Auteur Topic: Narcissus 2017  (gelezen 22410 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Narcissus 2017
« Reactie #180 Gepost op: 13 december 2017, 19:50:07 »
Dezelfde N. Craighton Clanger laat zich ook graag eens van nabij bewonderen.
Zeer de moeite waard Luc om te bewonderen.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Narcissus 2017
« Reactie #181 Gepost op: 13 december 2017, 23:28:37 »
Narcissus romieuxii 'Craigton Clanger' fleurt hier momenteel de kale tuin op .......
toch wel een leuke aanwinst !   ((12



Ligt die heel de tijd onder glas en voor de foto even vrijgemaakt  Danny?

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Narcissus 2017
« Reactie #182 Gepost op: 16 december 2017, 22:00:05 »
Narcissus romieuxii 'Craigton Clanger' fleurt hier momenteel de kale tuin op .......
toch wel een leuke aanwinst !   ((12



Ligt die heel de tijd onder glas en voor de foto even vrijgemaakt  Danny?

Staat gewoon in een bollenbedje zonder glas of enige bescherming , Lily-Anne . Dit is een heel sterke cv.
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #183 Gepost op: 17 december 2017, 17:36:56 »
Hier staat momenteel Narcissus 'Cedric Morris' te bloeien - kort gesteeld en bloeiend op een moment dat er nog geen enkel ander trompetnarcisje te zien is.  Met dank aan de M.S. (= milde schenker)  ;)
Voor zijn eerste jaar heb ik hem in pot gehouden, kwestie van hem eens van dichtbij te kunnen bewonderen.  Volgend jaar vindt hij een plaatsje in de rotstuin.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #184 Gepost op: 17 december 2017, 21:05:42 »
Hier staat momenteel Narcissus 'Cedric Morris' te bloeien - kort gesteeld en bloeiend op een moment dat er nog geen enkel ander trompetnarcisje te zien is.  Met dank aan de M.S. (= milde schenker)  ;)
Voor zijn eerste jaar heb ik hem in pot gehouden, kwestie van hem eens van dichtbij te kunnen bewonderen.  Volgend jaar vindt hij een plaatsje in de rotstuin.

Mooi, altijd in bloei voor nieuwjaar, hier nu in bot maar ze staan op springen.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2017
« Reactie #185 Gepost op: 17 december 2017, 22:00:12 »
Hier staat momenteel Narcissus 'Cedric Morris' te bloeien - kort gesteeld en bloeiend op een moment dat er nog geen enkel ander trompetnarcisje te zien is.  Met dank aan de M.S. (= milde schenker)  ;)
Voor zijn eerste jaar heb ik hem in pot gehouden, kwestie van hem eens van dichtbij te kunnen bewonderen.  Volgend jaar vindt hij een plaatsje in de rotstuin.

Schitterend Luc, staat al jaren op de 'most-wanted-list'!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #186 Gepost op: 17 december 2017, 22:19:18 »
Schitterend Luc, staat al jaren op de 'most-wanted-list'!

Ja, die schijnt bijna nergens te verkrijgen te zijn, hij lijkt tot nog toe (heb hem nog maar 2 jaar) nochtans helemaal niet moeilijk. En de sneeuwklokjes-enthousiast van wie ik hem heb (die liever niet met naam vermeld wordt), daar hadden ze hem op een verhoogd bedje in een groep van 1 meter op 50 cm....hij viel me onmiddellijk op, een geel veldje vol met deze schitterende bloempjes, ze hadden hem trouwens nog gekregen van de heer Morris zelf, dus de afstamming kan niet beter.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #187 Gepost op: 18 december 2017, 08:51:47 »
Ja, die schijnt bijna nergens te verkrijgen te zijn, hij lijkt tot nog toe (heb hem nog maar 2 jaar) nochtans helemaal niet moeilijk. En de sneeuwklokjes-enthousiast van wie ik hem heb (die liever niet met naam vermeld wordt), daar hadden ze hem op een verhoogd bedje in een groep van 1 meter op 50 cm....hij viel me onmiddellijk op, een geel veldje vol met deze schitterende bloempjes, ze hadden hem trouwens nog gekregen van de heer Morris zelf, dus de afstamming kan niet beter.

Je vindt hem inderdaad omzeggens nooit op een "lijst" Wim, ik ben er dan ook heel blij mee.  Altijd leuk ook om het verhaal achter een plant te kennen.  Kijk wat men in Daffseek schrijft over de naam :

"Basil Leng gave bulbs to his friend and traveling companion Sir Cedric Morris. Was named after Sir Cedric’s death by his protégé Beth Chatto who received permission from Mr. Leng."
Vrij vertaald :
"Basil Leng gaf knollen aan zijn vriend en reisgenoot Sir Cedric Morris.  De naam werd gegeven - na Sir Cedric's dood - door diens beschermeling Beth Chatto (!!!! - nog een naam als een klok in "Gardening England" :o) die daarvoor de toestemming had gekregen van Mr Leng"

Plezierig om lezen hoe nobel (bijna chevaleresk) er in die tijd met naamgeving werd omgegaan... dat is nu wel even anders in bepaalde middens....  7))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2017
« Reactie #188 Gepost op: 21 december 2017, 17:16:35 »
Narcissus tazetta ssp. syrica LB328 uit Libanon - een voorloper die zich niet houdt aan het seizoen.

166610-0    166612-1
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Narcissus 2017
« Reactie #189 Gepost op: 22 december 2017, 22:49:56 »
Hier staat momenteel Narcissus 'Cedric Morris' te bloeien - kort gesteeld en bloeiend op een moment dat er nog geen enkel ander trompetnarcisje te zien is.  Met dank aan de M.S. (= milde schenker)  ;)
Voor zijn eerste jaar heb ik hem in pot gehouden, kwestie van hem eens van dichtbij te kunnen bewonderen.  Volgend jaar vindt hij een plaatsje in de rotstuin.

Heel mooi en vooral de bloeitijd is speciaal , Luc !  6))
Staat hier ook op mijn verlanglijstje .....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2017
« Reactie #190 Gepost op: 22 december 2017, 22:55:32 »
Ondertussen verschijnen ook hier de eerste bloemen bij Narcissus romieuxii 'Craigton Clanger' .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Narcissus 2017
« Reactie #191 Gepost op: 22 december 2017, 22:58:06 »
Ondertussen staat hier ook nog een tweede groepje Narcissus 'Craigton Clanger' volop in bloei ......
Verder in de tuin heb ik hier voor het éérst zaailingen afkomstig van een romieuxii cv. , leuk is de vroege bloei , want de moederplant bloeit wat later ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #192 Gepost op: 23 december 2017, 09:09:45 »
De hoepeltjes doen hard hun best en bewijzen toch elk jaar weer dat het met winterhardheid toch wel goed zit !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #193 Gepost op: 23 december 2017, 09:10:20 »
Narcissus tazetta ssp. syrica LB328 uit Libanon - een voorloper die zich niet houdt aan het seizoen.

Toppertje Luc !  3))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #194 Gepost op: 23 december 2017, 17:07:20 »
Narcissus tazetta ssp. syrica LB328 uit Libanon - een voorloper die zich niet houdt aan het seizoen.

Mooi Luc, eentje voor mij aub  ;)