Auteur Topic: Saxifraga 2024  (gelezen 8012 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #90 Gepost op: 1 december 2024, 20:51:12 »
Deze Saxifraga burseriana heeft hier nog geen enkele keer gebloeid  ))4 :o --13 Doe ik iets verkeerd ?
Het ziet er nochtans een gezonde en kloeke plant uit, Kris.
Saxifraga's en bloeien... het is toch tegenwoordig wat he. We hebben er al heel wat over gepalaverd hier op dit forum en er is bijgevolg ook flink wat inkt gevloeid in ons tijdschrift hieromtrent. Bart heeft het allemaal wat proberen te schetsen en ik kan hem grotendeels volgen in zijn relaas... doch ik ben een beetje eigenwijs en ben nog steeds van mening dat de klimaatsverandering een niet te onderschatten rol speelt in dit gebeuren. Ik ben reeds lang genoeg met dit soort planten bezig om te beseffen dat het een en-en-en-en-en verhaal is.
Ik heb verschillende burseriana's in de verzameling en ook bij deze soort geldt hetzelfde als de andere Porphyrion dat de bloei wisselvallig kan zijn. Je hebt wellicht het artikel gelezen over mijn eigen cloon die ik in cultuur probeer te brengen? Ik verzamelde een viertal planten. De grootste heeft een aantal jaren goed gebloeid, maar de laatste twee seizoenen heeft hij het ook laten afweten. De drie overige kleinere planten bloeien nog steeds elk jaar goed, al zag ik ook al een terugval t.o.v. vorig jaar, maar het was dan ook een miserabel bloeiseizoen voor veel alpiene planten. Toch maak ik me sterk dat S. burseriana 'Mangart's Treasure' een goede cloon moet zijn. Dat is toch mijn bescheiden besluit na ruim 8 jaar opvolging van deze cloon die mijn meest productieve burseriana is tot nog toe. Maar het op tijd en stond verjongen van de plant, d.m.v. stek zal toch onontbeerlijk zijn voor een goede bloei.

Merci voor je reactie Frankie ! Uiteraard heb ik je artikel gelezen en ik ben  zeer blij deze vorm nu ook te mogen uitproberen  ;) Misschien moeten we toch eens iets proberen met voeding en /of bladvoeding ....Zoals ook Herman al een keer suggereerde. De getoonde plant ziet er ook zonder bloei mooi uit maar toch wil je graag de kers op de taart hebben ...Zonder de hele discussie opnieuw te willen oprakelen , en met alle sympathie voor de theorie van Bart ,maar de klimaatsverandering is inderdaad de grote oorzaak. Je mag ook niet vergeten dat de gemiddelde temperaturen waar Bart in zijn veel meer noordelijk gelegen tuin mee te maken heeft  volgens mij lager zijn dan bij ons .Hij woont bijna tegen Friesland  ;) Een factor die toch moet meespelen ? Nu goed , dat Saxifrag's misschien wel wat sneller moeten verjongd worden dan vroeger is zeker ook een goede tip en waarschijnlijk noodzakelijk. Ik zie bijvoorbeeld dat mijn 'Cumulus ' hier nu ondertussen  heel veel behoefte aan heeft . Al een groot kussen geworden maar de bloei geraakt er helemaal uit.Ik heb nu weer redelijk wat nieuwe Sax-en geprobeerd in een nieuw stukje tufsteen tuin met een andere ligging en positie. Wordt vervolgd ....

Het klimaat waar Bart vertoeft is ongetwijfeld nog wat anders dan het onze. Dat kan eventueel het verschil maken. Bij bezoekjes in die regio tijdens het voorjaar zie je dat hun tuinen toch altijd twee weken, soms zelfs drie weken achterop zijn dan bij ons.

Voeding heb ik nog nooit gegeven bij saxifraga's. Dat valt wel eens uit te probereren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #91 Gepost op: 15 december 2024, 19:29:16 »
Saxifraga iranica maakt reeds nieuwe bloemknoppen aan. Dit is trouwens een van de meest betrouwbare bloeiers onder de Poprhyrions. Ik heb ze al een paar keer bijgehad op de verkoopdagen maar niemand moet ze blijkbaar nog hebben...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #92 Gepost op: 25 december 2024, 11:45:58 »
Saxifraga iranica maakt reeds nieuwe bloemknoppen aan. Dit is trouwens een van de meest betrouwbare bloeiers onder de Poprhyrions. Ik heb ze al een paar keer bijgehad op de verkoopdagen maar niemand moet ze blijkbaar nog hebben...

Humm....., onterecht Frankie ! Het is 1 van de ouders van 'Cumulus ' zeker ? Of ben ik mis ? Het is wel zo dat ik ook soms over bepaalde plantjes zie op zo een verkoop ...Als je ze nog hebt mag je er altijd eentje reserveren voor mij hoor... ;)   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #93 Gepost op: 25 december 2024, 11:46:47 »
De knopjes beginnen inderdaad te komen Frankie ....geen goede foto maar zie je ze komen ...
« Laatst bewerkt op: 25 december 2024, 11:48:38 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #94 Gepost op: 25 december 2024, 12:18:23 »
Heel veel jaren mee gesukkeld en op dit plekje in de tuin is weer hoop ....

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #95 Gepost op: 25 december 2024, 21:35:15 »

Humm....., onterecht Frankie ! Het is 1 van de ouders van 'Cumulus ' zeker ? Of ben ik mis ? Het is wel zo dat ik ook soms over bepaalde plantjes zie op zo een verkoop ...Als je ze nog hebt mag je er altijd eentje reserveren voor mij hoor... ;)

Ik bekijk eerstdaags nog s als ik er nog eentje heb staan. Anders neem ik wat stekken. En deze ligt inderdaad aan de basis van 'Cumulus'.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #96 Gepost op: 25 december 2024, 21:36:10 »

Oppositifolia, is inderdaad niet zo makkelijk te behagen Kris.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #97 Gepost op: 26 december 2024, 11:02:24 »

Heb jij hem nog Frankie ?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #98 Gepost op: 26 december 2024, 23:09:10 »

Heb jij hem nog Frankie ?

Ik had vroeger verschillende klonen, Kris, maar thans geen enkele meer. Te problematisch geworden.