Auteur Topic: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin  (gelezen 56986 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #150 Gepost op: 17 september 2017, 20:11:35 »
Vervolg. De eerste australis staat in de 125 trog, de tweede is van voorjaar 2014 en staat in de crevice.

Zeer mooi die Raoulia's, Jan, ik kan er echter geen weg mee.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #151 Gepost op: 25 september 2017, 21:06:06 »
Veel coniferen bezitten ook een grijs of zilverachtige kleur zoals deze Abies procera 'Pesek'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #152 Gepost op: 25 september 2017, 21:13:17 »
Veel coniferen bezitten ook een grijs of zilverachtige kleur zoals deze Abies procera 'Pesek'.

Mooie gezonde boom(pje), Frankie  ((14
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #153 Gepost op: 21 oktober 2017, 21:09:15 »
Veel coniferen bezitten ook een grijs of zilverachtige kleur zoals deze Abies procera 'Pesek'.

Mooie gezonde boom(pje), Frankie  ((14

Ja, Jan, ook nog een souvenir vanuit Tsjechië.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #154 Gepost op: 21 oktober 2017, 21:10:30 »
Centaurea triumfettii subsp. cana heeft knap grijs, licht behaarde bladeren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #155 Gepost op: 20 april 2018, 08:51:41 »
Deze Saxifraga longifolia heeft precies zin om te bloeien  ( of is dit een nieuwe bladkroon? ) ik zou het spijtig vinden, want hij komt van onze VRV reis en daar waren zijn voorouders zo groot als een mensenhand !

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #156 Gepost op: 20 april 2018, 11:51:29 »
Deze Saxifraga longifolia heeft precies zin om te bloeien  ( of is dit een nieuwe bladkroon? ) ik zou het spijtig vinden, want hij komt van onze VRV reis en daar waren zijn voorouders zo groot als een mensenhand !

Ik denk (vrees?) inderdaad dat hij gaat bloeien Lily-Anne - bij ons durven ze nogal eens een paar jaar vroeger bloeien dan in de natuur of in een tufsteengat geplant.  Jammer, maar helaas !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #157 Gepost op: 20 april 2018, 23:18:08 »
Deze Saxifraga longifolia heeft precies zin om te bloeien  ( of is dit een nieuwe bladkroon? ) ik zou het spijtig vinden, want hij komt van onze VRV reis en daar waren zijn voorouders zo groot als een mensenhand !

Ik denk (vrees?) inderdaad dat hij gaat bloeien Lily-Anne - bij ons durven ze nogal eens een paar jaar vroeger bloeien dan in de natuur of in een tufsteengat geplant.  Jammer, maar helaas !


Is het dan heel belangrijk om S.longifolia zo arm mogelijk te houden om de rozetten groter te krijgen? Ik zal in ieder geval proberen vermijden dat er vreemd stuifmeel op de bloemetjes komt om hem zichzelf te laten bestuiven . Ik hoop dat het voldoende is om de bloem in te pakken in een heel fijn gaas.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #158 Gepost op: 21 april 2018, 12:04:59 »
Zou moeten volstaan denk ik zo L-A anders krijg je inderdaad allerlei onvoorspelbare hybriden die daarom niet lelijk zijn natuurlijk, maar we zoeken altijd "The real thing" hé !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #159 Gepost op: 21 april 2018, 22:26:12 »
Deze Saxifraga longifolia heeft precies zin om te bloeien  ( of is dit een nieuwe bladkroon? ) ik zou het spijtig vinden, want hij komt van onze VRV reis en daar waren zijn voorouders zo groot als een mensenhand !

Ik denk (vrees?) inderdaad dat hij gaat bloeien Lily-Anne - bij ons durven ze nogal eens een paar jaar vroeger bloeien dan in de natuur of in een tufsteengat geplant.  Jammer, maar helaas !

Hij zal inderdaad bloeien, L.A. Om de plant zo lang mogelijk te houden, moet je hem eigenlijk rijk zetten. Indien ze in tufsteen staan of een ander arm milieu gaan ze veel vlugger tot bloeien over.

Is het dan heel belangrijk om S.longifolia zo arm mogelijk te houden om de rozetten groter te krijgen? Ik zal in ieder geval proberen vermijden dat er vreemd stuifmeel op de bloemetjes komt om hem zichzelf te laten bestuiven . Ik hoop dat het voldoende is om de bloem in te pakken in een heel fijn gaas.

Hij zal inderdaad bloeien, L.A. Om de plant zo lang mogelijk (en groot) te houden, moet je hem eigenlijk rijk zetten. Indien ze in tufsteen staan of een ander arm milieu gaan ze veel vlugger tot bloeien over.
Maar je moet je geen illusies maken, zo groot zoals we ze in Tsjechië hebben gezien, kunnen we ze hier niet kweken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #160 Gepost op: 21 april 2018, 22:56:49 »
Deze Saxifraga longifolia heeft precies zin om te bloeien  ( of is dit een nieuwe bladkroon? ) ik zou het spijtig vinden, want hij komt van onze VRV reis en daar waren zijn voorouders zo groot als een mensenhand !

Ik denk (vrees?) inderdaad dat hij gaat bloeien Lily-Anne - bij ons durven ze nogal eens een paar jaar vroeger bloeien dan in de natuur of in een tufsteengat geplant.  Jammer, maar helaas !

Hij zal inderdaad bloeien, L.A. Om de plant zo lang mogelijk te houden, moet je hem eigenlijk rijk zetten. Indien ze in tufsteen staan of een ander arm milieu gaan ze veel vlugger tot bloeien over.

Is het dan heel belangrijk om S.longifolia zo arm mogelijk te houden om de rozetten groter te krijgen? Ik zal in ieder geval proberen vermijden dat er vreemd stuifmeel op de bloemetjes komt om hem zichzelf te laten bestuiven . Ik hoop dat het voldoende is om de bloem in te pakken in een heel fijn gaas.

Hij zal inderdaad bloeien, L.A. Om de plant zo lang mogelijk (en groot) te houden, moet je hem eigenlijk rijk zetten. Indien ze in tufsteen staan of een ander arm milieu gaan ze veel vlugger tot bloeien over.
Maar je moet je geen illusies maken, zo groot zoals we ze in Tsjechië hebben gezien, kunnen we ze hier niet kweken.


Bedankt voor de tip Frankie ! Zal ik proberen als ik er in slaag om zuiver zaad te hebben .

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #161 Gepost op: 20 juni 2018, 17:12:13 »
Ook dit topic eens leven inblazen.  Zilverbladigen zijn heel waardevol, vooral eens de bloei wat afneemt in de rotstuin.

Dit is het fotogenieke rozet van een Edelweiß : Leontopodium nivale

Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #162 Gepost op: 20 juni 2018, 19:41:48 »
inderdaad prachtig luc

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #163 Gepost op: 23 juni 2018, 18:07:35 »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #164 Gepost op: 24 juni 2018, 22:51:15 »
Ook dit topic eens leven inblazen.  Zilverbladigen zijn heel waardevol, vooral eens de bloei wat afneemt in de rotstuin.

Dit is het fotogenieke rozet van een Edelweiß : Leontopodium nivale

Edelweiss, heel mooi maar ik heb er nooit geen weg mee geweten in de tuin. Ik ga ze liever bekijken in de natuur, en dit binnen enkele weken !!!
Niettemin, heel aardig rozet, Luc. Hoe lang staat hij er al?
Lichtervelde, West-Vlaanderen