzonderen van de groep en plat op de grond voor het maken van deze foto's. Ja .....eens plantenfreak altijd plantenfreak ....Ik vond het wel grappig. Ik had plots meer aandacht dan al die oude gebouwen. De rest van die groep mensen keek me aan alsof ik een buitenaards wezen was .
Ik had gedacht daar in Rome kan ik me wel eens 4 dagen aan de afspraak houden .Nee dus , mis poes.     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2013, 11:50:15 »
In onze hobby circuleren er best heel wat planten die moeilijk te kweken zijn of die heel moeilijk in bloei te krijgen zijn. Op sommige bijten we ons vaak de tanden stuk. En als het dan eindelijk na jaren en jaren toch een keertje lukt dan is een mens oprecht blij. Ook al is dat dan soms maar 1 pover bloempje. Toch zullen we geneigd zijn om deze momenten te catalogeren als de betere plantenmomenten van het jaar.

Dankzij het lange koude jaar kon ik hier een eerste keer een Caltha palustris var. barthei   in bloei krijgen. Na een vrij roemloze aanwezigheid in de collectie gedurende verschillende jaren een eerste bescheiden succesje. Het lange koude voorjaar was toch ergens goed voor. 
Ranunculussen zijn soms ook lastige jongens. Ook deze Ranunculus brevifolius bloeide een eerste keer na vele jaren zonder bloei.
Tenslotte een Zuidamerikaan. Deze Petunia patagonica is ook een heel lastige jongen om in bloei te krijgen.
Zijn 5 schamele bloempjes maakten me dan ook tevreden. Ook al weer na vele jaren zonder . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2013, 12:02:06 »
Mooie reeks Kris
Op het forum van onze schotse vrienden staat een mooie reeks foto's van de Petunia Patagonica.
http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=8386.0 Ik denk dat je ze ook zo thuis wil hebben.
Als het zou lukken.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2013, 12:04:24 »
In onze hobby circuleren er best heel wat planten die moeilijk te kweken zijn of die heel moeilijk in bloei te krijgen zijn. Op sommige bijten we ons vaak de tanden stuk. En als het dan eindelijk na jaren en jaren toch een keertje lukt dan is een mens oprecht blij. Ook al is dat dan soms maar 1 pover bloempje. Toch zullen we geneigd zijn om deze momenten te catalogeren als de betere plantenmomenten van het jaar.

Dankzij het lange koude jaar kon ik hier een eerste keer een Caltha palustris var. barthei   in bloei krijgen. Na een vrij roemloze aanwezigheid in de collectie gedurende verschillende jaren een eerste bescheiden succesje. Het lange koude voorjaar was toch ergens goed voor. 
Ranunculussen zijn soms ook lastige jongens. Ook deze Ranunculus brevifolius bloeide een eerste keer na vele jaren zonder bloei.
Tenslotte een Zuidamerikaan. Deze Petunia patagonica is ook een heel lastige jongen om in bloei te krijgen.
Zijn 5 schamele bloempjes maakten me dan ook tevreden. Ook al weer na vele jaren zonder .
Mooi Kris, vooral die Caltha

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2013, 12:05:31 »
Het einde van het jaar is traditioneel het moment van terugblikken maar ook de tijd van allerhande  "pop polls " en dito verkiezingen van het genre sportman van het jaar etc....
Waarom er geen lijstje aan toevoegen ?

Ik start deze topic alvast met het onverwachte plantenmoment van 2013. Wij waren met de familie 4 dagen in Rome. Afspraak was dat ik voor 1 keer eens 4 dagen lang niet zou raaskallen over mijn plantenhobby's. Ik zou het eindelijk eens even loslaten en me laten onderdompelen in de cultuur en oudheden van Rome. Het is toch zeker 1 dag goed gegaan. Op dag 2 echter was de hele groep aandachtig aan het luisteren naar de gids toen die bij een hoopje oude stenen haar verhaal deed. Kreeg ik toch wel plots enkele orchideetjes in het vizier zeker.
Het vervolg laat zich raden ....Even afzonderen van de groep en plat op de grond voor het maken van deze foto's. Ja .....eens plantenfreak altijd plantenfreak ....Ik vond het wel grappig. Ik had plots meer aandacht dan al die oude gebouwen. De rest van die groep mensen keek me aan alsof ik een buitenaards wezen was .
Ik had gedacht daar in Rome kan ik me wel eens 4 dagen aan de afspraak houden .Nee dus , mis poes.   
Het bloed kruipt, hè

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2013, 12:25:37 »
Kris schreef:
<Ik had gedacht daar in Rome kan ik me wel eens 4 dagen aan de afspraak houden .Nee dus , mis poes.>

Nou Kris (?). Kijk toch eens hoe goed dit kan samengaan. Je ziet het overal, oude gebouwen en bijbehorende planten. Dat hoort gewoon onafscheidelijk bij elkaar. En ze lijken zo goed op onze stapelmuurtjes. Dus!

Niet aan de gids gevraagd hoe oud die orchidee al wel zou kunnen zijn, of van de hoeveelste generatie? Zou men destijds bij de bouw ook ruimte hebben gereserveerd voor kweekplanten? Het zijn maar hints hoor.

Ik post míjn bijzonder passend moment later.

Allen de beste wensen voor 2014!

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs
 
KLEIN > kleiner > mooist

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2013, 13:04:09 »

Tenslotte een Zuidamerikaan. Deze Petunia patagonica is ook een heel lastige jongen om in bloei te krijgen.
Zijn 5 schamele bloempjes maakten me dan ook tevreden. Ook al weer na vele jaren zonder .

Een groot succes. Er zullen er niet veel zijn die dit in bloei krijgen. Terecht het moment van het jaar.

Mijn 'finest hour' ligt nog vers in het geheugen. Op onze recentelijke plantenreis naar Patagonië, stopten we om een half uurtje te botaniseren. De groep ging rechtsaf de heuvels in, en ik ging alleen linksaf omdat ik een verticale wand zag, die me veelbelovend voorkwam. En wat ik daar zag rechtvaardigde alleen al de lange reis. Spleten vol, verticaal in de wand, tientallen exemplaren van Ourisia microphylla in volle bloei.


                                         77001-0



77003-1
« Laatst bewerkt op: 29 december 2013, 13:07:50 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2013, 17:58:34 »
Het bloed kruipt, hè

Onvoorwaardelijk Gerard ........... ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2013, 18:04:45 »
Nou Kris (?). Kijk toch eens hoe goed dit kan samengaan. Je ziet het overal, oude gebouwen en bijbehorende planten. Dat hoort gewoon onafscheidelijk bij elkaar. En ze lijken zo goed op onze stapelmuurtjes. Dus!
Niet aan de gids gevraagd hoe oud die orchidee al wel zou kunnen zijn, of van de hoeveelste generatie? Zou men destijds bij de bouw ook ruimte hebben gereserveerd voor kweekplanten? Het zijn maar hints hoor.
Ik post míjn bijzonder passend moment later.
Allen de beste wensen voor 2014!
Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs

Niemand maar ook niemand had ook maar enige interesse in die orchidee Henk ....Ja wij met onze nichehobby ook .... 10))
Maar het is wel een mooie gedachte ....zouden ze er idd toen al gestaan hebben ? Hoe meer je erover nadenkt hoe meer het begint te leven.
Ik kan je verder nu al vertellen dat dit nog niet "het" moment van 2013 was. Dit was het onverwachte moment van 2013 ....Ik heb ook nog plant van het jaar , revelatie van het jaar , bol van het jaar en ...........op 31/12 om 23.59h krijgen jullie mijn plantenmoment van het jaar !
Ben uiteraard wel benieuwd naar jullie "kippenvelmoment " ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2013, 18:06:42 »
Terecht het moment van het jaar.

Dat moet nog komen Gerrit .........op 31/12 om 23.59h .......... ;D ;D ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2013, 18:09:10 »
Mijn 'finest hour' ligt nog vers in het geheugen. Op onze recentelijke plantenreis naar Patagonië, stopten we om een half uurtje te botaniseren. De groep ging rechtsaf de heuvels in, en ik ging alleen linksaf omdat ik een verticale wand zag, die me veelbelovend voorkwam. En wat ik daar zag rechtvaardigde alleen al de lange reis. Spleten vol, verticaal in de wand, tientallen exemplaren van Ourisia microphylla in volle bloei.

 8)) 8)) 8)) Wow , een terecht kippenvelmoment Gerrit! Had ik ook wel willen zien......
Ja soms is het goed om de kudde te volgen en soms loont het om eenzaam ten strijde te trekken!
In ieder geval een plant die erg tot de verbeelding spreekt .......
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2013, 18:09:23 »
Het einde van het jaar is traditioneel het moment van terugblikken maar ook de tijd van allerhande  "pop polls " en dito verkiezingen van het genre sportman van het jaar etc....
Waarom er geen lijstje aan toevoegen ?

Ik start deze topic alvast met het onverwachte plantenmoment van 2013. Wij waren met de familie 4 dagen in Rome. Afspraak was dat ik voor 1 keer eens 4 dagen lang niet zou raaskallen over mijn plantenhobby's. Ik zou het eindelijk eens even loslaten en me laten onderdompelen in de cultuur en oudheden van Rome. Het is toch zeker 1 dag goed gegaan. Op dag 2 echter was de hele groep aandachtig aan het luisteren naar de gids toen die bij een hoopje oude stenen haar verhaal deed. Kreeg ik toch wel plots enkele orchideetjes in het vizier zeker.
Het vervolg laat zich raden ....Even afzonderen van de groep en plat op de grond voor het maken van deze foto's. Ja .....eens plantenfreak altijd plantenfreak ....Ik vond het wel grappig. Ik had plots meer aandacht dan al die oude gebouwen. De rest van die groep mensen keek me aan alsof ik een buitenaards wezen was .
Ik had gedacht daar in Rome kan ik me wel eens 4 dagen aan de afspraak houden .Nee dus , mis poes.   

Mooi verhaal, Kris, en een hele knappe orchidee ook. Je hebt overigens wel veel geluk gehad, hoor, het had anders kunnen aflopen daar in Rome.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2013, 18:12:21 »

Tenslotte een Zuidamerikaan. Deze Petunia patagonica is ook een heel lastige jongen om in bloei te krijgen.
Zijn 5 schamele bloempjes maakten me dan ook tevreden. Ook al weer na vele jaren zonder .

Een groot succes. Er zullen er niet veel zijn die dit in bloei krijgen. Terecht het moment van het jaar.

Mijn 'finest hour' ligt nog vers in het geheugen. Op onze recentelijke plantenreis naar Patagonië, stopten we om een half uurtje te botaniseren. De groep ging rechtsaf de heuvels in, en ik ging alleen linksaf omdat ik een verticale wand zag, die me veelbelovend voorkwam. En wat ik daar zag rechtvaardigde alleen al de lange reis. Spleten vol, verticaal in de wand, tientallen exemplaren van Ourisia microphylla in volle bloei.


                                          (Link naar bijlage)



(Link naar bijlage)

Zeker een knappe plant, Gerrit. Ik weet niet of die in cultuur is?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #13 Gepost op: 29 december 2013, 18:43:24 »
Mooi verhaal, Kris, en een hele knappe orchidee ook. Je hebt overigens wel veel geluk gehad, hoor, het had anders kunnen aflopen daar in Rome.

Rome heeft sowieso nog een staartje gekregen Frankie.....al de andere leden van de familie mochten naar huis terwijl ik nog een extra dag diende te blijven. Vlucht was overboekt ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #14 Gepost op: 29 december 2013, 18:45:17 »
Zeker een knappe plant, Gerrit. Ik weet niet of die in cultuur is?

In cultuur zijn ze wel maar te kweken in onze contreien .....dat is al een heel ander verhaal ......
Niks voor ons klimaat volgens mij.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "