Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317723 keer)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Peatbed
« Reactie #180 Gepost op: 20 april 2012, 13:14:09 »
Kris die fijne schors is nog altijd te koop bij Pelckmans, ik ga morgen nog wat halen.

Aha , dat is goed nieuws Herman . Toen ik er de vorige keer was vond ik hem niet meer .....
Bedankt voor je bericht , moet ik ook weer eens die richting uit ! 
Kris de schors staat nu in promotie bij Pelckmans: 5,95€ voor een zak van 70 l (de maat 4/8 mm)
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Peatbed
« Reactie #181 Gepost op: 20 april 2012, 17:46:59 »
Onder een vogelnet een peatbed met turfmuurtje, en de rotsheide kruipt daar mooi rond.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #182 Gepost op: 20 april 2012, 19:37:50 »
Kris de schors staat nu in promotie bij Pelckmans: 5,95€ voor een zak van 70 l (de maat 4/8 mm)

Moet ik me zeker haasten Herman ! Merci .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #183 Gepost op: 22 april 2012, 22:54:34 »
Die Primula amethystina, moet die niet op een steeltje gaan staan?

Doet hij uiteindelijk wel Gerrit , maar als hij goed gekweekt wordt mag dat steeltje niet te hoog worden ....Minder dan 10 cm hier ! Ik hou wel van die compacte plantjes , zo groeien ze tenslotte ook in het hooggebergte ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #184 Gepost op: 22 april 2012, 22:57:06 »
Rechtstreeks in de turfblokken doet deze Shortia het merkelijk beter dan eender waar hier in onze tuin...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #185 Gepost op: 23 april 2012, 16:42:33 »
Rechtstreeks in de turfblokken doet deze Shortia het merkelijk beter dan eender waar hier in onze tuin...

Waar heb ik die nog gezien  ;) ;)

Shortia soldanelloides. De gewone soort, niet? (Dan hoort het eigenlijk Shortia soldanelloides var. soldanelloides te zijn)
Hier heb ik geen bloei in die soort, wel in Shortia soldanelloides var illicifolia (= Shortia illicifolius), binnen een weekje bloei!
« Laatst bewerkt op: 23 april 2012, 16:44:36 door Wim Boens »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #186 Gepost op: 23 april 2012, 18:47:26 »

Die Primula amethystina, moet die niet op een steeltje gaan staan?

Doet hij uiteindelijk wel Gerrit , maar als hij goed gekweekt wordt mag dat steeltje niet te hoog worden ....Minder dan 10 cm hier ! Ik hou wel van die compacte plantjes , zo groeien ze tenslotte ook in het hooggebergte ...
[/quote]

Een plaatje!!

Rechtstreeks in de turfblokken doet deze Shortia het merkelijk beter dan eender waar hier in onze tuin...

En nog zoiets. Deze Shortia, wat zijn naam verder ook moge zijn. Kris, 2 dingen waar je trots op kunt zijn.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2012, 18:53:11 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #187 Gepost op: 23 april 2012, 18:54:42 »
Waar heb ik die nog gezien  ;) ;)

Dat weet ik niet Wim ......... dit is de enige overlevende uit mijn "pre-turfbloktijdperk" !
Jouw zaailingen doen het voortreffelijk maar ik schat dat ze pas vanaf volgend jaar zullen bloeien hier in de tuin. Maar ze staan er echt heel goed bij !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #188 Gepost op: 23 april 2012, 18:56:18 »
Waar heb ik die nog gezien  ;) ;)

Dat weet ik niet Wim ......... dit is de enige overlevende uit mijn "pre-turfbloktijdperk" !
Jouw zaailingen doen het voortreffelijk maar ik schat dat ze pas vanaf volgend jaar zullen bloeien hier in de tuin. Maar ze staan er echt heel goed bij !

Wel, ik heb deze hier ook...ik heb mijn plantjes hier nog eens gecheckt en het blad is wel typisch, het is Shortia soldanelloides var. soldanelloides! Prachtige bloempjes!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #189 Gepost op: 23 april 2012, 18:57:48 »

Shortia soldanelloides. De gewone soort, niet? (Dan hoort het eigenlijk Shortia soldanelloides var. soldanelloides te zijn)


?? Geef ons/mij eens een lesje Shortia Wim. Wat is de 'gewone'(ha ha) soort . En wat zijn dan de moeilijke. Hoe is de vermeerdering? Is het uit zaad te kweken? Mij nog nooit gelukt. Wie verkoopt zaad?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #190 Gepost op: 23 april 2012, 19:12:02 »
Wel, ik heb deze hier ook...ik heb mijn plantjes hier nog eens gecheckt en het blad is wel typisch, het is Shortia soldanelloides var. soldanelloides! Prachtige bloempjes!

Wel dan ben ik heel blij met je antwoord/determinatie Wim ! Want ik was mijn oorspronkelijk labeltje kwijt geraakt ......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #191 Gepost op: 23 april 2012, 19:14:15 »
?? Geef ons/mij eens een lesje Shortia Wim. Wat is de 'gewone'(ha ha) soort . En wat zijn dan de moeilijke. Hoe is de vermeerdering? Is het uit zaad te kweken? Mij nog nooit gelukt. Wie verkoopt zaad?

Hmmm, als je wat geduld hebt, Gerrit...ik heb een kort artikeltje geschreven over het zaaien van Shortia's voor ons magazine...het is reeds binnen bij Frankie....wanneer het gepubliceerd wordt, weet ik nog niet.

In het kort:

er zijn zes soorten, met een heleboel variëteiten (in totaal komt het op 21 verschillende soorten en variëteiten).

Dit zijn de zes soorten (voor de variëteiten => zie het artikel (ik moet ook nog wat overlaten voor ons huisblad  ;))
Shortia galacifolia
Shortia uniflora
Shortia rotundifolia
Shortia exappendiculata
Shortia sinensis
Shortia soldanelloides

Ik heb voor mijn artikel de indeling van Peter Barnes gebruikt...anderen gebruiken een ingewikkelder verdeling in soorten en verdelen ze dan ook nog over de geslachten Shortia en Schizocodon.

Eens je het zaaien er van onder de knie hebt, is het niet zo moeilijk. "Ik zaai ze op een mengsel van 50% turf en 50% rijnzand. Let er op dat ze niet bedekt worden met het mengsel, want het zijn lichtkiemers. Om er voor te zorgen dat er goed contact is tussen het zaaimedium en de zaden benevel ik de zaadjes met regenwater. De zaadbakjes worden daarna in een plastic zakje gestopt, zodat ze altijd in een vochtige omgeving staan, en in de koude kas (of bak) geplaatst. Kieming treedt op na ongeveer 1 à 2 maand." (Voor de latere zorg verwijs ik ook maar weer naar het nog te verschijnen artikel (om jullie nog wat nieuwsgieriger te maken  ;))

Tot nog toe weet ik maar één leverancier die ieder jaar zaden verkoopt en dat is de 'Connoisseur's Club' van de botanische tuin van Göteborg (http://gotbot.se/kulturvast_templates/Kultur_XForm.aspx?id=51524). Je kan hier gratis lid van worden en je krijgt dan ieder jaar een zaadcatalogus toegestuurd. Soms kan je ook wel eens zaden vinden in catalogi van bepaalde zaadverzamelaars; vorig jaar had Vlastimil Pilous er bvb in zijn catalogus.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #192 Gepost op: 23 april 2012, 19:14:28 »
Wel, ik heb deze hier ook...ik heb mijn plantjes hier nog eens gecheckt en het blad is wel typisch, het is Shortia soldanelloides var. soldanelloides! Prachtige bloempjes!

Wel dan ben ik heel blij met je antwoord/determinatie Wim ! Want ik was mijn oorspronkelijk labeltje kwijt geraakt ......

Graag gedaan!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Peatbed
« Reactie #193 Gepost op: 23 april 2012, 19:26:42 »
?? Geef ons/mij eens een lesje Shortia Wim. Wat is de 'gewone'(ha ha) soort . En wat zijn dan de moeilijke. Hoe is de vermeerdering? Is het uit zaad te kweken? Mij nog nooit gelukt. Wie verkoopt zaad?

Hmmm, als je wat geduld hebt, Gerrit...ik heb een kort artikeltje geschreven over het zaaien van Shortia's voor ons magazine...het is reeds binnen bij Frankie....wanneer het gepubliceerd wordt, weet ik nog niet.

In het kort:

er zijn zes soorten, met een heleboel variëteiten (in totaal komt het op 21 verschillende soorten en variëteiten).

Dit zijn de zes soorten (voor de variëteiten => zie het artikel (ik moet ook nog wat overlaten voor ons huisblad  ;))
Shortia galacifolia
Shortia uniflora
Shortia rotundifolia
Shortia exappendiculata
Shortia sinensis
Shortia soldanelloides

Ik heb voor mijn artikel de indeling van Peter Barnes gebruikt...anderen gebruiken een ingewikkelder verdeling in soorten en verdelen ze dan ook nog over de geslachten Shortia en Schizocodon.

Eens je het zaaien er van onder de knie hebt, is het niet zo moeilijk. "Ik zaai ze op een mengsel van 50% turf en 50% rijnzand. Let er op dat ze niet bedekt worden met het mengsel, want het zijn lichtkiemers. Om er voor te zorgen dat er goed contact is tussen het zaaimedium en de zaden benevel ik de zaadjes met regenwater. De zaadbakjes worden daarna in een plastic zakje gestopt, zodat ze altijd in een vochtige omgeving staan, en in de koude kas (of bak) geplaatst. Kieming treedt op na ongeveer 1 à 2 maand." (Voor de latere zorg verwijs ik ook maar weer naar het nog te verschijnen artikel (om jullie nog wat nieuwsgieriger te maken  ;))

Tot nog toe weet ik maar één leverancier die ieder jaar zaden verkoopt en dat is de 'Connoisseur's Club' van de botanische tuin van Göteborg (http://gotbot.se/kulturvast_templates/Kultur_XForm.aspx?id=51524). Je kan hier gratis lid van worden en je krijgt dan ieder jaar een zaadcatalogus toegestuurd. Soms kan je ook wel eens zaden vinden in catalogi van bepaalde zaadverzamelaars; vorig jaar had Vlastimil Pilous er bvb in zijn catalogus.

Dat artikel zal allicht in het septembernummer verschijnen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #194 Gepost op: 23 april 2012, 22:09:55 »
Nog eens Rhododendron x 'Intrifast' .......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "