Auteur Topic: Madeira 2006  (gelezen 24546 keer)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #45 Gepost op: 12 februari 2013, 10:54:42 »
Die boomvarens zijn wel waanzinnig mooi.

De laatste foto, is dat wel een Geranium? Die hebben toch ander blad? Hij heeft wel wat weg van de Tibuchina. Die heeft heel zachte blaadjes. Is een bekende kuipplant bij ons.
Heb 't veranderd, dank je wel Gerrit, had twee planten door elkaar gehaald. De Geranium komt nog.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Madeira 2006
« Reactie #46 Gepost op: 12 februari 2013, 19:42:09 »
Geen idee wat het allemaal is Gerard, maar ik vind het wel mooi ;D

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Madeira 2006
« Reactie #47 Gepost op: 12 februari 2013, 20:00:17 »
Hedichium Densiflorum, welke overigens op het hele eiland vrij algemeen is.
En waar men niet blij mee is Gerard .....dat ding woekert daar als de pest ....De wortels gaan overal doorheen ...En hij hoort daar eigenlijk niet thuis van nature ....
Maar toch is hij mooi deze gemberachtige .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Madeira 2006
« Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2013, 20:04:38 »
Boven de hoofdstad Funchal ligt de tropische tuin Jardim Monte Palace.
Schitterende tuin ! Wij zijn er ook een keertje geweest .De boomvarens , Protaea's en Cycadaceae waren er onvergetelijk .En dan druk ik mij nog voorzichtig uit .... Dat kan je nergens zien elders in de wereld zulke collecties van de bovengenoemde soorten !
Nostalgie is dat Gerard ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Madeira 2006
« Reactie #49 Gepost op: 13 februari 2013, 12:11:01 »
Ik heb ook wel wat planten niet op naam.
Ik was toen nog niet zo bezig met dat soort dingen, dat virus heb ik pas opgelopen nadat ik lid werd van de NRV...... ))2
Nu zou ik me er vooraf eerst in verdiepen en misschien zelfs wel een boek kopen.

Dus, wie het weet mag het zeggen. ((12
Graag zelfs.

Bij het determineren en zoeken op het web voor La Palma kwam ik jouw plant tegen. Het is volgens mij Scilla latifolia.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Madeira 2006
« Reactie #50 Gepost op: 13 februari 2013, 18:00:19 »
Heel dit verslag doet heel wat herinneringen naar boven komen - " de Jardim Monte Palace" hebben we niet gezien en wie weet wat hebben we nog allemaal gemist . Ik zou zeker nog eens opnieuw naar Madeira willen gaan.
Gr. Lily-Anne

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #51 Gepost op: 13 februari 2013, 20:56:37 »
Ik heb ook wel wat planten niet op naam.
Ik was toen nog niet zo bezig met dat soort dingen, dat virus heb ik pas opgelopen nadat ik lid werd van de NRV...... ))2
Nu zou ik me er vooraf eerst in verdiepen en misschien zelfs wel een boek kopen.

Dus, wie het weet mag het zeggen. ((12
Graag zelfs.

Bij het determineren en zoeken op het web voor La Palma kwam ik jouw plant tegen. Het is volgens mij Scilla latifolia.
Eerlijk gezegd heb ik daar mijn twijfels over, Gerrit, omdat het blad bij "mijn"exemplaren ook in de bloeisteel doorloopt.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #52 Gepost op: 21 februari 2013, 09:35:12 »
Een van de vele soorten Fuchsia en enkele Hibiscusvarieteiten, dus eigenlijk Fuchsia ssp. en Hibiscus ssp. ))8
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2013, 13:13:17 door Gerard Verweij »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #53 Gepost op: 21 februari 2013, 09:37:51 »
Dit zou een perfecte varen kunnen zijn voor de stapelmuur, maar waarschijnlijk niet winterhard.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2013, 09:43:14 »
In de serie Bol- en Knolgewassen nog twee soorten, waarvan ik absoluut niet weet wat het is, maar daar is dit Forum toch ook voor, zodat jullie mij kunnen vertellen wat het is? ))8 Heb wel gezocht, hoor, maar kan het echt niet vinden.......
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2013, 10:58:13 door Gerard Verweij »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2013, 09:49:23 »
En een beetje cultuur: een traditionele woning.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Madeira 2006
« Reactie #56 Gepost op: 21 februari 2013, 10:34:50 »
In de serie Bol- en Knolgewassen nog twee soorten, waarvan ik absoluut niet weet wat het is, maar daar is dit Forum toch ook voor, zodat jullie mij kunnen vertellen wat het is? ))8 Heb wel gezocht, hoor, maar kan het echt niet vinden.......

De bovenste is de Clivia, een Zuidafrikaan, die bij ons in de huiskamers staat. Jonge mensen zoals jij kennen deze niet want het is een 'oma-plant'. Hopeloos ouderwets dus.
Hij heeft geen bol of knol, maar rhizomen, vlezige wortels. De plant op de foto is bijna uitgebloeid
Welke species dit is kan ik niet zeggen. Er zijn er 5 volgens Wikipedia.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #57 Gepost op: 21 februari 2013, 10:45:14 »
In de serie Bol- en Knolgewassen nog twee soorten, waarvan ik absoluut niet weet wat het is, maar daar is dit Forum toch ook voor, zodat jullie mij kunnen vertellen wat het is? ))8 Heb wel gezocht, hoor, maar kan het echt niet vinden.......

De bovenste is de Clivia, een Zuidafrikaan, die bij ons in de huiskamers staat. Jonge mensen zoals jij kennen deze niet want het is een 'oma-plant'. Hopeloos ouderwets dus.
Hij heeft geen bol of knol, maar rhizomen, vlezige wortels. De plant op de foto is bijna uitgebloeid
Welke species dit is kan ik niet zeggen. Er zijn er 5 volgens Wikipedia.
Je hebt helemaal gelijk.
Volgens de Geillustreerde Bloembollen Encyclopedie (H.van Dijk/M.Kurpershoek) is het Clivia Miniata.
Bedankt, Gerrit.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Madeira 2006
« Reactie #58 Gepost op: 21 februari 2013, 12:53:07 »
In de serie Bol- en Knolgewassen nog twee soorten, waarvan ik absoluut niet weet wat het is, maar daar is dit Forum toch ook voor, zodat jullie mij kunnen vertellen wat het is? ))8 Heb wel gezocht, hoor, maar kan het echt niet vinden.......
Gerard,
De derde foto is meer dan waarschijnlijk Canna Brasiliensis - ik heb daar toen zaden van meegebracht - bloeien ieder jaar en zijn heel wat korter dan vele canna's - wel vorstvrij overwinteren
Gr. Lily-Anne

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #59 Gepost op: 21 februari 2013, 13:12:54 »
In de serie Bol- en Knolgewassen nog twee soorten, waarvan ik absoluut niet weet wat het is, maar daar is dit Forum toch ook voor, zodat jullie mij kunnen vertellen wat het is? ))8 Heb wel gezocht, hoor, maar kan het echt niet vinden.......
Gerard,
De derde foto is meer dan waarschijnlijk Canna Brasiliensis - ik heb daar toen zaden van meegebracht - bloeien ieder jaar en zijn heel wat korter dan vele canna's - wel vorstvrij overwinteren
Gr. Lily-Anne
Ik heb even gegoogled en het klopt precies, dank je wel. ((14