Auteur Topic: Zuidamerikanen in de collectie  (gelezen 103092 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #435 Gepost op: 14 juli 2024, 09:41:46 »
Trouwens Kris... misschien moeten we deze rubriek hernoemen naar de algemene flora van het zuidelijk halfrond? Want de weinige beschikbare planten van de andere twee hotspots, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland, zijn momenteel te weinig om voor elk een apart topic te openen... of wat denk jij?

Dat klinkt zeker niet abnormaal wat je daar zegt Thomas  ))4 ))4 Maar dat laat ik toch maar over aan onze beheerder/moderator ...

Een topic dat al sedert 2011 loopt van naam veranderen is geen sinecure, Thomas, ik zou dat liever laten zoals het is, ook al omdat er de eerste 29 blz van een topic met de titel die je suggereert niets zou voorkomen uit 'niet' Zuid-Amerika...  ((--11

Niets belet je echter om een nieuw topic op te starten met Zuid-Afrika (of Afrika tout court) en een ander met Oceanië als titel, al zal er daar dan inderdaad weinig in gepost worden...
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2024, 09:44:28 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #436 Gepost op: 14 juli 2024, 10:17:41 »
Olsynium junceum is verwant aan de Irissen (Iridaceae) en komt voor in Bolivia , Peru ,Chili ,Argentinië. ...Amper 10 cm hoog en nu een eerste keer in bloei .
Mooie Kris verschilt volgens mij met de soort die in het begin v/h voorjaar bloeit?
Ik bedoel de Olsynium douglasii, die overigens niet uit Zuid Amerika komt.

Dank je Theo , of hij hier buiten gaat blijven overleven durf ik niet te voorspellen ....Welke soort bedoel je dan ?

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #437 Gepost op: 31 augustus 2024, 18:03:00 »
Caiophora lateritia...😎

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #438 Gepost op: 29 september 2024, 09:38:46 »
Grindelia prunelloides vormt zeer platte matten die gele bloemen produceren op zeer korte stengels.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #439 Gepost op: 29 september 2024, 20:09:32 »
Grindelia prunelloides vormt zeer platte matten die gele bloemen produceren op zeer korte stengels.

Knap Thomas ! Kende ik nog niet , weer eentje voor de lijst ... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #440 Gepost op: 29 september 2024, 20:10:12 »
Caiophora lateritia...😎
Wow ...super Thomas ! Ik zag ze ooit in Peru maar nog nooit in cultuur .... ((3 ((3 ((3

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #441 Gepost op: 29 september 2024, 20:41:46 »

Ik heb deze onlangs ook op de kop kunnen tikken, Thomas. Hoe doet deze plant het in de tuin? Is hij voldoende winterhard? Heb je nog cultuurgegevens over deze plant?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #442 Gepost op: 30 september 2024, 12:33:27 »

Ik heb deze onlangs ook op de kop kunnen tikken, Thomas. Hoe doet deze plant het in de tuin? Is hij voldoende winterhard? Heb je nog cultuurgegevens over deze plant?

Ik vermoed dat het idealiter wat ruimte nodig heeft. De beste drainage zou moeten helpen. Ik heb hem pas sinds de zomer. Deze enkele bloem is waarschijnlijk een achterblijver. Ik zal de zaden volgend jaar oogsten.

Bescherming tegen winterse nattigheid moet worden geïnstalleerd!

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #443 Gepost op: 4 november 2024, 10:09:17 »
In het weekend zag ik twee zaailingen bij
Aelstomeria hookeri... gezaaid in februari. Bij nadere inspectie zag ik ook wat bladluizen... verdomme.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #444 Gepost op: 4 november 2024, 10:35:20 »
Aelstomeria hookeri... gezaaid in februari. Bij nadere inspectie zag ik ook wat bladluizen... verdomme.

Wow. Wat een mooi resultaat Thomas !!!

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #445 Gepost op: 4 november 2024, 11:54:56 »

Wow. Wat een mooi resultaat Thomas !!!

Bedankt Kris

Ik weet op dit moment niet zeker of ik in dit vroege stadium een chemisch middel tegen de bladluizen kan gebruiken... 🤔

Het is waarschijnlijk beter om eerst met een vergrootglas alle zichtbare bladluizen te zoeken en te verwijderen...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #446 Gepost op: 4 november 2024, 17:06:47 »
Bedankt Kris
Ik weet op dit moment niet zeker of ik in dit vroege stadium een chemisch middel tegen de bladluizen kan gebruiken... 🤔
Het is waarschijnlijk beter om eerst met een vergrootglas alle zichtbare bladluizen te zoeken en te verwijderen...

Ik zou het ook niet direct durven met zaailingen Thomas ....Waar heb je trouwens de zaden vandaan als ik dat mag vragen ?
Hier zie je Alstroemeria patagonica , nog zo een hebbeding , in de natuur in Patagonië ...

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #447 Gepost op: 4 november 2024, 20:20:05 »
Kris...De zaden komen van de AGC BC (Alpine Garden Club of British Columbia) Seedex van vorig jaar. De Alstroemeria patagonica die je liet zien wordt hier ook gezaaid... samen met A. pallida enz. Tot nu toe nog geen kieming.

Ik heb Alstroemeria patagonica twee of drie jaar in de tuin gehad. Dat moet ongeveer 8 jaar geleden zijn (foto's).
Toen verkocht Gerd Stopp deze prachtige dingen nog.

Drie weken geleden kreeg ik van een andere tuinier een pot met een volwassen A. patagonica. Ik denk dat ik de potten maar vorstvrij moet houden in de winter...🤞

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #448 Gepost op: 5 november 2024, 12:00:08 »
Kris...De zaden komen van de AGC BC (Alpine Garden Club of British Columbia) Seedex van vorig jaar. De Alstroemeria patagonica die je liet zien wordt hier ook gezaaid... samen met A. pallida enz. Tot nu toe nog geen kieming.
Ik heb Alstroemeria patagonica twee of drie jaar in de tuin gehad. Dat moet ongeveer 8 jaar geleden zijn (foto's).
Toen verkocht Gerd Stopp deze prachtige dingen nog.
Drie weken geleden kreeg ik van een andere tuinier een pot met een volwassen A. patagonica. Ik denk dat ik de potten maar vorstvrij moet houden in de winter...🤞
Mooi om zien Thomas ! De vorst is waarschijnlijk niet het probleem  maar dat is de vochtigheid in combinatie met kou wel vermoed ik. Ik heb ze zien groeien in Patagonië en ze stonden daar in een zeer doorlatende grond die wel leek op zand zoals we dat aantreffen in de duinen .... In de natuur is het blad al afgestorven als ze bloeien.Ik heb vroeger ook nog een plant gehad van Gerd Stopp ! Probleem is dat ze als ze bloeien eigenlijk al wat in rust gaan dan . En dan is het lastig om de water regeling nog in te schatten  ))4 ))4 Ik denk dat de dunne wortelstokjes bij mij gerot zijn toen.  In de natuur krijgen ze heel veel kou (tot minus 21 is daar mogelijk )maar dan wel met een sneeuwdek en in combinatie met die zandachtige en zeer doorlatende grond. Trouwens heeft de AGC BC blijkbaar een interessante zaadlijst  ))4

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #449 Gepost op: 5 november 2024, 12:21:39 »
De pot met de A. patagonica is ook alleen gevuld met zand. Dat lijkt ideaal te zijn. Een klein beetje water was genoeg om het eerste groen te laten verschijnen.

Het substraat voor mijn zaailingen is over het algemeen ook erg zanderig... meer dan 50% zand.

Ik denk dat ik de pot met A. hookeri in een grotere pot laat zakken... misschien verschijnen er dan meer zaailingen.