Auteur Topic: Klimplanten ... insnoeien.  (gelezen 1778 keer)

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Klimplanten ... insnoeien.
« Gepost op: 3 december 2021, 18:39:00 »
Om de zijkanten van mijn rotstuintje af te werken zou ik een scherm van klimplant(en) willen maken. Liefst soorten die bloem hebben.
Een deel van de rotstuin is heel wat hoger gelegen, klimplanten mogen daar niet hoger worden dan ongeveer 50cm, (anders krijg ik te maken met mijn buurman die graag snel klacht indient.)
Kan men bepaalde soorten zoals bvb Passiflora, Clematus enz ... op hoogte insnoeien zonder dat deze de geest zullen laten?
Alvast bedankt.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Klimplanten ... insnoeien.
« Reactie #1 Gepost op: 3 december 2021, 19:41:08 »
Om de zijkanten van mijn rotstuintje af te werken zou ik een scherm van klimplant(en) willen maken. Liefst soorten die bloem hebben.
Een deel van de rotstuin is heel wat hoger gelegen, klimplanten mogen daar niet hoger worden dan ongeveer 50cm, (anders krijg ik te maken met mijn buurman die graag snel klacht indient.)
Kan men bepaalde soorten zoals bvb Passiflora, Clematus enz ... op hoogte insnoeien zonder dat deze de geest zullen laten?
Alvast bedankt.

Er zijn zeker mogelijkheden Steven , ik zou Clematissen uit de  viticella  groep aanraden , Clematissen uit deze groep bloeien op nieuwe scheuten en verdragen sterke snoei . Eigenlijk zijn dit gemakkelijke planten op voorwaarde dat ze geplant worden in een luchtige vochthoudende bosgrond .
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Klimplanten ... insnoeien.
« Reactie #2 Gepost op: 1 juli 2023, 17:51:35 »
Passieflora staat nog maar nauwelijks 2 maanden, zag al meteen dat die erg goed aarde om zijn plantplaats, met als resultaat in zijn eerste jaar reeds bloemen.
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2023, 19:06:59 door AdminLuc »

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Klimplanten ... insnoeien.
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2023, 14:04:25 »
Zo snel het erg goed ging met de Passieflora na het planten zo snel was hij dood ... sterk vermoeden van verwelkingsziekte is mijn conclusie na wat google opzoekwerk. Iemand hier ervaring mee, opnieuw planten van een passieflora zou het zelfde resultaat geven.
Dan maar overschakelen naar clematis ... is blijkbaar niet vatbaar voor verwelkingsziekte .

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Klimplanten ... insnoeien.
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2023, 17:10:43 »
Zo snel het erg goed ging met de Passieflora na het planten zo snel was hij dood ... sterk vermoeden van verwelkingsziekte is mijn conclusie na wat google opzoekwerk. Iemand hier ervaring mee, opnieuw planten van een passieflora zou het zelfde resultaat geven.
Dan maar overschakelen naar clematis ... is blijkbaar niet vatbaar voor verwelkingsziekte .
Steven, Clematis kan ook de verwelkingsziekte krijgen. Edialux heeft daar wel producten voor.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Klimplanten ... insnoeien.
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2023, 19:43:51 »
Steven, Clematis kan ook de verwelkingsziekte krijgen. Edialux heeft daar wel producten voor.

Ik las dat er geen efficiënente middelen bestaan ... maar dit zou volgens u wel helpen? Ervaring mee?
 https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/472/tegen-verwelkingsziekten
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2023, 22:28:11 door Steven Vlaeyen »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimplanten ... insnoeien.
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2023, 12:32:15 »
Steven, Clematis kan ook de verwelkingsziekte krijgen. Edialux heeft daar wel producten voor.

Ik las dat er geen efficiënente middelen bestaan ... maar dit zou volgens u wel helpen? Ervaring mee?
 https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/472/tegen-verwelkingsziekten

Een beproefde methode om de kans op verwelkingsziekte te verminderen is om de plant(en) wat dieper te planten dan ze uit de plantpot komen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Klimplanten ... insnoeien.
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2023, 11:17:18 »
Steven, Clematis kan ook de verwelkingsziekte krijgen. Edialux heeft daar wel producten voor.

Ik las dat er geen efficiënente middelen bestaan ... maar dit zou volgens u wel helpen? Ervaring mee?
 https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/472/tegen-verwelkingsziekten
Steven, vroeger heb ik wel eens Sporgon gebruikt tegen de verwelking ziekte van clematissen. Op het ogenblik heb ik niet veel clematissen meer.
Nu gebruik ik eminent voor de Buxus en cuprex voor de rhododendrons en fruitbomen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be