Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 634530 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #540 Gepost op: 28 mei 2011, 20:35:12 »
Eén met steen; Saxifraga cochlearis 'Pseudo Valdensis', al zo'n jaar of 8.


Fantastisch mooi geheel Pim !  Prachtig !

Jammer dat uw poëtische bevlieging ivm het kleine S. longifoliaatje hem nu niet meer kunnen redden Pim !  Zaad houden zou ik zeggen - en blijkbaar is tufsteen niet echt het geschikte medium voor die planten !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #541 Gepost op: 28 mei 2011, 21:00:51 »
Eén met steen; Saxifraga cochlearis 'Pseudo Valdensis', al zo'n jaar of 8.


Fantastisch mooi geheel Pim !  Prachtig !

Jammer dat uw poëtische bevlieging ivm het kleine S. longifoliaatje hem nu niet meer kunnen redden Pim !  Zaad houden zou ik zeggen - en blijkbaar is tufsteen niet echt het geschikte medium voor die planten !
Bedankt Luc! Zaad zal ik zeker trachten op te vangen van dit kleinood. Maar ik heb gelukkig nog een aantal andere meer volwaardige exemplaren van S. longifolia als zaadleveranciers.
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #542 Gepost op: 28 mei 2011, 21:26:59 »
Jammer dat uw poëtische bevlieging ivm het kleine S. longifoliaatje hem nu niet meer kunnen redden Pim !  Zaad houden zou ik zeggen - en blijkbaar is tufsteen niet echt het geschikte medium voor die planten !

Toch wel Luc, Saxifraga longifolia en tufsteen zijn voor mekaar geboren ...Waarschijnlijk is de steen waar hij opstaat te droog gekomen op regelmatige tijdstippen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #543 Gepost op: 28 mei 2011, 21:53:25 »
Jammer dat uw poëtische bevlieging ivm het kleine S. longifoliaatje hem nu niet meer kunnen redden Pim !  Zaad houden zou ik zeggen - en blijkbaar is tufsteen niet echt het geschikte medium voor die planten !

Toch wel Luc, Saxifraga longifolia en tufsteen zijn voor mekaar geboren ...Waarschijnlijk is de steen waar hij opstaat te droog gekomen op regelmatige tijdstippen ?
Re:Tufa Blokken (stenen)
« Antwoord #8 Gepost op: 16 Januari 2011, 22:03:55 » Citaat  

--------------------------------------------------------------------------------

Wat jullie allemaal willen met deze gezaagde blokken tufsteen is me een raadsel. Deze blokken worden naar mijn idee gezaagd van tufsteen afkomstig van Mayen in de Eiffel in Duitsland. Vele jaren geleden dacht ik ook mijn slag te kunnen slaan met deze tuf. Het tegenovergestelde is echter waar. Ik heb enkele stukken van deze tufsteen rots in mijn tuin en de planten hierop doen het niet. Deze kwaliteit kun je dus echt niet vergelijken met het fantastische materiaal wat uit de voormalige DDR komt.
De tufsteen uit de Eiffel is enkel en alleen geschikt voor restauratie van kerken en Kathedralen. ( Question>>>of dit maal moet het om ander gesteente gaan )
Goede tip: probeer in elk geval de herkomst te achterhalen.
 
 Het plantje staat in een wandje van gezaagde tufablokken en dat schijnt, zoals Ger ook al zei (hierboven), niet zo'n geweldig groeimedium te zijn.
 
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #544 Gepost op: 4 juni 2011, 08:59:20 »
Deze Edraianthus, ooit nog gezaaid als E. serbicus, is een exemplaar met wat grotere bloemen en doet het goed in de tuf.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #545 Gepost op: 4 juni 2011, 10:32:31 »
Physoplexis comosa is een echte blikvanger in het mini-rotsgebergte.
Ik heb uiteindelijk de strijd tegen de slakken (voorlopig  :'() gewonnen.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #546 Gepost op: 4 juni 2011, 11:00:15 »
Dat is al een hele winst Gerrit,prachtig exemplaar overigens.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #547 Gepost op: 4 juni 2011, 23:35:14 »
Physoplexis comosa is een echte blikvanger in het mini-rotsgebergte.
Ik heb uiteindelijk de strijd tegen de slakken (voorlopig  :'() gewonnen.

Staat er prachtig bij Gerrit !  Als ik dat laat zien aan mijn slakken in de tuin ,ze komen direkt af  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #548 Gepost op: 5 juni 2011, 11:53:50 »
Mooie Physoplexis comosa Gerrit.
prachtige foto ook 8)

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #549 Gepost op: 5 juni 2011, 13:09:19 »
Physoplexis comosa is een echte blikvanger in het mini-rotsgebergte.
Ik heb uiteindelijk de strijd tegen de slakken (voorlopig  :'() gewonnen.
Petje af, Gerrit! Prachtig exemplaar.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #550 Gepost op: 5 juni 2011, 14:44:49 »
Eén van de boeienste aspecten van onze hobby vind ik het verschijnsel van (spontane) zaailingen op tufsteen. Het fenomeen waarbij zaad een biotoopje vindt waarbij juiste voorwaarden aanwezig zijn om tot ontkieming en wasdom te komen, zonder verdere 'hulpmiddelen en begeleiding' is een bewonderswaardige gebeurtenis.
De constatering van de ontdekking van zaailingen is telkens op zich een 'hoogtepunt'.
In het jaar 2000 bij Ger Saxifraga callosa v. Lantoscana besteld per post. Enkele jaren later volop bloeiend en zaaddragend. In 2003 onder meer van deze planten zaad gedoneerd aan de zaaddistributie. Dat jaar (en jaren daarna) dus de nodige zaailingen 'ontdekt' , bewonderd en gekoesterd. Getoonde zaailingen van Saxifraga callosa v. Lantoscana  zijn dus al ca. 5-7 jr. oud, al die tijd overlevend zonder enige vorm van verzorging, behalve dan natuurlijk in (langere) droge periodes het bewateren van de stenen.
Een aantal zaailingen lijkt een bepaalde periode nauwelijks enige groei te vertonen, maar blijven wel 'knap van uiterlijk'.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #551 Gepost op: 5 juni 2011, 14:48:24 »
Nog enkele fotootjes van Saxifraga callosa v. lantoscana.
Het onderste fotootje is een zaailing van zaad van vorig jaar van waarschijnlijk Saxifraga 'Rainsley Seedling'.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #552 Gepost op: 5 juni 2011, 14:55:44 »
Op een groot brok tufsteen deze recente zaailingen ontdekt van Saxifraga cochlearis 'Pseudo Valdensis'.
De onderste foto betreft Saxifraga paniculata species coll. Kitzsteinhorn 2500 meter, uitgezaaid op een klein broje tufsteen. Wel voldoende ingegraven voor de opname van voldoende vocht.
Heemskerk, Noord-Holland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #553 Gepost op: 5 juni 2011, 18:42:50 »
Ik heb deze Edraianthus nu een jaar in de tuf. Ik heb hem in Utrecht vorig jaar gekocht met het label E.serbicus. Ik verwachtte natuurlijk een blauwe plant, maar hij is wit. Nu heb ik gezocht op het internet, maar wit komt niet voor bij 'serbicus'. Er zijn 3 witte vormen: 'gramminifolius', 'teunifolius' en 'serphyllifolius'. Ik denk dat het de laatste is. Zouden de heren, die hun deskundigheid hebben geetaleerd over de naamgeving van het geslacht Edraianthus (een erg interessante discussie overigens) zich aub willen uitspreken over deze plant. Er is natuurlijk nog een kleine mogelijkheid, dat mijn plantje een nieuwe invoering blijkt te zijn, en dan word ik rijk. ;D

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #554 Gepost op: 5 juni 2011, 20:15:53 »
Werkelijk heel mooie Saxifraga populaties Pim !!  Zelf uitgezaaid zien ze'r toch altijd het mooiste uit vind ik !



Zouden de heren, die hun deskundigheid hebben geetaleerd over de naamgeving van het geslacht Edraianthus (een erg interessante discussie overigens) zich aub willen uitspreken over deze plant. Er is natuurlijk nog een kleine mogelijkheid, dat mijn plantje een nieuwe invoering blijkt te zijn, en dan word ik rijk. ;D

Ik reken mezelf zeker niet tot de hoger genoemde categorie die je bedoelt Gerrit, maar ik denk dat E. serpyllifolius slechts één solitaire bloem per bloemstengel produceert...  ook de bladvorm zit niet echt juist.
Alles wel beschouwd ga ik voor uw laatst geopperde veronderstelling, namelijk één of andere hybride vorm... maar of je'r nu rijk van wordt durf ik toch te betwijfelen...  ;D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen