Auteur Topic: Aanleg van een stukje Tufsteentuin  (gelezen 49045 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #60 Gepost op: 23 september 2011, 21:10:23 »
Mooi om te zien wat er allemaal gelukt is, Luc.
Ik heb Androsace villosa jacquemontii ook al geprobeerd tussen de tufstenen in en daar doet hij het ook niet goed in.
Ik wist niet dat Townsendia ook in de tuf kon?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #61 Gepost op: 23 september 2011, 21:40:11 »
Gaven de geest in hun respectievelijke tufsteen gaten :
Asyneuma pulvinata
Linum cariense
Asperula daphneola
Kelseya uniflora
Eritrichium nanum (die na een veelbelovende start het slachtoffer werd van een graafactie van een stel mieren...  >:()

Dag Luc.
Ansyneuma pulvinata verdraagt niet zoveel regen ...Linum cariense kan volgens mij geen kalk verdragen . Mislukt ook bij mij in de tuf of er rond...
De Asperula en de Kelseya doen het hier zeer goed in de tuf. Zou ik opnieuw durven proberen want beide zijn vlgs mij gemaakt voor de tuf. Ja Eritrichium dat is een ander " quelque chose"
Groeten vanuit Greece ...
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #62 Gepost op: 23 september 2011, 21:54:24 »
maar ik had een vraag je typt Dianthus arpadianus (in) - is aan de zonne(?)kant helemaal bruin geworden..  
wil dat dan zeggen dat deze eigenlijk een schaduwplant is? :-X
alvast bedankt

In principe is hij dat niet Bert, ik stel echter alleen vast dat hij aan de ene kant (zonnekant) als het ware verbrand is...  :-\ ::)
Mooi om te zien wat er allemaal gelukt is, Luc.
Ik heb Androsace villosa jacquemontii ook al geprobeerd tussen de tufstenen in en daar doet hij het ook niet goed in.
Ik wist niet dat Townsendia ook in de tuf kon?

We trekken ons natuurlijk op aan alles wat lukt hé Frankie !  De mislukkingen (die nog altijd véél kleiner zijn in aantal dan de successen) vergeten we zo snel mogelijk...  ;D  En wat Townsendia betreft, volgens de bestaande theorieën zou die het op tufstseen inderdaad niet goed mogen doen... zo zie je maar... de planten blijven ons verrassen !  ;D  Maar afwachten toch wat het wordt na de winter !

Gaven de geest in hun respectievelijke tufsteen gaten :
Asyneuma pulvinata
Linum cariense
Asperula daphneola
Kelseya uniflora
Eritrichium nanum (die na een veelbelovende start het slachtoffer werd van een graafactie van een stel mieren...  >:()

Dag Luc.
Ansyneuma pulvinata verdraagt niet zoveel regen ...Linum cariense kan volgens mij geen kalk verdragen . Mislukt ook bij mij in de tuf of er rond...
De Asperula en de Kelseya doen het hier zeer goed in de tuf. Zou ik opnieuw durven proberen want beide zijn vlgs mij gemaakt voor de tuf. Ja Eritrichium dat is een ander " quelque chose"
Groeten vanuit Greece ...
  

Dag Kris,
Van  de Asperula en de Kelseya is de tweede poging al opgestart...  ;D... ook van de Asyneuma... Linum cariense houd ik voorlopig voor bekeken !  ;)
Tja... en Eritrichium, wat het zou geworden zijn zonder de mieren zullen we natuurlijk nooit weten...  :( maar bij gelegenheid probeer ik hem zeker nog een keer !
Jammer dat je in Griekenland zit...  ;)  Je mist onze "Indian Summer"...  ;D 8)
« Laatst bewerkt op: 25 september 2011, 12:49:24 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #63 Gepost op: 27 september 2011, 10:10:57 »
Dag Kris,
Linum cariense houd ik voorlopig voor bekeken !  ;)

Jammer dat je in Griekenland zit...  ;)  Je mist onze "Indian Summer"...  ;D 8)

Linum cariense loont nochtans zeer de moeite. Een goed doorlatend mengsel en geen winternat zijn voorwaarden ....
Ik zal morgen eens komen kijken naar die Indian Summer ......als ik nog op tijd ben ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #64 Gepost op: 28 maart 2012, 19:13:30 »
Nu de winter voorbij is werd het tijd mijn nieuwe tufsteentuintje van nader bij te bekijken en zowel de verliezen als de successen naar waarde te schatten.

Hier alvast enkele beeldjes - in de loop van de volgende weken hoop ik er nog meer te kunnen plaatsen.

Eerst ben ik met een vervelend werkje begonnen, namelijk het verwijderen van het grind dat oorspronkelijk als "afstrooimiddel" werd gebruikt.
Ik vond het tussen de tufstenen niet goed passen en wil het nu vervangen door tufsteenafval om het geheel een natuurlijker karakter te geven.

1) Eerst een foto van de "tufberg" zoals hij uit zag na de afwerking vorig jaar.

2) Foto van de voorzijde die al gedeeltelijk "herbekleed" is.

3) Foto van dichter bij



Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #65 Gepost op: 28 maart 2012, 19:18:55 »
De pas gestrooide tuf afval moet natuurlijk opnieuw wat "verouderen", maar ik ben toch niet ontevreden met het resultaat tot nu toe.

Nu enkele bewoners :

1) Draba mollissima liet ik al elders zien - deed het goed
2) Draba x "John Saxton" liet ik ook al elders zien - deed het eveneens goed
3) Primula "Broadwell Ruby" is nieuw aangeplant - dus nog geen verdienste voor mij.
4) Primula allionii x marginata "The Best" - moet wel nog de nieuwe tufsteen mulch krijgen - ook hij heeft de winter goed doorgemaakt.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #66 Gepost op: 28 maart 2012, 19:23:39 »
Nog een paar...

1) Deze "reus"  :P - Draba capadocica - werd gezaaid in januari 2011 - in september 2011 kreeg hij een plaatsje in een tufsteen gat en beloont mij nu zowaar met zijn eerste bloempjes.

2) Draba condensata - is van hetzelfde geboortejaar - ook hij is na de winter opnieuw in groei gekomen en wie weet produceert hij ook nog bloei.  -((1

3) Draba yunnanensis is net aangeplant - tussen de tufstenen

4) Saxifraga "Peach Melba" staat één jaar ter plaatse en kwam in bloei op de Noordkant van een tufsteen
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #67 Gepost op: 28 maart 2012, 19:33:44 »
Tot slot nog een paar Saxjes die het al een jaar vol houden :

1) Saxifraga dinnikii "Stasek" - heel klein met een reuzenbloem - zeker één van mijn favorieten

2) Sax. "J.W. Goethe" - is na één jaar al flink uit de kluiten gewassen

3) Sax. "Roztly" - vecht al een jaar voor zijn leven - hij heeft één van de hardere stenen getroffen en heeft het moeilijk - toch een bloem !

4) Sax. "Allendale Harvest" - begint ook te bloeien op het Noorden - ziet er ook goed uit

....  wordt vervolgd !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #68 Gepost op: 28 maart 2012, 21:04:55 »
Nog een paar...

1) Deze "reus"  :P - Draba capadocica - werd gezaaid in januari 2011 - in september 2011 kreeg hij een plaatsje in een tufsteen gat en beloont mij nu zowaar met zijn eerste bloempjes.

2) Draba condensata - is van hetzelfde geboortejaar - ook hij is na de winter opnieuw in groei gekomen en wie weet produceert hij ook nog bloei.  -((1

3) Draba yunnanensis is net aangeplant - tussen de tufstenen

4) Saxifraga "Peach Melba" staat één jaar ter plaatse en kwam in bloei op de Noordkant van een tufsteen

Hele mooie resultaten, Luc, maar het is D. cappadocica.
En uw D. condensata is geen condensata, maar een andere Draba.
Ik bewonder uw D. yunnanensis, heel fraai.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #69 Gepost op: 28 maart 2012, 21:50:59 »
Oeps.. sorry voor de verschrijving in Cappadocica Frankie.
Ze zijn allebei uit zaad opgekweekt van ofwel de AGS ofwel de SRGC en we weten dat daar best eens wat naamsverwisselingen tussen zitten.
Ik vind het wel nog héél vroeg om nu al conclusies te trekken.  De would be condensata is nog maar nauwelijks een paar millimeter groot...
Misschien duikt er nog een kenner op die dan zegt wat ze wel zijn ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #70 Gepost op: 28 maart 2012, 21:57:13 »
Oeps.. sorry voor de verschrijving in Cappadocica Frankie.
Ze zijn allebei uit zaad opgekweekt van ofwel de AGS ofwel de SRGC en we weten dat daar best eens wat naamsverwisselingen tussen zitten.
Ik vind het wel nog héél vroeg om nu al conclusies te trekken.  De would be condensata is nog maar nauwelijks een paar millimeter groot...
Misschien duikt er nog een kenner op die dan zegt wat ze wel zijn ?

Ik ben er wel vrij zeker van dat het geen condensata is, Luc. Herinner u nog de conversatie op het schotse. Daaruit bleek ook dat de naam condensata eigenlijk niet geldig is. Maar Franz en ik hebben exact dezelfde plant onder dezelfde naam. Ik blijf me dus daaraan vasthouden. Condensata heeft fijn naaldvormig, blauwgroen blad.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #71 Gepost op: 8 april 2012, 18:18:14 »
De "tufsteenberg" is nu volledig herafgestrooid en het grind is vervangen deels door tufsteen afval en deels door het nieuwe afstrooi medium (kleine tufsteen) dat nu bij Cathy Portier wordt aangeboden.  Er werd ook heel wat nieuw plantgoed aangeplant. 

Het experiment met de Onco Irissen beschouw ik als mislukt : I. iberica eligantissima is kapot en van I. paradoxa staan nog steeds slechts een tweetal groene blaadjes die nu al weken onveranderd blijven.  Alleen I. korolkowii is nog in leven - afwachten of hij het tot bloei brengt dit jaar.

Zo was er weer plaats voor heel wat ander moois...  -1(  zoals Primula auricula "Wedgewood" (foto 4)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #72 Gepost op: 8 april 2012, 18:23:27 »

1) Primula x berninae "Windrush" is ook nieuw.

2) Primula "Lismore Yellow" bereidt zijn bloei offensief voor !  (Herken je hem Cor ?  ;D)

3) Dianthus x "Conwy Silver" vond ook een plaatsje

4) net als deze Silene acaulis



Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #73 Gepost op: 8 april 2012, 19:40:57 »
Ziet er allemaal erg mooi uit, Luc. Vooral het nieuwe afstrooimateriaal is een hele verbetering. Als je het net hebt aangebracht ziet het er allemaal een beetje te proper uit, maar die steentjes zullen zeker verweren en naarmate de tijd verstrijkt zal het er allemaal erg natuurlijk gaan uitzien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Aanleg van een stukje Tufsteentuin
« Reactie #74 Gepost op: 8 april 2012, 20:25:46 »

2) Primula "Lismore Yellow" bereidt zijn bloei offensief voor !  (Herken je hem Cor ?  ;D)

Ja zeker, alleen zijn ze bij nog niet zo ver (zou ik ook niet doen als ik zo lang in een potje moest staan)

Ziet er allemaal erg mooi uit, Luc. Vooral het nieuwe afstrooimateriaal is een hele verbetering.

Daar sluit ik me geheel bij aan Luc ((12.